Emancipate Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Gevinsten med å flytte motoren fra navet er marginal da blader her uansett har så liten fart at de ikke flytter noe særlig luft.Aha, dette var presis det jeg lurte på. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Dumt spørsmål. Men har de tenkt på å lage vifter uten den klumpen i midten? Bladene kunne vært festet i en ring, kulelageret kunne ligget utenpå denne ringen, og motoren kunne vært i et av hjørnene. Dette har blitt gjort. Y.S. tech (TMD fan) hadde en slik vifte for noen år side. Ingen stor suksess. Gevinsten med å flytte motoren fra navet er marginal da blader her uansett har så liten fart at de ikke flytter noe særlig luft. Fair enough, skal ikke si noe på en fysisk test. Men ser ikke helt begrunnelsen ved at de har lite fart. En slik propell tviler jeg strekt på har like høyt turtall som en vifte, så en vifte i denne sammenhengen har jo ganske høy fart. En annen fordel rent trykkmessig, er jo at du ikke har det samme tapet i kanten av bladet, så jeg ser for meg at en slik vifte har gode mottrykkegenskaper. Og effektivt areal går jo veldig opp (som igjen øker effekten uten å øke støyen). Aka. At du sitter med tilsvarende samme volum på en 12cm som en 14cm vifte. Dog blir det fort litt dyrt med spole og et eller annet lager den skal flyte på rundt hele ytterkanten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Kanskje det er mulig med noe magnet-greier å bare la den flyte fritt i sporet sitt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hørtes enda dyrere ut. Dog, rimelig high-tech. ^^ Lenke til kommentar
sevs Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Disse ys tech har lager i midten og spoler i rammen. Det er fortsatt en hub på de tmd viftene men den er mye mindre. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Disse ys tech har lager i midten og spoler i rammen. Det er fortsatt en hub på de tmd viftene men den er mye mindre. Stemmer. Overså det med lager i periferien også. NASA har hatt noen prosjekter med magnetisk leviterte turbiner hvor motorens elektromagneter ikke bare driver tubinbladene med også holder de på plass Dette er jo mest for å slippe mekaniske lagre i ekstremytelse turbiner (Tenk elektrisk drevet rutefly), blir litt overkill i en PC Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Noen som har handlet fra Specialtech før? Får ikke VAT til å forsvinne i checkout... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Får en heatpipe mye dårligere ytelse når den står opp ned? Funker den overhodet? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Får en heatpipe mye dårligere ytelse når den står opp ned? Funker den overhodet? Av erfaring med laptop med i7-3635QM og AMD m270X/8870m så fungerer den ikke i det hele tatt feil vei og fungerer utrolig bra riktig vei. Har kjølerør som er vannrette i laptopen, bare det å tilte den 10 grader med klokka kan gi den 3-4 grader C høyere idletemp, og å tilte den 10 grader mot klokka kan gi 3-4 grader C lavere idletemp. Dersom jeg snur den til 45 grader mot klokka får jeg best ytelse pga viftene. Men dette er jo selvfølgelig ikke egnet. Har også testa med en laptop med i3 4010U, men husker ikke temps. Men nå skal det sies at tempsensoren på i7 3635QM lider av Parkinsons. Endret 28. november 2014 av sevs Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Ja, da handlet man mer ting man overhodet ikke trenger......... Phobya 9x120mm radiator, Alphacool monsta 560 og en monsta 360, samt noen hurtigkoplinger Lenke til kommentar
sevs Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Var det ikke noen her som lurte på hva shrouds var for noe? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Hva er bra med vifter med bare tre blader? Lager de mindre støy enn vanlige siden de har mindre luftmotstand eller noe? http://www.tipidpc.com/viewitem.php?iid=16827780 For eksempel Delta Efb1212she Endret 3. desember 2014 av sevs Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Vindmøller har vel bare tre blader? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Vindmøller har tre blader som et kompromiss av vekt, motstand, og mindre turbulens. Et ekstra blad gir mye ekstra vekt, er svært kostbart og øker ikke effektiviteten nok til at det er verdt det. Det øker også motstanden, og vind kan i værste fall omgå vindmølla om den blir for stor vil jeg tro. Jo flere blad, jo mer turbulens og bedre statisk trykk. På en radiator så må du ganske høyt opp i turtall før det får noe statisk trykk. Men pga. Mindre turbulens så kan det teoretisk sett også gi mer stabil vind/mindre bråk. Men også lavere effektivitet/høyere strømtrekk. Så det har sine fordeler også. Og ved svært høyt tyrtall er det mulig fordelene utveier nedsidene. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Har det noe å si hva slags vei man monterer en EK Supremacy vga-universalblokk? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Et EK set som dette fungert greit? Vet ikke om jeg trenger det da H110 holder I7`en stabil med max temp på allerede 60¤c, Hva kan jeg forvente? EK XTX 360 Push, eller EK XTX 240mm Push-Pull, Hva vil gi mer best resultat? Kan være 980 kommer inn i loopen, men det er så kaldt fra før av Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 XTX 360 push. Da blir det 360. Fjerner bare HDD burene samt 5.25 buret så får jeg plass Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Bråker mindre også. Og vil gi deg mulighet å oppgradere. Til push/pull om du ønsker å se om du kan presse ut litt ekstra. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Bråker mindre også. Og vil gi deg mulighet å oppgradere. Til push/pull om du ønsker å se om du kan presse ut litt ekstra. Har plass til psuh pull i front men ikke i topp, Hvordan tror du stock viftene er til jeg får kjøpt meg nye? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå