Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 3/8"-varianten. Jeg er ikke helt fornøyd, da det er vanskelig å få festet braketten helt 100% når man bruker kortsporene ved siden av, i mitt tilfelle endte det med at gjennomføringene sitter litt løst.

 

Skulle jeg bygd på nytt så ville jeg borret hull i selve kabinettet og brukt gjennomføringene uten medfølgende brakett.

Lenke til kommentar

Noen som har en av denne liggende, men for 3/8", liggende uvirksom? :)http://techbay.no/product.html/koolance-vl3n-13bkt-1/2id?category_id=101

 

Spekulerer litt i å kjøpe en EK Supremacy, men ser det er to "ulike" bunner, forniklet eller ikke. Har dette noe å si?

Kommer an på resten av loopen. Kobberblokker med nikkel korroderer knapt, i sterkt kontrast med vanlig kobberblokker. Men å blande for mye av metaller (f.eks at man har rene kobberblokker sammen med nikkel-blokker, så vil det nok muligens få den rene kobberblokken til å korreodere enda mer om man ikke har noe korrosjonsdempende væske).

 

Velger nikkel-blokker any day. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja.... Det blir nok en forenkling for å la folk slippe å tanke. Men det kan nok gå litt opp i spinninga mange ganger. Før var det jo vanlig med å blande en del materialer. Spesielt aluminium var/er helvete.

 

Har du nikkel på CPU og GPU blokk, samt eventuelt plastikk/nikkel i tanken og nipler, så er det ikke så mye å reagere med. Det måtte eventuelt vært at kobberet i radiatorrørene kanskje danner seg et lag med korrosjon. (men det gjør det uansett)

 

Men var lite problem hos meg før, og det var mest alu-tanken som lagde helvette med rene kobberblokker (som kanskje er worst case). Nå går det i frostvæske, som altså er sterkt korrosjonsdempende, så det er jo Win Win.

Liten og liten gevinst. Frostvæske og korrosjonsdempende væske er ganske tyktflytende, og senker ledeevnen til vannet en del. Så det trengs hovedsakelig bare litt kraftigere pumpe/høyere pumpehastighet.

 

Edit: Det beste er nok uansett å ta en service på blokka etter et år eller to. Da finner du ut om det er alger eller om det har løsnet litt korrosjon (som da kommer med vannet og til slutt setter seg i blokka, som fungerer som et filter).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sist eg bygde meg PC med vasskjøling så bruka eg gjengeteip for å få det tett der eg skrudde niplane inn i kjøleblokkane. Det var mildt sagt ikkje noko greitt, eg tykte det vart veldig knotete å få det skikkeleg bra med så små dimensjonar på tinga.

 

Når eg no så smått begynner å filosofere om oppgradering/bygging av ny vasskjølt PC så har eg fundert på om til dømes Loctite 243 (http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802623520769) kunne vere eit bra alternativ.

 

Er det nokon som har erfaring med dette eller tilsvarande tettingsmiddel for bruk i vasskjølt PC?

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt sikkert et par hundre koblinger, og har mange eksempler på lekkasjer. Liker selv å ha på noe loctite eller rørleggerteip på gjengene. Av flere grunner. Man kan sikkert skylde en del på meg selv, vedlikehold og andre ting, mens andre ganger er det dårlig utstyr, og noen ganger ikke bra nok O-ringer.

I alle tilfeller så hjelper det (noen ganger har det ikke vært nok) med en ekstra skanse for sikring mot lekkasje. Ikke noe så irriterende med at en O-ring kobling som nekter å bli tett, hvor du må jobbe med å finne en god erstatter. (ikke at det da hjelper kun med loctite, da jeg helst ser at det funker med O-ring også)

 

1. Først og fremst så har nok mangelfullt vedlikehold satt størst problemer. Enten det er overflaten som ikke er helt god, eller at O-ringen har skade/most/størknet etc...

2. Stramming. Noen ganger for hardt, andre ganger for svakt. Noen ganger så er overfalten for liten, eller O-ringen for slapp, slik at den skvises ut, selv med lite press. Mens andre ganger har (spesielt kompresjonsnipler) skrudd seg ut (med kun O-ring og plastikk/acetal så skal det ofte bare en halv omdreining før ting blir lekk. Dette kan være pga. moment fra en slange, eller oppgradering av andre deler av kretsen.
3. Dårlig beregnet utstyr. Noen ganger så er det bare teite løsninger som gjør det vanskelig å få noe helt tett. Noen ville kalt det inkompatibelt eller at det ikke går. Andre ganger så lekker utstyret bare, enkelt og greit. Billig ræl som man også kaller det. Kan kanskje ikke løses med loctite osv.. men absolutt en del av grunnen til at det noen ganger blir lekkasje.

 

Generelt sett så pleier jeg som regel å trykkteste ustyret på forhånd. Enten via noe så enkelt som vakuumteste med munnen, eller mer avanserte via kompressor (vakuum kan noen ganger gjøre koblinger mer tett, noe som er et problem ved feilsøking). Å teste med væske er en selvsagt ting, men kan være komplisert til tider å finne lekkasjer.

 

Til syvende og sist så er det de koblinger som ikke har O-ringer, hvor man er nødt å bruke gjengeteip eller tilsvarende. Vet dog ikke hvor mange det er som går ut fra standardutstyr lengre.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...