Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Jepp. Går fort noen tusen i kjølevæske, og det er ikke SÅ kult. Dog, med det mayhem aurora greiene så står det: DO NOT USE WITH INLINE FILTERS OF ANY TYPE. THESE WILL CAUSE THE SYSTEM TO BLOCK UP. Hmm, kanskje det blir "guffe" av dette etter hvert også. Etter som det tydeligvis blir blokkering med filter, og siden CPU-vannblokker i praksis fungerer som et filter... Jeg bytter også ting og tang VELDIG ofte, har vel kjøp 7 flasker Mayhems siste året. 1400kr på ett år, er det mye? Det er fordi Aurora er den Mayhemsvæsken med de glinsende partiklene i. Vanlig Mayhems har ikke det. Anbefaler ikke Aurora, er fett nok i omtrent 2 uker før alt legger seg i loopen en plass Ahh, det er det ja. Nei, den skjiten skal jeg ikke ha. Var vel den haakon brukte en gang? Hmm, ser at jeg skal ha XT-1: http://www.mayhems.co.uk/shop2/xt-1-150ml-red-coolant.html Men forstår ikke helt... Det står 150mL !? Ergo koster det meg 12600kr (!) for å fylle opp loopen EN gang, og bør ha to i tilfelle lekkasje som du kan banne på skjer i ny og ne når man driver med slikt. For ikke å snakke om frakten. Nope nope nope. Edit: Glemte nesten å ta med vannet. som kommer i tillegg (250kr). Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sevs Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Du blander det ut, som med saft. 150ml slik blandet med destillert vann gir 3l ferdig farget vann. Edit: ved -40°C frostbeskyttelse blir det bare 300ml?? Endret 9. oktober 2014 av sevs Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hmm, ser at jeg skal ha XT-1: http://www.mayhems.c...ed-coolant.html Men forstår ikke helt... Det står 150mL !? Konsentrat som skal blandes ut mer eller mindre. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jepp. Går fort noen tusen i kjølevæske, og det er ikke SÅ kult. Dog, med det mayhem aurora greiene så står det: DO NOT USE WITH INLINE FILTERS OF ANY TYPE. THESE WILL CAUSE THE SYSTEM TO BLOCK UP. Hmm, kanskje det blir "guffe" av dette etter hvert også. Etter som det tydeligvis blir blokkering med filter, og siden CPU-vannblokker i praksis fungerer som et filter... Jeg bytter også ting og tang VELDIG ofte, har vel kjøp 7 flasker Mayhems siste året. 1400kr på ett år, er det mye? Det er fordi Aurora er den Mayhemsvæsken med de glinsende partiklene i. Vanlig Mayhems har ikke det. Anbefaler ikke Aurora, er fett nok i omtrent 2 uker før alt legger seg i loopen en plass Ahh, det er det ja. Nei, den skjiten skal jeg ikke ha. Var vel den haakon brukte en gang? Hmm, ser at jeg skal ha XT-1: http://www.mayhems.co.uk/shop2/xt-1-150ml-red-coolant.html Men forstår ikke helt... Det står 150mL !? Ergo koster det meg 12600kr (!) for å fylle opp loopen EN gang, og bør ha to i tilfelle lekkasje som du kan banne på skjer i ny og ne når man driver med slikt. For ikke å snakke om frakten. Nope nope nope. Denne skal jeg sitere slik at den aldri glemmes. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Jeg skjønner jo at den skal blandes ut da gutta. Men i følge siden deres så er blandingsforholdet 2:1 (for å få tilstrekkelig frostbeskyttelse) Og for å fylle på loopen (8L), så trenger jeg 4L med blanding. Ergo: 12600 + 250kr for vannet + frakt. Frost Protection °C / *% v/v of Mayhems XT-1 in the system- N/A - 5%- 2.5°C - 10%- 5 °C - 16%- 10 °C - 22%- 15 °C - 28%- 20 °C - 33%- 25 °C - 38%- 30 °C - 42%- 35 °C - 46%- 40 °C - 50%- 45 °C - 54%- 50 °C - 58% Trenger ca. 35-40 minusgrader frostbeskyttelse, som jo er hele poenget med væsken, da det er for waterchiller-looper. Only a small amount is needed per system and Mayhems XT-1 has the ability to be used with water chillers down to a staggering -50c (dependant on mixing ratios). - See more at: http://www.mayhems.co.uk/shop2/xt-1-150ml-red-coolant.html#sthash.fiQaOVY9.dpuf Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sevs Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Der ser du. PC er en dyr hobby Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Ok, nevermid. Monget litt, og tenkte feil i farten. Trenger "bare" 2,7-3L med blandingsforhold 2:1. Blir fortsatt 20 flasker av skjiten da . Vet ikke hva jeg trykket feil på google for å oversette prisen. XD men ja, ca 1600kr blir det totalt. Sorry guys. Fortsatt litt mye da. ^^ Må ha skrevet inn 200 flasker elns. Denne skal jeg sitere slik at den aldri glemmes. Haha. Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hos meg så går det nesten 2 liter, og jeg synes det er mye. Men Andrull goes big everytime, eller hva Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hos meg så går det nesten 2 liter, og jeg synes det er mye. Men Andrull goes big everytime, eller hva Jeg kjenner ikke til noen annen vei. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Nå er jo du en special case da Andrull. Vanlige lekfolk kan betale 195kr pr liter av Mayhems og slippe vesentlig billigere unna. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Nå er jo du en special case da Andrull. Vanlige lekfolk kan betale 195kr pr liter av Mayhems og slippe vesentlig billigere unna. Det er helt klart. Men nå var vel også spørsmålet fra deg hva jeg brukte, og hvorfor jeg hadde filter. Og eventuelt om jeg kanskje bør bytte væske. Synes allikevel at 150mL var upraktisk lite, selv for normale maskiner. ^^ Resten av konsentratet der inne er jo 250mL og skal vel blandes ut enda mer. Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Nå er jo du en special case da Andrull. Vanlige lekfolk kan betale 195kr pr liter av Mayhems og slippe vesentlig billigere unna. Det er helt klart. Men nå var vel også spørsmålet fra deg hva jeg brukte, og hvorfor jeg hadde filter. Og eventuelt om jeg kanskje bør bytte væske. Synes allikevel at 150mL var upraktisk lite, selv for normale maskiner. ^^ Resten av konsentratet der inne er jo 250mL og skal vel blandes ut enda mer. Er vel et resultat av at det krever litt tech å få det til å funke på så lave temperaturer. R&D vettu! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Tech og Tech. For alt vi vet så det nesten bare ren glycol, som da sammen med vannet gir det lave frysepunktet. :SDet faktum at blandeforhroldet var nesten identisk med vanlig ren glycol, og det faktum at de sier det er glycol i den gjør at mine misstanker ikke blir noe mindre. De skryter jo av algedrepende middel og anti-korrosjon osv.. Men faktum er jo at glycol også av natur er dette. Så for alt jeg vet så selger de vanlig frostvæske + eventuelt fargestoff i en litt dyrere forpakning. (koster dog et par hundre kroner for frostvæske, selv på biltema) Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Tech og Tech. For alt vi vet så det nesten bare ren glycol, som da sammen med vannet gir det lave frysepunktet. :S Det faktum at blandeforhroldet var nesten identisk med vanlig ren glycol, og det faktum at de sier det er glycol i den gjør at mine misstanker ikke blir noe mindre. De skryter jo av algedrepende middel og anti-korrosjon osv.. Men faktum er jo at glycol også av natur er dette. Så for alt jeg vet så selger de vanlig frostvæske + eventuelt fargestoff i en litt dyrere forpakning. (koster dog et par hundre kroner for frostvæske, selv på biltema) I ditt tilfelle skjønner jeg det jo. Men da jeg bygde vannkjøling for 15 år siden brukte jeg batterivann og kjølevæske. Trenger ikke det nå. 400 kr for å slippe å fjerne gugge fra loopen etter to uker? Betaler jeg glatt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Tech og Tech. For alt vi vet så det nesten bare ren glycol, som da sammen med vannet gir det lave frysepunktet. :S Det faktum at blandeforhroldet var nesten identisk med vanlig ren glycol, og det faktum at de sier det er glycol i den gjør at mine misstanker ikke blir noe mindre. De skryter jo av algedrepende middel og anti-korrosjon osv.. Men faktum er jo at glycol også av natur er dette. Så for alt jeg vet så selger de vanlig frostvæske + eventuelt fargestoff i en litt dyrere forpakning. (koster dog et par hundre kroner for frostvæske, selv på biltema) I ditt tilfelle skjønner jeg det jo. Men da jeg bygde vannkjøling for 15 år siden brukte jeg batterivann og kjølevæske. Trenger ikke det nå. 400 kr for å slippe å fjerne gugge fra loopen etter to uker? Betaler jeg glatt. Jaja, det er jeg helt enig i, og om jeg får mindre "gugge" av slikt, så hadde jeg kjøpt 20 stykk slike flasker. Det store spørsmålet er om det løser seg å bytte væske. Det vil jo eventuelt kreve at det faktisk er på grunn av glycolen. Jeg personlig har ikke fått gugge på et års tid (og jeg bruker 50 %), etter at jeg ble nødt å bruke glycol. Det var hovedsakelig når jeg bare brukte batterivann at jeg fikk det. Så at jeg får disse rare partiklene (hvite/harde og ser nesten ut som små knuste skjell) Og om du får noe annet enn ren glycol fra de mayhem-folka. Altså om de har tilført noe annet snakcs som loopen liker godt. Jeg går ut fra at det ikke var denne versjonen du brukte rolf? Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Tech og Tech. For alt vi vet så det nesten bare ren glycol, som da sammen med vannet gir det lave frysepunktet. :S Det faktum at blandeforhroldet var nesten identisk med vanlig ren glycol, og det faktum at de sier det er glycol i den gjør at mine misstanker ikke blir noe mindre. De skryter jo av algedrepende middel og anti-korrosjon osv.. Men faktum er jo at glycol også av natur er dette. Så for alt jeg vet så selger de vanlig frostvæske + eventuelt fargestoff i en litt dyrere forpakning. (koster dog et par hundre kroner for frostvæske, selv på biltema) I ditt tilfelle skjønner jeg det jo. Men da jeg bygde vannkjøling for 15 år siden brukte jeg batterivann og kjølevæske. Trenger ikke det nå. 400 kr for å slippe å fjerne gugge fra loopen etter to uker? Betaler jeg glatt. Jaja, det er jeg helt enig i, og om jeg får mindre "gugge" av slikt, så hadde jeg kjøpt 20 stykk slike flasker. Det store spørsmålet er om det løser seg å bytte væske. Det vil jo eventuelt kreve at det faktisk er på grunn av glycolen. Jeg personlig har ikke fått gugge på et års tid (og jeg bruker 50 %), etter at jeg ble nødt å bruke glycol. Det var hovedsakelig når jeg bare brukte batterivann at jeg fikk det. Så at jeg får disse rare partiklene (hvite/harde og ser nesten ut som små knuste skjell) Og om du får noe annet enn ren glycol fra de mayhem-folka. Altså om de har tilført noe annet snakcs som loopen liker godt. Jeg går ut fra at det ikke var denne versjonen du brukte rolf? Bruker vanlig jeg. Denne er favoritten: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Tilbeh%C3%B8r/Mayhem/Mayhems-Pastel-Perfect-Pink-1Ltr-Ferdigblandet---Klar-til-p%C3%A5fyll-121993-p0000064884.aspx Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Når jeg blander vann og frostvæske så bruker jeg forholdet 20:80. Kanskje burde jeg øke frostvæsken litt slik at det blir 30:70 eller 40:60? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Tja, det kan være en ide. Er algedrepende og korrosjonsdempende, så mer er nok bedre, i alle fall i de konsentrasjonene vi snakker om her. Nedsiden er litt tyngre last og følgelig litt dårligere kjøleytelse pga. væsken blir mer tyktflytende. 30/70 hørtes ikke dumt ut i alle fall. Men siden vi snakker om over romtemp på vannet, så blir det ikke SÅ tyktflytende som hos meg. Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Jeg har jo vurdert vannkjøling i min neste build (se egen tråd) og lurte på om jeg kanskje kunne slenge ut et par noob-spørsmål her inne: Hvis det blir ASRock X99 OC Formula, så kunne jeg tenkt meg gul væske. I en bygg satt sammen av DigitalImpuls. så er det tatt med Mayhem Pastel Sunrise Yellow. Er det fare for mye klin i blokker/rads med dette i systemet? Har ikke tenkt til å åpne loopen hver mnd slik som dere litt mer erfarne kanskje gjør. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Jeg har jo vurdert vannkjøling i min neste build (se egen tråd) og lurte på om jeg kanskje kunne slenge ut et par noob-spørsmål her inne: Hvis det blir ASRock X99 OC Formula, så kunne jeg tenkt meg gul væske. I en bygg satt sammen av DigitalImpuls. så er det tatt med Mayhem Pastel Sunrise Yellow. Er det fare for mye klin i blokker/rads med dette i systemet? Har ikke tenkt til å åpne loopen hver mnd slik som dere litt mer erfarne kanskje gjør. Er Mayhems Pastel vi har diskutert litt over her. Har selv brukt det i omtrent 5 looper, både personlig og i jobbsammenheng. Har ikke hatt rester i noen av de bortsett fra et tilfelle der radiatoren ikke ble skylt skikkelig før bruk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå