Bjonness406 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Hmm. Jeg har mine koblet til en fan splitter. hakke peiling hva som er lavest, er vel 800rpm elns. Skal sjekke i bios senere. Fikk du sjekket? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Hmm. Jeg har mine koblet til en fan splitter. hakke peiling hva som er lavest, er vel 800rpm elns. Skal sjekke i bios senere. Fikk du sjekket? Er på skolen nå, riggen er ikke på, blir demontert idag pga asus x99-e ws . Men ifølge siste gang jrg sjekket var det 800rpm Endret 24. mars 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 En heatpipe kom dessverre en ca 0.5 mm fra en kondensator (?) på picopsuen. (Dette var etter timesvis med bøying av heatpipen for å i det hele tatt få plass.) Det fører selvsagt til at den delen av psuen blir veldig varm.Er dette "farlig" på noen måte?Kan dette være forklaringen på mine uforklarlige problemer med trådløst internett? At PSUen ikke leverer god nok strøm pga varme.https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1651500 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Tja, det er kanskje den mest "sensitive" komponenten i en PC for varme, så det er på ingen måte bra, men nøyaktig hvor ille det er kommer egentlig an på HVOR varmt det er og hva slags kondensator det er. Samt lasten du kjører på systemet, og hvor mye PSUen er ment å kunne levere. La oss ta et litt ille, men ikke utenkelig scenario: Det er en elektrolyt-kondensator, som heller ikke er av beste typen, og bare ratet for 85C. Med en CPU og heatpipe som kanskje holder 70-80 grader, og en kondensator som er relativt tungt belastet på samme tid. I verste fall så vil elektrolyten omtrent koke, og du blåser igjennom dens levetid på kort tid. De er gjerne ment for å ha en effektiv levetid på 1000-3000 timer ved en slik temp, men kan også gå mye kortere med litt varierende kvalitet. Og på samme tid som at levetiden går adundas, så vil den filtrere strømmen stadig dårligere. I så ekstrem case, og ved det korte tidsrommet det virker som om du har kjørt med dette (?), så ville jeg forventet å fått noe gugge ut av elektrolyt-kondensatoren, men det trenger ikke å bety at kondensatoren har det fint. På den andre siden ville jeg ikke sagt at DET var grunnen til dine problemer, da en temperaturøkning i seg selv på en kondensator ikke bør gjøre noe SÅ ille at du merker det rimelig , med mindre ekstrem case, men da ville jeg forventet å få en synlig endring av den. Andre deler av PSUen vil kunne endre sine egenskaper i regulering, men blir veldig overrasket over at det skal være SÅ ille. Edit: I et best case scanerio så er det en kondensator av litt kvalitet, gjerne ratet for 105 grader, samt solid state. De tåler en del juling, har lengre levetid og mer kostbare. (bare å google solid state capacitor) Kort sagt: Ville absolutt ikke kjørt slik over tid, men tror ikke det er kilden til dine andre problemer. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Temp på prosessor blir bare 60 grader maks på 65 watt. Men jeg får vel ta bort den der heatpipen da. For et styr. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Har du et bilde, eller får tittet etter hva som står på kondensatoren? Gjerne begge ting. 60 grader er ikke spesielt mye, og forvent noe kaldere på heatpipen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 (endret) For bilde må jeg åpne kabinettet igjen. Dette er samme modellen, men de kan jo ha endret noe: http://www.quietpcusa.com/Assets/ProductImages/st-nano150-1.jpg http://geizhals.at/p/845866.jpg (Edit: mine har blå tekst på seg, men teksten "100" på de svarte tingene.) Heatpipen er såpass nær at man kjenner det på pegge sider av nåla hvis man prøver å ta en knappenål i mellom. Her ser du en annen stakkar som har samme problemet (heatpipen til høyre): Endret 28. mars 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
mna Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 (endret) Går det ikke an å bruke eksosbandasje eller noe lignende? Endret 29. mars 2015 av mna Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Det tror jeg ikke jeg har sjans til å få i mellom uten at det blir veldig direkte kontakt. Jeg fikk svar fra produsenten: det skal være ok så lenge de ikke er i direkte kontakt. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Har snublet over vannkjøling etter å ha lurt på om jeg skal bygge meg en pc på ny, har derfor tittet litt på noen tråder her. Har sålangt ikke kommet over at noen i det hele tatt har nevnt noen av vannkjøling-systemene en får kjøpt på f.eks netonnet, men kun sett ordre som går til den minste nippel, gjerne langt over tusenlappen. For meg virker det som om det er like mange deler i ett av deres vannkjøling-systemer som i en datamaskin. Hvorfor det, er det for interessen eller er de "ferdige" løsningene ueffektive? Nå vil dette helt sikkert virke som et litt dumt spørsmål da jeg er ganske ny inn under vannkjøling, men håper på ett seriøst svar Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Har snublet over vannkjøling etter å ha lurt på om jeg skal bygge meg en pc på ny, har derfor tittet litt på noen tråder her. Har sålangt ikke kommet over at noen i det hele tatt har nevnt noen av vannkjøling-systemene en får kjøpt på f.eks netonnet, men kun sett ordre som går til den minste nippel, gjerne langt over tusenlappen. For meg virker det som om det er like mange deler i ett av deres vannkjøling-systemer som i en datamaskin. Hvorfor det, er det for interessen eller er de "ferdige" løsningene ueffektive? Nå vil dette helt sikkert virke som et litt dumt spørsmål da jeg er ganske ny inn under vannkjøling, men håper på ett seriøst svar Nei, rett og slett fordi de er så billige, skal du ha noe vannkjøling på Gpu som ikke er helt ghetto så må du ha køstum loop. en god køstum loop kan fort koste 6K. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Radiator, GPU-blokk og pumpe er vel gjerne 2500 tilsammen. Mulig jeg har vært ute av gamet for lenge, men man trenger vel ikke 3000kr på fittings? Res og vifter er jo ikke så dyrt. 500kr for en CPU-blokk om man tar med den. Hvis man ikke er så kresen burde man komme seg under 5000, tror jeg... og da ha et solid system med CPU og GPU vannkjølt. HK og RAM er bare tull her, det er bling bling og har null effekt i praksis. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Kjøpte EK's CPU-kit selv. EK Kit L360. Eneste erfaring jeg hadde med vannkjøling tidligere var å skifte slangeklemme da en røyk på bilen (Bunn radiator. Slangen hoppet av og kjølevannet fosset ut i grøfta). Jeg må si det kan anbefales på det sterkeste! Jeg gikk fra Noctua ND15 til dette. Temperaturen gikk ikke ned drastisk mye, men luftgjennomstrømningen ble mye bedre. Kaldere skjermkort = winwin! (når det er 2 av dem ) Hele prosjektet tok en kveld for min del. Kjempeartig å modde litt og finne løsninger i kabinettet Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk for X360.... ....tror jeg... Vet ikke om det hadde fått plass i kabinettet Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Kjøpte EK's CPU-kit selv. EK Kit L360. Eneste erfaring jeg hadde med vannkjøling tidligere var å skifte slangeklemme da en røyk på bilen (Bunn radiator. Slangen hoppet av og kjølevannet fosset ut i grøfta). Jeg må si det kan anbefales på det sterkeste! Jeg gikk fra Noctua ND15 til dette. Temperaturen gikk ikke ned drastisk mye, men luftgjennomstrømningen ble mye bedre. Kaldere skjermkort = winwin! (når det er 2 av dem ) Hele prosjektet tok en kveld for min del. Kjempeartig å modde litt og finne løsninger i kabinettet Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk for X360.... ....tror jeg... Vet ikke om det hadde fått plass i kabinettet Får plass, bruker samme rad i r5, Men ser litt jalla ut da med så stor rad^^ Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Takk for svar snipp Litt usikker, men er det "vannkjøling tilpasset til ditt kabinett" du mener med custom loop? Mulig jeg treffer en nerve når jeg lurer på om vannkjøling til 6k handler like mye om utseende og perfeksjon som effekt, det er ihvertfall intrykket mitt ettersom H100i har fått 11 brukeranmeldelser og 4,5* i snittet på netonnet. Uansett fant jeg interessen hit fordi jeg vurderer å kjøre vannkjøling på skjermkort og cpu, men fant ingen "ferdig" løsninger på det, lurer derfor på om jeg skal vurdere noe slikt. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Takk for svar snipp Litt usikker, men er det "vannkjøling tilpasset til ditt kabinett" du mener med custom loop? Mulig jeg treffer en nerve når jeg lurer på om vannkjøling til 6k handler like mye om utseende og perfeksjon som effekt, det er ihvertfall intrykket mitt ettersom H100i har fått 11 brukeranmeldelser og 4,5* i snittet på netonnet. Uansett fant jeg interessen hit fordi jeg vurderer å kjøre vannkjøling på skjermkort og cpu, men fant ingen "ferdig" løsninger på det, lurer derfor på om jeg skal vurdere noe slikt. Det er nok ikke fine ferdigløsninger for Gpu. Vel. skal du gjøre det fint med vannkjølinng med kvalitets deler så koster det, min loop koster ca 7K-ish, men da har jeg bakplater på begge korta, bits power komp. nippler og svivler osv. Kan nok gå unna med en lavere pris. Om du kjøper deler som har litt kvalitet er det vanskelig å få det til å lekke, er 15 selv og har mekka nå 2 looper uten lekkasje Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 (endret) Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk for X360.... ....tror jeg... Vet ikke om det hadde fått plass i kabinettet Får plass, bruker samme rad i r5, Men ser litt jalla ut da med så stor rad^^ Har r5 jeg og ja. Men du har flere radiatorer du eller? Jeg har min montert i toppen nå. Var så smart at jeg kjøpte noen eiffeltårn av noen minnebrikker. Men som du sier, man får jo plass. Kunne ha montert rad i front. Eventuelt satt viftene på utsiden av kabinettet Redigert: Og jeg bryr meg null om estetikken jeg. Alltid det indre som teller synes jeg. Iallefall på datamaskiner! Endret 3. april 2015 av Knutgrus Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Har en singel EK XTX 360, pga res var så høyt oppe denne gangen jeg monterte loopen så monterte jeg viftene og radiator på utsiden, ser slettes ikke dårlig ut i ``real life``. 3 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 (endret) Pc.jpg Wow! Meget elegant! Artig å se at vi har gjort det akkurat likt med hd-bay og reservoar oppå Jeg har det akkurat på samme måte! Det som skiller er at jeg har en tynnere radiator og den er satt inne i kabinettet. Og at mitt ser dritt ut Endret 3. april 2015 av Knutgrus 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Pc.jpg Wow! Meget elegant! Artig å se at vi har gjort det akkurat likt med hd-bay og reservoar oppå Jeg har det akkurat på samme måte! Det som skiller er at jeg har en tynnere radiator og den er satt inne i kabinettet. Og at mitt ser dritt ut Hehe, Takker Måtte kutte litt av hdd cage for å få plass til bunnen av pumpa R5 er dessverre ikke så stort 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå