Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Var ingen som så dumt på meg når jeg spurte rundt på de lokale jernvareforhandlerne om de hadde sorte skruer og skiver. Samtlige skjønte med en gang at det hadde med det visuelle resultatet å gjøre.

 

Ja, det kan sikkert stemme det. Men et annet og mer vanskelig poeng å "innrømme" er at jeg aller helst vil bestille på nett og slippe å stresse mer enn å gå i postkassa om noen uker :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra Haswell 5xxx tråden:

 

Ja var det jeg tenkte på. Så om vannet blir kaldere enn rommtemperatur så blir det vel i realiteten ikke semi/assist lengre. Da gjør waterchilleren hele jobben.

Kan dere hoste opp noen fordeler og ulemper ved bruk av slik kjøler?
.


Med mitt oppsett:
Fordel: kontroll på vanntemp og derav overklokk

Bakdel: Litt lyd( omtrent som ett kjøleskap som slå inn av og til), slangeføring ut av kabinettet

 

Er det verdt fortjenesten du får med et kutt på ~5 grader på vannet i forhold til vanlig vannkjøling, når det kommer til oc?

Lenke til kommentar

 

Tja, altså du har rett i at waterchilleren da er den eneste som kjøler når du kommer under romtemp. Men når du driver med waterchiller så kan det godt være et svært viktig poeng å passe på at tempen ikke går for langt under romtemp, så at radiatorene varmer når det kommer under romtemp kan være en vell så viktig jobb.

Med andre ord blir systemet veldig ineffektivt, ettersom radiatorene tilføyer unødig varme til systemet ( 30-40W pr.rad pr. 5 grader delta), dette medfører jo økt belastning og støy fra waterchiller. Stilles ikke waterchiller'n inn på temperatur og jobber deretter? Personlig ville jeg brukt waterchilleren i systemet ved å sette den på rom.temp og tjene de 5-10 gradene radiatorene ikke tar alene. Fortjenesten er kanskje ikke den helt store sett opp mot støy og evt. ytterligere OC (?)

Alternativt så kan det hende at waterchilleren bare klarer unddr romtemp i idle/ikke full last, og at den trenger radiatorene til hjelp ved toppene. Enig

Nedsiden til en waterchiller er nemlig at du kommer under dew point (kondenspunkt), og uten en del isolasjon så vil det altså kondense og da er det kort vei til kortslutning. Hvis du derimot senker lufttempen rundt komponentene eller fjerner luftfuktigheten så synker dew point. (Min strategi). Bra strategi for en fullblods waterchiller. Hvor stor kontroll har du på temperaturen av vannet med en slik sak?

Minhund har en ganske liten sak, så der snakker vi vel hovedsakelig at den blir prioritert til kun CPU. Alternativt at den kun står for å senke temp fra et par grader over romtemp til romtemp (kan bare fjerne maks 400W med varme).

Så waterchiller-assist er nok mest for å ta av toppen like over romtemp. (Og et ord jeg bare fant opp i går, så det ikke er noe tvil :p) Akkurat slik jeg tolket det i går ang. det velvalgte navnet på systmet :wee:

Min sak fjerner derimot 3500W varme, og er nesten ti ganger så stor. Den har da null problem med å dra 1400W med skjermkort og 300W med CPU langt under romtemp, så for meg så er funksjonen å passe på å ikke komme for langt ned. (Selv om jeg som regel ikke kjører waterchiller assist) :)Så fortjenesten med et slikt system (waterchiller) er da differansen fra rom.temp til kondensp., si 10-15 grader fortjeneste (med litt god RH og temp i rommet, vinterstid). Skal du ha enda bedre fortjeneste snakker vi full isolasjon fra ende til annen.

Fordelen er at radiatorene også blir kalde og kjøler ned rommet i samme slengen (varmen går ut via en ventilasjonslange). :pI en waterchiller loop helt klart en fordel ang. luftens fuktinnhold, i en waterchiller-assist ikke så effektivt.

Ja, det er på ingen måte effektivt nei. :p Med mindre man uansett står å vipper like ved romtemp.
Problemet med å la den kun jobbe ned til en viss temp er at det blir mye av/på (den kan ikke dynamisk justeres uten frekvensomformer = dyrt), og det kan være mer plagsomt en konstant during. Ja, det kreves så mye energi å sette den saken i gang at lyset i taket blinker. Og dette til tross for at jeg har 6-7 liter med vann som må varmes opp, så går det raskt med en loop som produserer nærmere 1400W varme. XD

Men det er absolutt mulig ja. :) Fortjenesten er nok ikke den store for å bare tjene inn 5-6 grader nei, så kjører stort sett ikke saken slik. Min kjører som regel mellom -15 og 0 grader på en normal dag jeg spiller og bencher (ca 35-50 grader under vanlig vanntemp). Så jeg kjører mest ren waterchiller med andre ord. Eller så kjører jeg stillegående oppsett med normal vannkjøling.

 

For å takle kondens så har jeg et isolert rom rundt hovedkortet og komponentene, og bruker en vanlig radiator som "kondensfjerner" som kjøler ned dette rommet, samt fjerner luftfuktighet. Men har slitt litt med ødelagte vifter og lekkasje av luft og at dette ikke holder med så ekstreme temperaturer på uisolert utstyr.

 

Så derfor har jeg gått til innkjøp av noctua industrivifter:

http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=86517&WebSiteMapNodeID=1000001

(ja, det var disse "små" som kosta litt ekstra ^^) Da de er laget for å få kondens og vanndråper på seg, samt forhåpentligvis takler lave temperaturer.

 

Håper å klare å kjøle ned dette rommet til rundt 2-3 grader. (under 0 grader vil kondensen fryse, og kondensfjerneren stopper opp) Har en egen regulator for dette, men ikke fullt så lett å funke korrekt, da jeg må styre tempen i denen radiatoren med å strupe vannflowen automatisk. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt på "fortjenesten" slik: ved vanlig bruk har du en delta T mellom romtemp og væsketemperatur (denne blir vel fort noen grader under full last i en viss tid). Det meste du kan tjene er da den deltaen pluss deltaen fra kondenstemperaturen og til romtemperatur. Totalt blir det en god del grader (nesten) helt risikofritt.

Her kan du lese av deltaen sånn cirka: http://www.lamtec.com/tb_dew_point_calculator.html - anta romtemp på 21 grader, og om du har en luftfuktighet på 50%. Da er det safe å kjøre over 10 graders væsketemperatur, altså en fortjeneste på 10 grader. Minuset er at det er variasjoner i luftfuktighet og romtemperatur, så om du skal ha maks effekt av dette må du kanskje justere overklokken en gang iblant - rett og slett for at chilleren må justeres etter forholdene.

Mye rart man kan tenke seg her, f.eks. sensorer som justerer vanntemperaturen automatisk basert på de to parameterne jeg har nevnt. Hvis chillern ikke er 'smart' kan man sikkert gjøre det slik at radiatorviftene tar seg av den samme problematikken gjennom variasjoner i RPM.

Lenke til kommentar

Ganske greit oppsummert det knopflerbruce, og ikke minst en fin tabell ang. temp. Hvor stor chiller trenger jeg om jeg ønsker å kjøle 1 cpu og 1 gpu ned mot 10-12 grader? (Fullblods OC på 4790k og gtx 980).

 

..og hvilket støynivå snakker vi om her. Minhund snakker om et lite kjøleskap som durer engang og da, mens Andrull at hele huset ramler ned hver gang chilleren slår inn (?).. :green:

Lenke til kommentar

Du har tre svært vitkige spesifikasjoner:

- Qcmax = Kjøleeffekten (hvor mye varme kan enheten transportere)

- Effektforbruk = Hvor mye strøm trekker den/varme avgir den i tillegg til varmen den transporterer. Som regel oppgitt når Qc er på topp.
- Delta Tmax = Hvor stor differanse klarer den å holde mellom kalde siden (evaporator) og varme siden (kondenser). Dette oppnår den når Qc er 0, altså ingen last.

 

Tar vi f.eks enheten som MinHund har:

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Waterchiller-Hailea-Ultra-Titan-500--HC300395-Watt-cooling-capacity---Also-suitable-for-Aquariums-pid-12108.html

Den har:

 

Qc = 390W

Effektforbruk = 190W

DeltaTmax = ukjent

 

Hadde minHund fjernet sperren som hindrer enheten å kjøle lavere enn 4 grader, og uten noe vann (for å kjøre uten noe last), og så måle hvilken temperatur evaporatoren får, samt måle tempen på kondenseren så finner han DeltaTmax. Jeg målte min til å være ca. 65 grader, som er ganske så standard (altså var evap. -30, mens kondenser var 35 grader).

Når vi vet alle disse tre variablene, så kan vi si med passe god nøyaktighet hvor lav temperatur du får ved en gitt last. Dette fordi denne kurven er ganske så linær, og det er egentlig bare å sette opp en graf med DeltaT på X-aksen og Effekt (last) på Y-aksen.

 

F.eks:
Med 0W last = -30 grader (65 grader diff.)

Med 390W last = 35 grader (0 grader diff.)

Med 195W last(halv belastning)= 2,5 grader (32,5 grader diff.)

Ønsker du 10 grader så får du dette:

65C/25C = 0,38. 0,38 * 390W = 150W

Du kan maks ha en last på 150W.

 

Ps: Nå har jeg forenklet litt, da temperaturen i kondenseren vil endre seg litt, men ikke mye. Husk at med last, så må vi telle med tap i slanger, pumpe osv... som blir noen watt det også. Effektivt sett så ville jeg nok antatt at du mister ca. 30-40W her, og da er vi nede i 115W. Og dette holder knapt til en liten OC på 4790K alene.

Så la oss gå andre veien, for å finne hvor mye du trenger.
- La oss anta at du har klokket CPU slik at den trekker ca. 150-175W. Mens skjermkortet ligger på ca. 200W (maks på powerlimit). Slenger du med tap i slanger og pumpe så er vi kanskje opp i rundt 400W last.

 

- Siden DeltaTmax står alt for sjeldent på disse waterchillerene, så la oss gå ut fra 65 grader denne gangen også. Samt at romtempen og kjølinga på kompressoren holder ca. 35 grader (meget vanlig), men la oss si at det går opp i 40 grader for å få litt ekstra buffer så vi er sikker.

 

For å nå 10 grader med 400W så blir det en DeltaT på 30 grader.
65C/30C = 0,46. 400W / 0,46 = 867W kjøleeffekt.

 

Nærmeste du kommer er Hailea ultra Titan 1500: med 790W kjøleffekt.

Ikke helt det vi ønsket, men med feilmarginene og variablene som vi har tippet på så er det nok ikek alt for langt unna at kjøleblokken legger seg på ca. 10-12 grader når den kjøler for full pupp.

 

Hakket opp er en del større: Haleia Ultra Titan 2000:

Da har du mulighet for å kjøre SLI eller oppgradere til X99 ved fremtiden, eller så har du i det minste litt mer overskudd, og ikke slik at den akkurat når ned i Dew-point ved full pupp. :thumbup:

 

 

 

..og hvilket støynivå snakker vi om her. Minhund snakker om et lite kjøleskap som durer engang og da, mens Andrull at hele huset ramler ned hver gang chilleren slår inn (?).. :green:

Hmm, tja. Det er nok fullt overkommelig støynivå for gaming (headsett), men ikke noe du kjører ved siden av senga. En eller to 140mm på 1800-2000 RPM kanskje. Bare litt mer behagelig med dyp støy.

 

Hos meg er faktisk det mest støyende pumpa, noe som burde si litt. :p

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Informativt og nyttig innlegg (+1).

 

Vet du hvor stort trykktap det er over waterchilleren? Må du kjøre to d5 i serie for å presse vannet rundt i en slik loop? Blir jo litt tap med mye slanger og div koblinger i tillegg.

Recommended coolant flow 1200-3000 l/h

 

Justeres støynivået fra chilleren med belastning av denne? Eller er den bare som et av/på system. Førstnevnte vil jo kunne forsvare et valg av en med høyere effekt.

Lenke til kommentar

På de ovenfor vet jeg ikke. Det .å minhund svare på, men generelt sett så er det nok tilsvarende en vanlig 240mm radiator. Om ikke lettere. Bare det at den klarer i nærheten av 3000 L/t betyr vel at den har relativt god flow/lav motstand.

 

At man faktisk bør ha så mye som 1200 L/t synes jeg virker merkverdig, da det knapt er noe vannkjølig uten CPU-blokk i parallell som klarer slikt uten massivt trykk. Så mulig de tenker mer på hva slags specs pumper har teoretisk (null motstand). Er jo for at ting ikke skal fryse i rørene, men det skal ikke mye frostvæske til for at det uansett ikke blir noe problem.

 

Er nok ikke noe flowmåler tror jeg. Heller aldri sett en waterchiller med frekvensomformer (kreves for å justere kompressorens hastighet) og ville kostet mer enn chilleren i seg selv, så justering generelt sett er nok ute av bildet. Så da blir det av/på.

 

Jeg og kanskje noen andre kan justere ned kondenseren sin viftehastighet, slik at temperaturen går opp (og kjøleeffekten går ned), og lydnivået fra vifta går jo i det minste ned. Men kompressoren går fortsatt på fullt trøkk, så det er jo ikke særlig effektivt.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig hensikten med de rammene (gamle viftene) mellom radiator og vifte? :)

 

Nevermind, går utfra at det er for å utnytte radiatorarealet bedre. Ganske smart egentlig.

 

Edit:

Virker dog ikke som det er så mye å hente. Spesielt ikke med viftene:

shroudtest-10.png?w=614http://martinsliquidlab.org/2012/01/15/radiator-shroud-testing-v2/3/

 

Relativt solid testoppsett det der, og her gjør tydeligvis en shroud det hakket dårligere enn uten. Dog interessant å se at push gjorde det litt bedre enn pull (push + pull var dog det mest effektive). Grafen viser differansen mellom vann og lufttemp, hvor lavere naturlivis er bedre.

 

Det vil jo være totalt litt mer motstand , da viften står plassert lengre unna. Så ville nok vurdert å byttet de ut med ingenting, eller at du kjører din egen test knopflerbruce. :)

 

Viss du bruker shroud på begge sider oppnår du best resultat: Kilde

FanShroudTest3-38mm2000.png

Lenke til kommentar

Hadde nok heller installert en radiator forran og bak viftene i steden for ja.

 

Hadde vært gøy å sett tester som setter forskjellige måter å bruke plassen mot hverandre, og gjerne ved forskjellige vifter.

 

Å gå fra push til push/pull ga 1,6 grader, mens shoruds ga 1-0,3 grader bedre.

 

Sleng inn et dBa meter og vidtekontroll slik at man kan endre viftehastigheten slik at støynivået er konstant. Uavhengig om man har push eller push/pull. :)

Lenke til kommentar

Da spør jeg følgende; hvorfor ikke tykkere og finere radiator og evt. 38mm vifter i stedet for å kaste bort mye plass med shrouds? Gir større overflateareal og tykkere vifter fanger mer luft. Eneste minus blir vel kanskje lydnivåer?

 

I mitt tilfelle var det fordi jeg hadde noen radiatorer liggende. Litt overraskende at det ikke er noe å hente, da den motoren er nødt til å gi noen saftige dødpunkter... den er den største jeg har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...