eyvind1 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Du klarer nok å se på flowen inn i tanken om det er det som er problemet. Du ser også om det er for mye pasta hvis du tar blokken av cpu'en. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Det som er rart er som skrevet tidligere at temps er veldig gode den første dagen. Etter at pcen har vært avslått en natt er temps ræva. Noe irriterende. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Hvilken kjølepasta bruker du? Kanskje la pcen ligge bakover over natta etter du har applikert termisk pasta så pastaen ikke "renner"? Hvis du forstår? Aner ikke om det hjelper, men kanskje verdt et forsøk? Kanskje la pcen produsere litt varme over natta så du får støpt inn pastaen skikkelig? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Ja, etter at jeg har skiftet pasta får jeg knall temperaturer igjen. Kanskje pastaen gnis ut for mye slik at det "forflytter" seg fra ihs?! Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Tvilsomt at det skjer med mindre blokken sitter veldig løst. Den skal sitte stramt, uten at du anstrenger deg når du strammer skruene. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Hvordan er det med å ha radiatoren utenfor kabinettet? Har idag et kjipt 650D som kun har plass til 240/280 og 120 samt 180mm (Ek har visst lansert det) Kan jeg da ta en 280mm + en 480mm utenfor kabinettet i en bracket eller lignende? Mye negativt ved det. Eller singel 480mm, Cpu + Gpu kommer til å bli vannkjølt, evt 2 gpu`er. Er nok mange mnd til da jeg evt kjøper vannkjøling med mindre jeg starter på Cpu, Deretter Gpu ^!^ Har bare lyst å få meg et utgangspunkt. Evt noe som dette til Cpu (http://digitalimpuls.no/Vannkj%C3%B8ling-konfigurator/Vannkj%C3%B8ling/Sett/EK/EK-KIT-X360-Komplett-vannkj%C3%B8ling---Intel--AMD-129393-p0000087529.aspx) Deretter en ekstra 280mm til Gpu(er)? EDIT: 480 + 280 er vel overkill? Så noe som dette er vel perfekt? Endret 10. september 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Du kan montere opp noe ekstern, no problemo. Enten via litt egen modding, noen skikkelig rare bracketter (liker ikke de), da synes jeg det er bedre å heller montere opp noe sjøl. Eller så går du for eksterne løsninger. Spesielt om man ikke har vannkjøling fra før, så slipper du å installere pumpe osv.. da dette som regel følger med i settet. F.eks: Koolance Exos1055 Koolance Exos 755 Aquaduct 240 / 360 Og så utvider du bare med noen interne radiatorer etter hver. Lett, stylish, og praktisk. Eller noe high-end versjon: http://www.frozencpu.com/products/15872/ex-wat-209/Aquacomputer_Aquaduct_720_XT_Mark_V_External_Water_Cooling_System.html?tl=g30c83s138&id=LRipJBcq Endret 10. september 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Har brukt Swiftech Radbox tidligere, fungerer fint men ikke spesielt pent. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Tror nok jeg tar en 360mm rad bak kabinettet (eller 480mm, Men kit er vel billigere) da den skal under pulten uansett, Ser den ikke. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Du kan montere opp noe ekstern, no problemo. Enten via litt egen modding, noen skikkelig rare bracketter (liker ikke de), da synes jeg det er bedre å heller montere opp noe sjøl. Eller så går du for eksterne løsninger. Spesielt om man ikke har vannkjøling fra før, så slipper du å installere pumpe osv.. da dette som regel følger med i settet. F.eks: Koolance Exos1055 Koolance Exos 755 Aquaduct 240 / 360 Og så utvider du bare med noen interne radiatorer etter hver. Lett, stylish, og praktisk. Eller noe high-end versjon: http://www.frozencpu.com/products/15872/ex-wat-209/Aquacomputer_Aquaduct_720_XT_Mark_V_External_Water_Cooling_System.html?tl=g30c83s138&id=LRipJBcq Bilradiator da? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Funker nok topp. Har 4-5 fra aircondition units som funker knall, men er veldig restriktive, og er nødt å modde dem for å funke optimalt med vannkjøling. En bilradiator er jo ment for kjølevæske, og tipper den har noe bedre flow-egenskaper rett ut av boksen. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Tenker å putte bilradiator under pulten hvis/når jeg får vannkjøling. Varmer føttene på vinterstid Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Har lurt på dette lenge. Skader det å sette to (eller flere pumper (f.eks. D5) på forskjellig turtall? Skader det å bare ha en av to gående mens de (slangene) er koblet i serie? Og er Koolance Quick Disconnect så tette at man kan koble fra en av to datamaskiner som parallelt er koblet til samme radiator mens loopen fortsatt kjører på gjenstående maskin samt radiatoren? Forstår egentlig ikke hvorfor ikke, men noe sier meg at det kan bli trykk og undertrykk i loopen og sånn, og at det kan renne ut hvis man har en loop gående med bare QDC som tetter for den andre PCen Siden jeg vil tro at QDC sin stopemekanisme går inn i selve o\pluggen, må det suges luft inn for at den skal åpne seg. Er D5 sterk nok til å åpne denne? Hadde man koblet den andre PCen parallelt hadde jeg jo forstått det... Se paint-bilde. Burde man montere stoppekran(er)? I så fall hvor? Begge slangene eller ene? Endret 10. september 2014 av sevs Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Det kan være skadelig i seg selv å ha flere pumper i serie. Spesielt om du har de like ved hverandre. Det er enda værre om de kjører på forskjellig turtall, noe man uansett ikke burde ytelsemessig (en tregere sak vil nærmest kunne bremse vannet). Men det værste er om en er av. Da kan du svi vindingene i motoren som nå teknisk sett vil gjøre pumpen til en generator/turbin. Jeg tror nok det beste er å ha pumpene et stykke fra hverandre, altså et par rads/blokker mellom dem, men usikker på hvor mye det har å si. Det er mye mulig det helt uproblematisk med bare to, men har sett folk på nettet som har ødelagt D5 pumper fordi de har dem rett etter hverandre (var tre stykk i det aktuelle oppsettet). Det økte trykket vil påvirke pumpene negativt og ødela pumper etter bare noen uker. Og spesielt på sugesiden så er pumper litt sensitive. Da er det greit å ha noe motstand før som skaper litt trykkfall først. Parallell er veien å gå om du ønsker økt stabilitet og mulig for forskjellig turtall og om du ønsker redunans. Meeen vil ikke gi økt mottrykk, og dermed kun økt flow i situasjoner hvor det allerede ee ganske lav motstand. (Ikke typisk PC systemer) Edit: Det beste er nok å ha EN kraftig pumpe. Spesielt Iwaki har noen flotte pumper for de som ikke ønsker så patetisk mottrykk som mange av dagens PC-pumper. D5 er kanskke det beste i Norge, men rimelig underlegen her. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Angående QD fra koolance, så er det null problem slik du har tegnet/beskriver. Er noen kraftige fjærer i hvert av leddene, og på den største versjonen trengs det en hel del kraft for å koble de sammen (overvinne kreftene til fjærene). Du kan disconnecte de mens systemet går, eller når det ikle går. Spiller ingen rolle. D5 er på langt nær kraftig nok, og har testet det med langt høyere trykk også. Kommer ikke en kvart dråpe en gang ut av de. Endret 10. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Men det værste er om en er av. Da kan du svi vindingene i motoren som nå teknisk sett vil gjøre pumpen til en generator/turbin. Det kan vel ikke være så gale? Dersom Pumpe 1 (P1) er på og P2 er av, så spinner P1 på et turtall som P2 også spinner på, og P2 skal klare dette turtallet uten problemer vel, siden det er samme turtall den ville spunnet på hvis den hadde vært på. Dersom P1 = 500rpm og dermed P2=500rpm, og maks for P2 er (sertifisert for) 1000rpm ødelegger man jo ikke noe? Så lenge P2 er skikkelig frakoblet strøm. Vil man slite på P1 da, siden den må både drive seg selv og Pumpe 2? Tenker bare litt høyt og lavt, forklar dersom jeg tar feil. Hva gjør man dersom man har 2 pcer på samme loop der den 1 står på hele tiden og den nr 2 blir slått av om natta og i tillegg blir dratt ut og tatt med på LAN mens 1 fortsatt kjører? Angående QD fra koolance, så er det null problem slik du har tegnet/beskriver. Er noen kraftige fjærer i hvert av leddene, og på den største versjonen trengs det en hel del kraft for å koble de sammen (overvinne kreftene til fjærene). Du kan disconnecte de mens systemet går, eller når det ikle går. Spiller ingen rolle. D5 er på langt nær kraftig nok, og har testet det med langt høyere trykk også. Kommer ikke en kvart dråpe en gang ut av de. Aha, flott. Nå springer det tusen nye ideer i hodet på meg Et annet spørsmål: Vil det være lurt å sveise på en stock Intel 775 kjøler (den tykke versjonen tror jeg?) på en Celeron netbook fra 2009 for å kunne kjøre den passivt? Burde jeg sveise eller lodde (eller annet)? Tråden er litt rettet mot vannkjøling men føler spørsmålet passer likevel. Endret 10. september 2014 av sevs Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Aha, flott. Nå springer det tusen nye ideer i hodet på meg Et annet spørsmål: Vil det være lurt å sveise på en stock Intel 775 kjøler (den tykke versjonen tror jeg?) på en Celeron netbook fra 2009 for å kunne kjøre den passivt? Burde jeg sveise eller lodde (eller annet)? Tråden er litt rettet mot vannkjøling men føler spørsmålet passer likevel. ? Altså, snakker vi om feste kjølribbe rett på netbooken (alu-kropp?), eller lodde den fast til CPUen? Og i så fall, har CPUen IHS? Endret 10. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Aha, flott. Nå springer det tusen nye ideer i hodet på meg Et annet spørsmål: Vil det være lurt å sveise på en stock Intel 775 kjøler (den tykke versjonen tror jeg?) på en Celeron netbook fra 2009 for å kunne kjøre den passivt? Burde jeg sveise eller lodde (eller annet)? Tråden er litt rettet mot vannkjøling men føler spørsmålet passer likevel. ? Altså, snakker vi om feste kjølribbe rett på netbooken (alu-kropp?), eller lodde den fast til CPUen? Og i så fall, har CPUen IHS? Tenkte enten bende original kjøleribbe litt utover og putte 775-kjøleren på toppen, eller å sveise/lodde kobberplate på den originale kjøleren, plata står ut av maskina, og 775-kjøler oppå der igjen, evt. brette kobberplata så den står loddrett nedover. (Har ikke IHS.) Endret 10. september 2014 av sevs Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Det kan vel ikke være så gale? Dersom Pumpe 1 (P1) er på og P2 er av, så spinner P1 på et turtall som P2 også spinner på, og P2 skal klare dette turtallet uten problemer vel, siden det er samme turtall den ville spunnet på hvis den hadde vært på. Dersom P1 = 500rpm og dermed P2=500rpm, og maks for P2 er (sertifisert for) 1000rpm ødelegger man jo ikke noe? Så lenge P2 er skikkelig frakoblet strøm. Vil man slite på P1 da, siden den må både drive seg selv og Pumpe 2? Tenker bare litt høyt og lavt, forklar dersom jeg tar feil. Hva gjør man dersom man har 2 pcer på samme loop der den 1 står på hele tiden og den nr 2 blir slått av om natta og i tillegg blir dratt ut og tatt med på LAN mens 1 fortsatt kjører? Hmm, med videre ettertanke så er det nok ikke så fryktelig ille så lenge deter samme pumpe nei. Prøvde å finne tråden av han stakkaren som kjørte tre 24V D5 i serie rett etter hverandre, som hele tiden ødela pumpene. Men da tror jeg det var mye pga litt dårlig oppsett, og det er nok høyere risk ved maks turtall enn ved litt lavere. Og om oppsettet er bra, og ikke har alt for svakt inntak (tynn slange) så bør man være noe sikrere. Mulig jeg også blander med andre typer pumpe, da det virker som om sentrifugalpumper enklere kan kjøres slik enn andre. Og at du faktisk kan bruke det som ekstra redunans i tilfelle en feiler. Altså, jeg går ut fra at pumpa har noen sperredioder, som gjør at strøm sendt motsatt vei ikke skader den. (dette skjer når du kutter strømmen til en spole, eller konstant om du får en annen pumpe til å drive den raskere enn den selv spinner). Og spesielt av første grunn så bør alle pumper ha noe slikt fra før. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Aha, flott. Nå springer det tusen nye ideer i hodet på meg Et annet spørsmål: Vil det være lurt å sveise på en stock Intel 775 kjøler (den tykke versjonen tror jeg?) på en Celeron netbook fra 2009 for å kunne kjøre den passivt? Burde jeg sveise eller lodde (eller annet)? Tråden er litt rettet mot vannkjøling men føler spørsmålet passer likevel. ? Altså, snakker vi om feste kjølribbe rett på netbooken (alu-kropp?), eller lodde den fast til CPUen? Og i så fall, har CPUen IHS? Tenkte enten bende original kjøleribbe litt utover og putte 775-kjøleren på toppen, eller å sveise/lodde kobberplate på den originale kjøleren, plata står ut av maskina, og 775-kjøler oppå der igjen, evt. brette kobberplata så den står loddrett nedover.(Har ikke IHS.) Tror jeg skjønner. Det viktige her er egentlig materialer. Aluminium er noe dritt å lodde (kan ikke gjøres på normalt vis) og er litt spesielt når det kommer til sveising. Ja, metoden jeg har sett på youtube blir en form for blanding mellom lodding og sveising for å få festet kobber med alu. Det letteste er absolutt om originalkjøleren i netbooken er kobber, og så lodde på en kobberplate, som igjen har en kobberkjøler på seg. Med litt avstander så er uansett kobber overlegent alu, så det er nok best på flere måter. Men det du sparer på i enkelhet å lodde vinner nok tilbake mange ganger det koster å kjøpe inn en kobberpalte og kjøler. Ps: Anbefaler nok en liten gassbrenner eller kraftig loddebolt (100W+). Anbefaler da naturligvis at du lodder mens det du lodder ikke er i direkte kontakt med CPUen. Skal du lodde noe direkte til CPUen så kan det være litt vanskelig om det ikke er IHS (kobberplate), da jeg ikke vet helt hva som setter seg fast. Hadde det vært IHS, eller om du må lodde kobberplate mens kjøleren er i direkte kontakt (og det er svært nærme) så hadde jeg nok vurdert et litt spesielt loddetinn: http://www.customthermoelectric.com/accessories.html#coldplates Nærmere bestemt den nest øverste for best ytelse og temperaturstabilitet. (Indium Tin solder) Da risikerer du ikke å skade CPUen, for tinnet smelter ved lav temperatur. Kan være greit med en justerbar loddebolt, og så ha på laveste temperaturtrinn. Eller bare være forsiktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå