Andrull Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Kobler du alle, eller i det minste to av de radiatorene i parallell, så går det fint. Da vil du faktisk SENKE motstanden med en ekstra radiator, noe D5 er svært glad i. (har mulighet for svært høy flow om motstanden blir lav nok) Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Kobler du alle, eller i det minste to av de radiatorene i parallell, så går det fint. Da vil du faktisk SENKE motstanden med en ekstra radiator, noe D5 er svært glad i. (har mulighet for svært høy flow om motstanden blir lav nok) To av radiatorene rett etter hverandre da eller? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Nja, blir mer riktig å si "samtidig". Ettersom du deler vannstrømmen i to, med f.eks et Y-ledd, hvor du sender hver sin vannstrøm inn på inntaket til hver av radiatorene. Og så et nytt Y-ledd (eller tilsvarende) som kobler de to vannstrømmene ut fra radiatorene sammen igjen. Hadde det vært serie-kobling så blir det "rett etter hverandre". Men da øker du motstanden en del. (du presser vannet gjennom mange flere buer). På samme måte som i elektronikken, så dobler du motstanden med seriekobling av to like motstander, og halverer den med parallellkobling. Endret 20. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Motstand i loopen kommer jo betydelig mer an på blokkene du bruker enn radiatorene... Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Nja, blir mer riktig å si "samtidig". Ettersom du deler vannstrømmen i to, med f.eks et Y-ledd, hvor du sender hver sin vannstrøm inn på inntaket til hver av radiatorene. Og så et nytt Y-ledd (eller tilsvarende) som kobler de to vannstrømmene ut fra radiatorene sammen igjen. Hadde det vært serie-kobling så blir det "rett etter hverandre". Men da øker du motstanden en del. (du presser vannet gjennom mange flere buer). På samme måte som i elektronikken, så dobler du motstanden med seriekobling av to like motstander, og halverer den med parallellkobling. Aha. Takk for svar. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til en slik kobling, men får se litt på det. Takk Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Motstand i loopen kommer jo betydelig mer an på blokkene du bruker enn radiatorene... Det er helt riktig, men det blir irrelevant her. For å kjøle ned kobberplaten i vannblokka, så trenger du så høy flow over kobberflaten som mulig. Ved å la vannet passere gjennom en trangere åpning, så vil trykket øke på trykksiden, og dermed vil hastigheten på vannet øke. (dette kan observeres i en elv, hvor smale passasjer vil ha høyere fart på vannet) Og dette er en av grunnene til at vannblokker gjerne har høy motstand. Og noe man får gjort lite med i systemet. For å få enda litt mer ut av blokka så trenger du å øke trykkdifferansen mellom inn og utgang på blokka. Dette kan jøres på to måter. 1. Skaffe en pumpe med høyere mottrykk ved gitt flow. 2. Senke motstanden i resten av loopen, slik at du får utnyttet pumpa best mulig. Du ønsker optimalt sett at 100 % av trykkfallet i loopen er over blokken(e). Med andre ord, så lite trykkfall (motstand) over andre deler av loopen som mulig. Og siden radiatorene står for majoriteten (bort sett fra blokkene) av motstanden, så vil det være aller mest å hente på å koble disse i parallell. Til tross for at det krever litt ekstra slange. Dette er selvsagt testet grundig av meg selv også, ikke bare i teorien. For å få nok trykk til den store vannloopen min, så ble jeg nødt å senke motstanden i radiatorene mine. Dette ble gjort ved å dele opp rørene slik at de ble parallellkoblet internt. Noen radiatorer her mer påkostet enn andre, og er har flere parallellkoblinger innvendig. Men tross dette, så vil det fortsatt være en del å tjene på å parallellkoble radiatorenene også. Spesielt med så mange og store. Nja, blir mer riktig å si "samtidig". Ettersom du deler vannstrømmen i to, med f.eks et Y-ledd, hvor du sender hver sin vannstrøm inn på inntaket til hver av radiatorene. Og så et nytt Y-ledd (eller tilsvarende) som kobler de to vannstrømmene ut fra radiatorene sammen igjen. Hadde det vært serie-kobling så blir det "rett etter hverandre". Men da øker du motstanden en del. (du presser vannet gjennom mange flere buer). På samme måte som i elektronikken, så dobler du motstanden med seriekobling av to like motstander, og halverer den med parallellkobling. Aha. Takk for svar. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til en slik kobling, men får se litt på det. Takk Det kreves litt mer planlegging ja, og derfor store kompliserte looper gjerne blir enda mer kompliserte. Rett og slett fordi det setter større krav til hvordan du kobler det opp, og ikke bare koble alt etter hverandre som er det desidert letteste. Men det finnes flere produkter som gjøre dette lettere. Noen har flere splittere med swivel, du har Y-ledd i flere fasonger, og du har T-ledd og annet snacks. Endret 20. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290. Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett. Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling? VRAM kan produsere noen titalls watt med varme. ...men så har man jo stock cooler mod'en. Gjør den nytten? Jeg er litt skeptisk, egentlig... selv om man skulle greie å beholde radialviften. Jeg veier for og imot her, og en stor fordel med GPU only-blokk er jo at man slipper å handle fullcoverblokk neste gang også, ikke sant. Ideelt sett er det det jeg vil, men heller fullcover enn svidd VRM og/eller nedsatt overklokkingsrom. Svarer meg selv: http://www.ebay.com/itm/Gelid-CL-R9290-01-A-Enhancement-KIT-Rev-2-ICY-Vision-for-AMD-R9-290-290X-Board-/251569450428?pt=US_Video_Card_GPU_Cooling&hash=item3a92b52dbc Denne ser ikke så dum ut Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290. Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett. Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling? VRAM kan produsere noen titalls watt med varme. ...men så har man jo stock cooler mod'en. Gjør den nytten? Jeg er litt skeptisk, egentlig... selv om man skulle greie å beholde radialviften. Jeg veier for og imot her, og en stor fordel med GPU only-blokk er jo at man slipper å handle fullcoverblokk neste gang også, ikke sant. Ideelt sett er det det jeg vil, men heller fullcover enn svidd VRM og/eller nedsatt overklokkingsrom. Svarer meg selv: http://www.ebay.com/itm/Gelid-CL-R9290-01-A-Enhancement-KIT-Rev-2-ICY-Vision-for-AMD-R9-290-290X-Board-/251569450428?pt=US_Video_Card_GPU_Cooling&hash=item3a92b52dbc Denne ser ikke så dum ut Eventuelt... http://www.frozencpu.com/products/21334/ex-blc-1540/Heatkiller_SW-X_G2_Ni_Voltage_Regulator_Block_-_143mm_-_Nickel_11721.html?tl=g30c293 + dremel + to festehull = win? Beklager self-quotes, har litt dilla her nå 1 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Det er nok ikke selvsitatene som er verst, det er nok heller sittatpyramidene. Det kan vel ikke være så vanskelig å snekre en VRM-blokk selv? Glem det, det vil jeg tro blir vanskelig med tanke på hvor mye varme som kommer fra VRMene Kan være greit med noen finner eller microchannels. Personlig ville jeg heller festet med strips eller noe lignende rundt kortet i stedet for å lage hull. Det hadde kanskje ikke sett like fint ut. Endret 2. november 2014 av sevs 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Det er nok ikke selvsitatene som er verst, det er nok heller sittatpyramidene. Det kan vel ikke være så vanskelig å snekre en VRM-blokk selv? Glem det, det vil jeg tro blir vanskelig med tanke på hvor mye varme som kommer fra VRMene. Personlig ville jeg heller festet med strips eller noe lignende rundt kortet i stedet for å lage hull. Det hadde kanskje ikke sett like fint ut. Jeg lurer litt på hvordan du vil feste med strips, for uten hull, ingen åpenbar GOD stripsløsning i mitt hode Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hvis det ikke er tillatt å gi bort ting her så slett posten. Er det noe interesse for dette? Gis bort! - Bitspower Black Freezer AIX58NS Chipset Water Block ASUS P6T V2 X58 Motherboard G1/4 - Bitspower VG-A5870 Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Da har jeg vært å plukket opp ett Phanteks Enthoo Primo kabinett, en ektra pumpe og res + 280rad. Blir spennende. Blir å legge ut bilder etterhvert. Må bare få satt av en dag til bygget Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Da har jeg vært å plukket opp ett Phanteks Enthoo Primo kabinett, en ektra pumpe og res + 280rad. Blir spennende. Blir å legge ut bilder etterhvert. Må bare få satt av en dag til bygget Hva skal du gjøre med ditt nåværende 540 Da? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Da har jeg vært å plukket opp ett Phanteks Enthoo Primo kabinett, en ektra pumpe og res + 280rad. Blir spennende. Blir å legge ut bilder etterhvert. Må bare få satt av en dag til bygget Hva skal du gjøre med ditt nåværende 540 Da? Pælme på dynga kanskje. Har kuttet ett hull i toppen til reservoiret, så blir nok ikke lett å selge. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Da har jeg vært å plukket opp ett Phanteks Enthoo Primo kabinett, en ektra pumpe og res + 280rad. Blir spennende. Blir å legge ut bilder etterhvert. Må bare få satt av en dag til bygget Hva skal du gjøre med ditt nåværende 540 Da? Pælme på dynga kanskje. Har kuttet ett hull i toppen til reservoiret, så blir nok ikke lett å selge.Om du vil donere det til en som har lyst til å kjøpe ''cøstum'' vannkjøling. Send Pm! betaler gjerne frakt perfekte kabbiset for det. Endret 4. september 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
FrankRJ Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hvilke skruer trenger jeg for å montere radiator før vifte? Skal montere radiator i taket på kabinettet, men det fulgte bare med 30+35mm skruer (Acool radiator) Edit: Ah, M3 skruer, 5mm. Har vist på biltema. Endret 5. september 2014 av Vittoro Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Vanligste og beste er vel å ha vifter mellom rad og kabinett, slik at du får push/pull. Lenke til kommentar
FrankRJ Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Vanligste og beste er vel å ha vifter mellom rad og kabinett, slik at du får push/pull. Er det lettere å holde rent med kabinett-rad-vifte? Eller er det bedre med kabinett-vifte-rad? Montering i front på Corsair 750D trenger jeg nok mindre M3 skruer. 5mm burde vel holde? Endret 5. september 2014 av Vittoro Lenke til kommentar
sevs Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Vanligste og beste er vel å ha vifter mellom rad og kabinett, slik at du får push/pull.Er det lettere å holde rent med kabinett-rad-vifte? Eller er det bedre med kabinett-vifte-rad? Montering i front på Corsair 750D trenger jeg nok mindre M3 skruer. 5mm burde vel holde? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå