Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Mayhems Pastel vi har diskutert litt over her. Har selv brukt det i omtrent 5 looper, både personlig og i jobbsammenheng. Har ikke hatt rester i noen av de bortsett fra et tilfelle der radiatoren ikke ble skylt skikkelig før bruk :p

Har du opplevd noen form for slitasje eller skader på fittings eller blokker ved bruk av Pastel? Det er hovedsaklig de skumle historiene om slikt som har gjort at jeg har holdt meg unna til nå.

Lenke til kommentar

Er Mayhems Pastel vi har diskutert litt over her. Har selv brukt det i omtrent 5 looper, både personlig og i jobbsammenheng. Har ikke hatt rester i noen av de bortsett fra et tilfelle der radiatoren ikke ble skylt skikkelig før bruk :p

Har du opplevd noen form for slitasje eller skader på fittings eller blokker ved bruk av Pastel? Det er hovedsaklig de skumle historiene om slikt som har gjort at jeg har holdt meg unna til nå.

Ingenting. Har aldri lest slike skumle historier om Pastel selv. Brukt på både Bitspower og EK-nipler.

Lenke til kommentar

Ekstremkjøling kan gå under romtemperaturen.

For å komme under romtemperatur så trengs helt andre teknikker enn ordinær kjøling som bare baserer seg på konveksjon og utstråling. Altså på at luft fra rommet/kabinettet blåser forbi en varmere overflate. Dette er den mest energieffektive måten å kjøle ned noe på, men begrenser seg ganske raskt til at kjøleribben aldri kan nå romtemperaturen (den kan nærme seg). Noe som gjør at en større og bedre kjøler bare kan komme nærmere og nærmere romtemperatur. Og du skal ikke ha en veldig stor kjøler, før du nærmer deg denne grensen.

Ekstremkjøling inkluderer blandt annet:

- Peltier elementer/TEC (Thermo Electric Cooling)

- Kompressorbasert kjøling / fasekjøler

- Waterchiller (benytter de to overstående teknikkene til å kjøle ned vann som igjen benyttes til varmetransporten)

- 2 steg fasekjøler/multistage phase cooler (to kjølekompressor-looper koblet i sere)

- Tørris / CO2

- Flytende Nitrogen (LN2)

Nedsiden til dette er flere, men inkluderer bla.
- Isolering (romtemperatur blir plutselig en varmekilde som må motvirkes)

- Kondens (om du går for langt under romtemp)

- Energikrevende (spesielt peltier, som er lite effektive og krever mye strøm)

- Stort/knotete og bråkete (hovesakelig kompressorbasert)

- Dyrt å bruke (spesielt tørris og LN2 som du kontinuerlig brukes opp og må kjøpes inn)

Fordelene:

- Morro. Krever mye mer av deg, og dine kunnskaper. Kun kreativiteten setter grenser.

- Ytelse. For mens vanlig vannkjøling og luftkjøling kjemper om å forbedre temperaturene med noen få grader. Så snakker vi flere titals til hundretalls grader lavere temperatur.

- Nevnte jeg morro?! :D

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ekstremkjøling kan gå under romtemperaturen.

Etc

Kjøling med springvann er vel ekstremkjøling?

- Energikrevende

Springvann = null energi? Vår klode sørger vel for energien som trengs for å kjøle vannet.

- Stort/knotete og bråkete

Egentlig ikke, man trenger bare et vannuttak og en pc i nærheten av hverandre.

- Dyrt å bruke

Egentlig gratis siden de fleste har vannabbo og ikke har måler (i alle fall her på nordvestlandet tror jeg)

Problemet med springvannskjøling er alger. I tillegg kan skitt i vannet være et problem for mange, men her på Vestlandet har vi relativt rent vann (som smaker myr om våren men jaja)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Ja, springvann kan vel kanskje gå under ekstremkjøling. Det går under romtemp, men begrenser seg fortsatt til vanntemp. Og mister mange av typiske ting med ekstremkjøling. Men har også visse elemeter hvor det er likt (isolasjons osv..).

Dyr å bruke gjalt LN2 og tørris.

Klumpete og stort gjalt kompressorkjøling. Energikrevende var peltier.

Er det en nedside med springvann så er det kanskje at det kan koste en del. Har aldri bodd et sted hvor du ikke betaler for vannet, og tviler svært sterkt på at folk flest har gratis vann. Ja rett og slett at byer og større kommuner ofte tar seg betalt.

Og vi snakker ikke om litt, men priser som nesten nærmer seg LN2 og tørris. I trønderlag i trondheim kommune, så snakker vi om at en normal flow på 500L i timen ville det kostet ca. 5kr timen. Eller 43000kr året. Til sammenligning så koster peltierkjøling som bare går ned til springvann temp bare en 0,2-0,3kr timen.

Betaler man ikke for det, så er det i beste fall lite miljøvennlig. (For de som bryr seg)

Samt litt upraktisk da det krever et sluk ved PCen, eller at man legger opp et sluk ut av huset.

Men LN2 og CO2 er mildt sagt enda mer upraktisk pga at man stadig vekk må fylle på.

Så det har nok sine nedsider det også. :p

Personlig foretrekker jeg kompressorkjøling og peltier. Gjerne kombinert.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med utgifter i alle fall. For det første har vi bare en fastsatt avgift her jeg bor, og for det andre hadde jeg ikke betalt for det selv (er ung og bor hjemme). :p

Er ganske vedlikeholdsfritt og hadde vært ganske perfekt sammen med ting som steam in-home streaming.

Lenke til kommentar

Trengs det så mye som 500L i timen, da? Regnet kjapt på dette, og med mindre jeg har benyttet feil tall (spesifikk varmekapasitet for vann settes lik 4180 J/kg K) vil en heat dump på 278w tilsvare en temperaturøkning på en halv grad i systemet. Selv med quad-SLI osv vil man havne under 2 grader - noe som ikke er spesielt mye.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...