Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min av en kis på OCN for $60 inkl frakt :)

Ahhh nais. :)

Er egentlig litt smått sykt hvor vanskelig det er å få tak på noe sånn. Kan nesten bare anta at Nvidia har rettet en pistol til bakhodet til EVGA for å stoppe produksjonen?

 

Sitter alt for lite inne på Overclock.net, men tydelig at jeg bør få ræva i gir. :)

Lenke til kommentar

Ahhh nais. :)

Er egentlig litt smått sykt hvor vanskelig det er å få tak på noe sånn. Kan nesten bare anta at Nvidia har rettet en pistol til bakhodet til EVGA for å stoppe produksjonen?

 

Sitter alt for lite inne på Overclock.net, men tydelig at jeg bør få ræva i gir. :)

Forklaringen til EVGA var iallefall at de som lager EVBoten hadde endret innkjøpskostnaden hos EVGA, slik at de måtte bestille en abnorm mengde EVBots for å klare å holde kostnaden nede. Men man skulle tro etterspørselen var stor nok :)

Lenke til kommentar

Ingeniører lager vel sånt? :roll:

Denne ingeniøren jobber 24/7 med andre PC-ting i disse dager så det har jeg nok ikke mulighet til. ;)

 

Først må jeg få ferdig en hjemmelaget strømforsyning, og et kompressorbasert kjølesystem for PCen med snart en fin industripumpe. Så hadde vært greit å slippe å lage noe eget for dette også. :(

Lenke til kommentar

Nå fikk elektroingeniøren anfall. :p

 

Men fra Spjåk til Halvor: Hadde det egentlig vært mulig å lage en prosessor beregnet på 230v 50hz?

Enkelt og greit, nei.

 

Noen enkle grunner til hvorfor:

1. Tror transistorene hadde slitet ikke klart å la strøm gå i motsatt retning, noe du får 50 ganger i sekundet på 50Hz AC. Og enda mindre kunne utnyttet det til noe som helst.Det ville i hvert fall gitt massivt hodebry å lage noe som kunne nyttiggjøre vekselstrøm. Ser for meg at du maks bare fikk brukt halve prosessoren til en hver tid

 

2. Selv om du likerettet det, så vil vekselstrøm uansett bryte med poenget til en prosessor/transistor, som er å produsere mengder av 0'ere og 1'ere, og ved å skru av og på strømmen så vil prosessoren lage pulser hvor en høy puls er 1, og en lav puls er 0. Når du har vekselstrøm, så ville det blitt som sine egne pulser, og du ville hele tiden fått forskjellige størrelser på pulsene, og når sinussignalet er nær bunnen, så vil prosessoren stoppe opp i et par millisekunder. Med en transistor som opererer med 3-5 millioner kalkulasjoner/svigninger i løpet av 1 millisekund, så er det ganske kritisk.

Hele prinsippet bak en prosessor vil dermed bli borte.

3. Du kunne selvsagt ha likerettet og så filtrert strømmen slik at dne ble til DC, men da er halve poenget borte. Du sitter da igjen med rundt 320V DC (når du likeretter og filtrerer 230V AC så får du ca 320V DC). Problemet nå er at 230V ville fritert en hver prosessor. Hvorfor? Fordi det ikke eksisterer islolasjonsmateriale som klarer å forhindre enorme lekkasjestrømmer og potensielt overslag/kortslutning med så høyt spenningspotensiale. Husk at vi snakker om ekstremt små avstander i nanometerskalaen. Og det er derfor prosessorene bare får lavere og lavere maks spenning. Nettopp fordi de krymper tranistorene og banene litt etter litt.

 

En prosessor som taklet 320VDC ville vært ekstremt stor i størrelse for å taklet den høye spenningen, og/eller hatt svært få/store transistorer. Og følgelig rimelig treig. ;)

 

Sum sumaru. Det ville vært en svært dårlig ide. ;) Og på alle måter ville prosessoren blitt en stor og elendig treig sak.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...