eyvind1 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg har ingen problemer med 2xD5 i serie, de sitter ved siden av hverandre på ene 360 rad'en. De kjører selvsagt på samme hastighet. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Ja, da ble det visst å starte opp igjen på 800Den 1 Lenke til kommentar
Balli Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hvorfor ikke G2 radiator? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 60mm tykkelse er tight i et 800D, men det skal vel gå greit med et ATX kort. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hvorfor ikke G2 radiator? Vil ha to like. 60mm tykkelse er tight i et 800D, men det skal vel gå greit med et ATX kort. 60mm går helt fint, men da uten push-pull. 1 Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Jeg hadde et par mm å gå på da jeg hadde 800D, var dog et eATX kort. Endret 12. september 2014 av eyvind1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 (endret) Noen som har en av denne liggende, men for 3/8", liggende uvirksom? http://techbay.no/product.html/koolance-vl3n-13bkt-1/2id?category_id=101 Spekulerer litt i å kjøpe en EK Supremacy, men ser det er to "ulike" bunner, forniklet eller ikke. Har dette noe å si? Endret 14. september 2014 av knopflerbruce Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Jeg syns nickel blokker ser så mye finere ut enn kobber, særlig de med gjennomsiktig top. Ytelsesmessig har det null å si. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Jeg bruker 3/8"-varianten. Jeg er ikke helt fornøyd, da det er vanskelig å få festet braketten helt 100% når man bruker kortsporene ved siden av, i mitt tilfelle endte det med at gjennomføringene sitter litt løst. Skulle jeg bygd på nytt så ville jeg borret hull i selve kabinettet og brukt gjennomføringene uten medfølgende brakett. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Noen som har en av denne liggende, men for 3/8", liggende uvirksom? http://techbay.no/product.html/koolance-vl3n-13bkt-1/2id?category_id=101 Spekulerer litt i å kjøpe en EK Supremacy, men ser det er to "ulike" bunner, forniklet eller ikke. Har dette noe å si? Kommer an på resten av loopen. Kobberblokker med nikkel korroderer knapt, i sterkt kontrast med vanlig kobberblokker. Men å blande for mye av metaller (f.eks at man har rene kobberblokker sammen med nikkel-blokker, så vil det nok muligens få den rene kobberblokken til å korreodere enda mer om man ikke har noe korrosjonsdempende væske). Velger nikkel-blokker any day. 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Skal man ikke alltid bruke korrosjonsdempende væske i loopen da? Så vidt jeg så da jeg leste meg opp på dette så var det galskap å la være, eller i beste fall liten gevinst. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Tja.... Det blir nok en forenkling for å la folk slippe å tanke. Men det kan nok gå litt opp i spinninga mange ganger. Før var det jo vanlig med å blande en del materialer. Spesielt aluminium var/er helvete. Har du nikkel på CPU og GPU blokk, samt eventuelt plastikk/nikkel i tanken og nipler, så er det ikke så mye å reagere med. Det måtte eventuelt vært at kobberet i radiatorrørene kanskje danner seg et lag med korrosjon. (men det gjør det uansett) Men var lite problem hos meg før, og det var mest alu-tanken som lagde helvette med rene kobberblokker (som kanskje er worst case). Nå går det i frostvæske, som altså er sterkt korrosjonsdempende, så det er jo Win Win. Liten og liten gevinst. Frostvæske og korrosjonsdempende væske er ganske tyktflytende, og senker ledeevnen til vannet en del. Så det trengs hovedsakelig bare litt kraftigere pumpe/høyere pumpehastighet. Edit: Det beste er nok uansett å ta en service på blokka etter et år eller to. Da finner du ut om det er alger eller om det har løsnet litt korrosjon (som da kommer med vannet og til slutt setter seg i blokka, som fungerer som et filter). Endret 15. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Er dette i fokus eller ikke? Jeg har det vanskelig med å bestemme meg... Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Selv kjører jeg på med frostveske da det både forhinder korusjon og alger. Ser ingen grunn til å la være! Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Sist eg bygde meg PC med vasskjøling så bruka eg gjengeteip for å få det tett der eg skrudde niplane inn i kjøleblokkane. Det var mildt sagt ikkje noko greitt, eg tykte det vart veldig knotete å få det skikkeleg bra med så små dimensjonar på tinga. Når eg no så smått begynner å filosofere om oppgradering/bygging av ny vasskjølt PC så har eg fundert på om til dømes Loctite 243 (http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802623520769) kunne vere eit bra alternativ. Er det nokon som har erfaring med dette eller tilsvarande tettingsmiddel for bruk i vasskjølt PC? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 De pc'ene jeg har bygget med vannkjøling har jeg brukt nippler med o-ringstetning. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Og du har aldri hatt noko trøbbel med det? Det er mogeleg eg er litt paranoid, men eg har aldri heilt klart å stole på berre O-ringtetting... Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Har aldri hatt en lekkasje som jeg ikke selv var skyld i. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Mer sannsynlig for at slangen hopper av en nippel, enn at det skal lekke fra en nippel med o-ring. Aldri opplevd lekkasje som ikke er selvforsynt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Nå har jeg hatt sikkert et par hundre koblinger, og har mange eksempler på lekkasjer. Liker selv å ha på noe loctite eller rørleggerteip på gjengene. Av flere grunner. Man kan sikkert skylde en del på meg selv, vedlikehold og andre ting, mens andre ganger er det dårlig utstyr, og noen ganger ikke bra nok O-ringer. I alle tilfeller så hjelper det (noen ganger har det ikke vært nok) med en ekstra skanse for sikring mot lekkasje. Ikke noe så irriterende med at en O-ring kobling som nekter å bli tett, hvor du må jobbe med å finne en god erstatter. (ikke at det da hjelper kun med loctite, da jeg helst ser at det funker med O-ring også) 1. Først og fremst så har nok mangelfullt vedlikehold satt størst problemer. Enten det er overflaten som ikke er helt god, eller at O-ringen har skade/most/størknet etc... 2. Stramming. Noen ganger for hardt, andre ganger for svakt. Noen ganger så er overfalten for liten, eller O-ringen for slapp, slik at den skvises ut, selv med lite press. Mens andre ganger har (spesielt kompresjonsnipler) skrudd seg ut (med kun O-ring og plastikk/acetal så skal det ofte bare en halv omdreining før ting blir lekk. Dette kan være pga. moment fra en slange, eller oppgradering av andre deler av kretsen.3. Dårlig beregnet utstyr. Noen ganger så er det bare teite løsninger som gjør det vanskelig å få noe helt tett. Noen ville kalt det inkompatibelt eller at det ikke går. Andre ganger så lekker utstyret bare, enkelt og greit. Billig ræl som man også kaller det. Kan kanskje ikke løses med loctite osv.. men absolutt en del av grunnen til at det noen ganger blir lekkasje. Generelt sett så pleier jeg som regel å trykkteste ustyret på forhånd. Enten via noe så enkelt som vakuumteste med munnen, eller mer avanserte via kompressor (vakuum kan noen ganger gjøre koblinger mer tett, noe som er et problem ved feilsøking). Å teste med væske er en selvsagt ting, men kan være komplisert til tider å finne lekkasjer. Til syvende og sist så er det de koblinger som ikke har O-ringer, hvor man er nødt å bruke gjengeteip eller tilsvarende. Vet dog ikke hvor mange det er som går ut fra standardutstyr lengre. Endret 16. september 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå