Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Trengs det så mye som 500L i timen, da? Regnet kjapt på dette, og med mindre jeg har benyttet feil tall (spesifikk varmekapasitet for vann settes lik 4180 J/kg K) vil en heat dump på 278w tilsvare en temperaturøkning på en halv grad i systemet. Selv med quad-SLI osv vil man havne under 2 grader - noe som ikke er spesielt mye.Problemet er nok ikke varmekapasitet, men varmeledingsevnen, som gjør at du må skylle gjennom vann raskt nok til at de delene av vannet i kontakt med kobberflaten byttes ut raskt. 500l/t er jo ikke unormalt i en OC loop, men kunne sikkert vært mindre uten problem. Men senker jeg ned fra maks flow av pumpa så øker tempen ganske raskt i alle fall. Endret 11. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Problemet er nok ikke varmekapasitet, men varmeledingsevnen, som gjør at du må skylle gjennom vann raskt nok til at de delene av vannet i kontakt med kobberflaten byttes ut raskt.Kjør vannet i en loop med høy hastighet på vannet, og så trickler det inn vann i ene enden og ut i andre enden. Så vannet gradvis byttes ut. Endret 11. oktober 2014 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Finnes det noen formel for hvor stor passiv kjøleribbe man må ha for å kjøle et visst antall watt?Kjøleribber generelt sett oppgis i hvor stor termisk motstand de har (K/W kelvin/Watt, eller C/W Celsius/Watt). Ofte ved passiv kjøling og/eller noen ganger ved forskjellig luftflow. F.eks en kjøleribbe med 3 C/W vil øke tre grader for hver watt du tilfører av last. Og det samme gjør du med selve termiske pastaen/padden og noen ganger har også selve transistoren eller enheten i seg selv en termisk motstand som du summerer til dette. Er f.eks transistoren/CPUen på 0.5 C/W med ribbe + 0.1 C/W på en termisk padd + 1 C/w kjøleribbe med passiv kjøling. Er CPU på 50W så blir det: 0,5 + 0,1 + 1 = 1,6 C/W * 50W = 80 grader over romtemp. Endret 11. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Takk, men hvis skal designe en kjøleribbe så hjelper jo ikke dette noe. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Problemet er nok ikke varmekapasitet, men varmeledingsevnen, som gjør at du må skylle gjennom vann raskt nok til at de delene av vannet i kontakt med kobberflaten byttes ut raskt.Kjør vannet i en loop med høy hastighet på vannet, og så trickler det inn vann i ene enden og ut i andre enden. Så vannet gradvis byttes ut.?Snakker vi om at du fyller opp en loop med springvann som så sirkulerer litt, helt til temperaturen øker med et par grader, og så dumper du det, og fyller opp på ny? I så fall så var det jo ganske smart. Da vil varmekapasiteten spille all rolle. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Hva hvis du har en kjøleribbe som du sprayer et tynt lag springvann på, er det mulig å få den under romtemperatur? Jeg håper jeg ikke gir dere noen idéer som ødelegger utstyret deres nå. Jada, det går fint. Men faktisk så kan du spraie et tynt lag vann som holder romtemperatur og så kjøle ned kjøleren til under romtemp. Tenke seg til. Ja du har nå faktisk helt basic fasekjøling. :-D Endret 11. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Problemet er nok ikke varmekapasitet, men varmeledingsevnen, som gjør at du må skylle gjennom vann raskt nok til at de delene av vannet i kontakt med kobberflaten byttes ut raskt.Kjør vannet i en loop med høy hastighet på vannet, og så trickler det inn vann i ene enden og ut i andre enden. Så vannet gradvis byttes ut. ? Snakker vi om at du fyller opp en loop med springvann som så sirkulerer litt, helt til temperaturen øker med et par grader, og så dumper du det, og fyller opp på ny? I så fall så var det jo ganske smart. Da vil varmekapasiteten spille all rolle. Jepp, bortsett fra at man ikke dumper alt på en gang. Tenk deg at på "enden" så går 5% av vannet i sluket og 95% får kjøre en ny runde, og i den andre enden tilføres 5% nytt vann. Ellers så ville loopen blitt tom for vann når man tømte ut, noe som ville ødelegge kjølingen. Edit: Eller bare et reservoar med en visp i, haha. Og et knøttlite utløp og innløp. Endret 11. oktober 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Kommer ann på hvor stor tank man har. Men ja, det er også en mulighet. Eller så kan man ha en varmeveksler og to looper. Varmeveksleren har så en temp-sensor, og går tempen over 10 grader så vil ventilen til springvannet åpnes. Helt til tempen f.eks går ned til 5-6 grader hvor ventilen stenges. Ja eller noe i den duren. Endret 11. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Trengs det så mye som 500L i timen, da? Regnet kjapt på dette, og med mindre jeg har benyttet feil tall (spesifikk varmekapasitet for vann settes lik 4180 J/kg K) vil en heat dump på 278w tilsvare en temperaturøkning på en halv grad i systemet. Selv med quad-SLI osv vil man havne under 2 grader - noe som ikke er spesielt mye.Problemet er nok ikke varmekapasitet, men varmeledingsevnen, som gjør at du må skylle gjennom vann raskt nok til at de delene av vannet i kontakt med kobberflaten byttes ut raskt. 500l/t er jo ikke unormalt i en OC loop, men kunne sikkert vært mindre uten problem. Men senker jeg ned fra maks flow av pumpa så øker tempen ganske raskt i alle fall. Du har sikkert et poeng - men hvilken temp er det du sikter til? Vannets temperatur eller CPU/GPU/whatevs? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Selve CPU/GPU blokka ja. Tempen i vannet vil være omtrent lik. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Selve CPU/GPU blokka ja. Tempen i vannet vil være omtrent lik. Tror jeg må tenke litt på denne burde gå an å få ut noe vettugt til slutt... må ha varmeoverføringsevnen til vann mot kobber som en funksjon av trykk, tror jeg better google dat shet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hæ? Tenker altså ikke på noe mer avansert enn at du ønsker høy hastighet på vannet for at varmeoverføringen (konveksjonen) er så effektiv som mulig. Ja nøyaktig på samme måte som med luft. Bare at vann har en del høyere ledningsevne, men samtidig mye mindre areal. Ja og set går jo ikke på kapasiteten til vannet, men at det ikke bare blir en tynn "hinne" med varmt vann nær kobberflaten. Som ikke får bredt seg ut. Ja tror jeg da. ^^ Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hæ? Tenker altså ikke på noe mer avansert enn at du ønsker høy hastighet på vannet for at varmeoverføringen (konveksjonen) er så effektiv som mulig. Ja nøyaktig på samme måte som med luft. Bare at vann har en del høyere ledningsevne, men samtidig mye mindre areal. Ja og set går jo ikke på kapasiteten til vannet, men at det ikke bare blir en tynn "hinne" med varmt vann nær kobberflaten. Som ikke får bredt seg ut. Ja tror jeg da. ^^ Mulig jeg blingset på problemet. Nå spørs det vel også hvor tempsensoren din i loopen står. Hvis du halverer flowen vil det bli dumpet mer varme (det må bli omtrent det dobbelte) i loopen i løpet av en syklus (anta at det ikke er noe res, kanskje du skjønner hvor jeg vil). Tilsvarende vil flowen være lavere i radiatorene også, slik at vannet får bedre tid til å kjøles ned. Hvis sensoren står rett etter en radiator er nok den målte forskjellen betydelig mindre enn om sensoren står rett før radiatoren. Det er noen første ordens diffligninger her, så linearitet kan absolutt diskuteres som tilnærminger - men hvis det er temperaturen etter diverse blokker du har målt (før radiator) skjønner jeg ikke hvordan blokken(e)s kjøleevne er såpass drastisk redusert på grunn av redusert flow - uten at selve vanntemperaturen er nevneverdig påvirket. Sikkert jeg som mangler noe fundamentalt i teorien. Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 noen som har erfaring med ek bay-res d5? har lest litt at det kan være vanskelig å få ut luft blandt annet med bay reservoir. er egentlig mer bekymret for lyd men greit å få litt informasjon. Lenke til kommentar
Crawler123 Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg undersøkte litt ang det siden jeg akkurat har kjøpt ny pumpe. Vibrasjon er nok et problem som medfører endel unødvendig støy. Av den enkle grunn valgte jeg ikke bay res. Luft er en ting som du nevner som kan være problematisk. Itillegg om du bruker vann med partikler i kan de samle seg i disse res. Det er også et større haudralisk tap i disse enn tube. Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 problemet for meg er at jeg kun skal vannkjøle cpu'en i første omgang, tror ike jeg har plass til en tube da. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Kan D5 kjøre på 5 volt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Nei. Specsa sier 6-14 v For lite kan potensielt øke strømtrekket såpass at ting kan overopphete. Finnes vel dog ikke noen grunn til å kjøre på 5V? Ja med mindre det ikke er i en PC, og mer enn 5v ikke er tilgjengelig. Går jo ikke noe saktere på 6v kontra 14v? Har sett/hørt at det ikke gir noe høyere ytelse over 12-13V så går esten ut fra at det ikke går med lavere heller, uten at jeg er FOR sikker. (Tror vel egentlig det er en DC/DC inverter der inne) Hvis det ikke er en DC/DC inverterkrets slik at lavere spenning senker turtallet, så vil for lav spenning muligens ikke klare å starte pumpa alle ganger, noe som er litt kjipt det og. ^^ Endret 12. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Dagens ghetto style: Endret 12. oktober 2014 av Nizzen 2 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Finnes vel dog ikke noen grunn til å kjøre på 5V? 5v standby. Det er ikke så viktig, kobberør kjøler vel bra uten vannflow. Er bare for å kjøle ned etter at ting slås av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå