Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og DA var prosjektet satt på vent. Gledet meg SÅÅÅÅ lenge og under testing om lekkasje rant det som f. Hvorfor? Jo fordi jeg har punkter radiatorrørene fire steder ved montering. Satan, nå ble jeg deppa. Alt annet var tett, så tror det gikk ok med komponentene ellers.

 

Så Techbay var tom for ek rad nå, er Techbay sine rads gode? Isåfall kjøper jeg 45mm på mandag. Snufse

Dæven, det var kjipt.

 

Men fire steder?! Jeg har forståelse for at de punkterer lett (ja, har selv ødelagt punktert et system, men det var da med 20 Bar trykk, og med tungt verktøy noen cm unna), men 4 steder da gitt!? Med noe så harmløst som i et PC-kabinett.

 

Tør jeg spørre hvordan du (tror) at de kunne bli punktert. Ja, det vil jo være helt waste om man ikke lærte noe av ulykken. :(

 

Var det i trondheimområdet så kunne jeg kanskje prøvd å fikset den, men fredrikstad blir nok litt langt. ^^

Lenke til kommentar

Jo, nå skal du høre Andreas. Radiatoren er egentlig litt for stor for kabinettet slik at jeg må presse den litt opp, og bare får festet den med fire skruer. Disse skruene skrudde jeg rett i radiator da viftene var på andre siden. For å få rad helt inntil kantene på kabinettet skrudde jeg med skruene som fulgte med og skrudde den helt inntil. Jeg ser etter å ha fjernet radiatoren at det lekker fra der hvor skruene stodmog at det er ødelagt. Det går kanskje å tette dettet på noen måte?

 

OT: Er det forresten noen her som bor i Østfold? Spør bare av ren nysgjerrighet :-)

Lenke til kommentar

Noen rads punkterer VELDIG lett med medfølgende skruer ;)

Alle rads burde bli bygd med stoppere, syntes jeg!

Ja, om man fortsetter å skru ned skruene så er det nok vanskelig å unngå lekkasje ja. :)

Kan jo høres slik ut, da det var fire hull.

 

På en annen side, skruene som følger med skal jo være tilpasset slik at du kan skru på plass vifter etc.. uten at de går i bunnen. Om du ikke kan skru dem helt inn så vil jo alt bare være vinglete?

Lenke til kommentar

Jo, nå skal du høre Andreas. Radiatoren er egentlig litt for stor for kabinettet slik at jeg må presse den litt opp, og bare får festet den med fire skruer. Disse skruene skrudde jeg rett i radiator da viftene var på andre siden. For å få rad helt inntil kantene på kabinettet skrudde jeg med skruene som fulgte med og skrudde den helt inntil. Jeg ser etter å ha fjernet radiatoren at det lekker fra der hvor skruene stodmog at det er ødelagt. Det går kanskje å tette dettet på noen måte?

 

OT: Er det forresten noen her som bor i Østfold? Spør bare av ren nysgjerrighet :-)

Var det ikke noen skruer som var passe til å skru fast radiatoren i kabinettet uten å skru de via viftene? :S

Det er mulig det er slik, da det er en stund jeg faktisk brukte et normalt kabinett med vanlige radiatorer. Men hva blir da planen neste gang, skaffe nye skruer elns?

 

Om ikke hullet er for stort, og man kommer til dem (noe jeg kanskje vil anta), så burde det være mulig å fikse. Men det er ikke bare bare, for det krever loddekunnskaper og en gassbrenner/svært kraftig loddebolt. Og så vil du nok måtte ødelegge litt av finnene.

 

Har selv måtte fikset en radiator, som da gikk greit, selv om det ikke var veldig lett.

Lenke til kommentar

Joda. Brukte skruene som fulgte med. Var ikke noe sjakktrekk. Får se på nytt i morgen hvordan jeg skal gjøre det.

 

Skal ihvertfall ikke benytte for lange skruer ;-)

Ja, men hender en og annen må festes litt ekstra ;)

Har skrudd akt veldig godt nå så jeg slipper flere overaskelser.. Hehe.

Du kan prøve å lodde dem:)

Mangel på både kunnskap og verktøy. :-)

Lenke til kommentar

Og teip kan man nok bare glemme. Du vil verken få satt det på godt nok, og med mindre det er spesialteip for formålet så fungerer det ikke overhode. ;)

 

Ellers har jeg en god og en dårlig nyhet.

 

Den gode: Har tatt å målt frostvæskenivået i blandingen via en billig måler kjøpt på biltema. (svært enkel sak som egentlig måler oppdriften som øker med økende frostvæske-prosent)

 

Det viste seg at jeg hadde et nivå som tilsvarer ca -30 grader, og dette er da ca det kjøleradiatoren holder. Dermed ikke overrasket over at det dannet seg litt is. Regnet meg frem til at jeg trengte ca 1,5L med ekstra frostvæske, for å få ca 56% andel, som igjen tilsvarer ca -40 grader. Dette fikset biffen! Prøvde med en ekstra dl med vann, og det førte til noen små isdannelser, så har nok rimelig perfekt bladingsforhold.

 

Den dårlige nyheten:

Pumpa sliter som en gud ved denne mengden, og det er så vidt det er noen flow overhode. :(

Trenger derfor en pumpe til, eller en som er betraktelig kraftigere. Noen tips der ute!?

Skal sies at nye hurtigkoblinger med bedre flowegenskaper vil bedre det hele noe litt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...