Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes vel dog ikke noen grunn til å kjøre på 5V?

5v standby.

Det er ikke så viktig, kobberør kjøler vel bra uten vannflow. Er bare for å kjøle ned etter at ting slås av.

Ahh. Du kunne selvsagt ha brukt en dc/dc inverter selv, som øker fra 5v til 10-12V.

Er ofte over 90 % eff.

Men så kommer problemet med effekt. Laing D5 trekker ca. 2A ved 12V (24W), og ville dermed potensielt trukket 5A ved 5V. Med potensiale om en ekstra liten peak i startøyeblikket.

Og 5V railen er ca. på 3A (+/-0,5A) på de fleste PSUer. Og da må du legge inn lys og litt styringselektronikk.

Edit:

PWM vet jeg ikke, men har mine tvil. Nå vet jeg ikke hva slags plan du har denne gang, men slenger man bare inn en noe større kondensator (For 12v og minst 50% PWM: 10 mF ved 1 KHz, eller 1-2 mF ved 10 KHz), så burde det være tilstrekkelig for å gjøre om til passelig god DC. (maks 100mV ripple)

Personlig så ville jeg vel bare hatt en vanlig 12V strømadapter eller en laptoplader eller hva det måtte være med minst 2A rating. Så kan pumpa få 24/7. Er jo bare snakk om en tynn liten ekstra kabel inn i PCen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

noen som har erfaring med ek bay-res d5? har lest litt at det kan være vanskelig å få ut luft blandt annet med bay reservoir. er egentlig mer bekymret for lyd men greit å få litt informasjon.

Bay res er ikke å anbefale. Vibrasjoner i kabinett, leit å bleede samt at mange modeller har hatt problemer med at acetalen sprekker når man skrur det fast i 5'25-bayen.

Lenke til kommentar

Tja, kan ikke si jeg har prøvd akkurat den, og den virker rimelig solid og heftig for passiv kjøling. Dog er det mulig man bør ha på viften i midten (vel og merke på minimalt turtall), slik at varm luft som blir ført inn til midten får litt ekstra dytt. Spesielt greit når DeltaT ikke er så høy, og luften kontinuerlig ikke varmes opp mens den stiger. Slik du kan finne på en del varmovner.

Uansett, sikkert veldig grei å ha da. :) For de som er veldig redd litt lyd.

Edit: Har prøvd å kjøre passivt selv på en 500-600W PC. Dette var dog med litt mindre areal, og litt for tette finner. Gikk helt greit, selv om man nok ikke bør forvente noen supre temperaturer, så har de vært mer enn gode nok. Tipper på rundt 40 grader varmt vann. Som i seg selv er helt greit, og har selv 40-42 grader varmt vann under lange spilløkter på PCen de siste dagene. (PC-rommet er så lite og blir lett 30 grader XD)

Dette har dog vært aktiv kjøling med 1300W last, og skjermkorta holder seg på rundt 60-65 grader ved høy OC ved slike vanntemper. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Blir vanskelig å snike den inn på kontoret uten at kona legger merke til at noe ikke stemmer helt. Har så lyst til å prøve ut en 1680, 3360 er på størrelse som et lite kjøleskap. Min pc bruker ca 600-1000w avhengig av hva jeg gjør, så det går faktisk an å kjøle ned alt med en saktegående vifte på bunn og topp. Jeg er så allergisk mot viftesus.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det var det ja. ;)

Triks: Invester i en fin blomsterbukett, og mens hun står på kjøkkenet for å klargjøre noe å ha dem i, så sniker du inn kjølebeistet. :D Funker både som distraksjon, og som demper på klagingen som medfølger.

Tok jo faktisk flere måneder før hu fant ut at tre monitorer ble til fire. :wee:

Synes 3360 virka kulest. Den andre ble litt "stutt" og kort til å være et skikkelig tårn. :D

Og med vanvittig mer pris-ytelse. Med tanke på at du får dobbelt så stort kjøleareal, for bare en drøy tusenlapp ekstra. (under 30 %).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig redd selv den minste lyd, og fant ut at et kompromiss kunne fungere. (Siden det må til mye viftestøy før det høres gjennom en vanlig vegg.) Mer normalt radiatorareal + aquacomputer eller lignende som skrur av viftene helt ved lav belastning er en ganske alright mellomting,

Den følelsen av å sitte der med en herlig kjapp maskin som ikke lager en eneste lyd. :love:

(Følelsen av å sitte med skjegget i postkassen og bli plaget av nabogårdens korntørkevifte en liten kilometer unna var ikke fult så herlig. :wallbash: )

Lenke til kommentar

Syns det er en stiv pris - må vel være billigere å kjøpe noen MO-RA3 og sette i serie f.eks.?

Litt stiv pris er det nok med tanke på at det ikke er så mange kjølefinner (som kombinert med designet nok utgjør den mer egnet for passsiv kjøling), men sammenligner du med fysisk areal, så er kjølearealet 2,66 ganger større (24x140mm vifter VS 9x140mm), som utgjør en kalkulert pris på 4904kr for MO-RA3.

Ja, om man kun bruker vifte på en side.

Altså litt under 800kr mer. Absolutt en premium pris, men så er MO-RA3 svært ganske for penga også da. :) Slenger du inn det faktum at du nå også trenger 4 ekstra nipler og ekstra slange for å slå¨sammen tre slike i serie (ville nok vurdert parallell, som nok blir det mest sammenlignbare, som igjen krever Y-ledd), så vil nok prisen skrume inn til et par hundrelapper.

For ikke snakke om et design som sikkert er mer praktisk. :) Dog, må si det frister å ha en billig løsning nå som det er vinter. Slippe å bruke kompressor og greier. Kanskje kjøp en MO-RA3 for å assistere de radiatorene jeg har fra før. :hmm:

Dog, litt fristende med et slikt tårn som faktisk ser litt ut, om jeg skulle hatt det ute under "veranda-tak". Ikke like mye regn som trenger inn. Selv om viftene tåler litt regn, så er det greit å ikke utfordre sjebnen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg glemte nesten å si det, men det hadde vært gøy å se om kobber har noe og si fremfor alu. På passiv kjøling så må denne forskjellen være enda mindre enn før. (luftstrømmen blir enda større begrensning)

Så om noen kunne fått noe bedre om temp så hadde det vært svært interessant. Selv om det i så fall måtte være en brøkdel av en grad.

Definitivt ikke noe jeg hadde betalt for akkurat. :p Er nok sikkert fordi en gruppe folk holder seg til kobber fordi de fått vite/funnet ut at det leder varme bedre.

Lenke til kommentar

4 liter væske bare!? Høres mer ut som en skikkelig fin size for en vannblokk. :p

Hadde jeg bare hatt slike penger. Eller det vil si, hadde jeg bare hatt prioritet til å kjøpe noe slikt. :p Slenger i heller 1500kr for 4 peltierelementer, et par hundre for noen kg med kobber, 1500kr for saftig pumpe, og 1700kr i vannblokk(er).

Får bli månedens investering. Ja, med kobberprisene som går oppover, så er vel dette det nye gullet snart, og da stiller jeg sterkt. :green:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...