Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg også trodde, men når jeg kom hjrm i dag ble jeg litt usikker. Er det sånn at dersom du skrur en pwm kontroller helt ned, så går det ikke spenning i pwm-kabelen? eller er det litt?

En PWM-kontroller vil enten sende maks 12V, eller 0V, men vil ha en duty-cycle fra 0-100 % som da sier noe over lenge pulsene av 12V er. Ved 100% så er det 12V, og ved 0% er det 0V (og f.eks ved 50% så vil det halve tiden være 0V og andre halvdel 12V, altså 6V i snitt).

 

Så det burde ikke være noen spenning ved PWM-kontrolelren skrudd helt ned (0% Duty Cycle), men det er jo ingen garantier for at kontrolleren har laveste instilling som 0%. Den kan jo ha satt 20% som minste. (logikken er jo da at kontrolleren er laget for alltid å holde liv i viftene)

 

Så til syvende og sist er det vanskelig å vite.

 

Men jeg ville ikke engstet meg så mye om det, da jeg tipper de fleste har svært lav, eller ingen spenningsatt krets på minste innstiling. Kan også si at jeg har kjørt noen vifter i hundrevis av timer uten noe skade på selv rett under det viftene trenger for å spinne.

Selv om de teoretisk sett kan bli ødelagt (spesielt om de er litt dårlig designet og presses langt til vanlig)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En PWM-kontroller vil enten sende maks 12V, eller 0V, men vil ha en duty-cycle fra 0-100 % som da sier noe over lenge pulsene av 12V er. Ved 100% så er det 12V, og ved 0% er det 0V (og f.eks ved 50% så vil det halve tiden være 0V og andre halvdel 12V, altså 6V i snitt).

 

Så det burde ikke være noen spenning ved PWM-kontrolelren skrudd helt ned (0% Duty Cycle), men det er jo ingen garantier for at kontrolleren har laveste instilling som 0%. Den kan jo ha satt 20% som minste. (logikken er jo da at kontrolleren er laget for alltid å holde liv i viftene)

 

Så til syvende og sist er det vanskelig å vite.

 

Men jeg ville ikke engstet meg så mye om det, da jeg tipper de fleste har svært lav, eller ingen spenningsatt krets på minste innstiling. Kan også si at jeg har kjørt noen vifter i hundrevis av timer uten noe skade på selv rett under det viftene trenger for å spinne.

Selv om de teoretisk sett kan bli ødelagt (spesielt om de er litt dårlig designet og presses langt til vanlig)

Takk for godt svar. Tenkte å lage min egen rundt 555-hjernen, men lurte på om jeg har bruk for en på/av-bryter ved siden av. Skal kjøre et par NF-F12 med den. Et krav er at det er stillegående.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kommer til å fase ut vannkjøling, og lurer litt på om det er noe særlig marked for salg av brukte vannkjølingskomponenter? CPU-blokka har nok ingen verdi, da den er til socket LGA1155. Men MCP655-pumpe kjørt på laveste hastighet i 2 år burde vel ha noen år igjen? Radiator og vanntank også, forsåvidt.

 

Har ikke sjekket korrosjon på systemet da det er bygget veldig trangt inn i ett lite kabinett. Sett at det er blitt korrosjon, er det noe å skulle redde eller er det tilnærmet søppel da?

Lenke til kommentar

Er nok de som gjerne kjøper godt brukte vannkjølingskomponenter. Selv har jeg hatt behov for noen ubrukelige blokker til andre prosjekter jeg har hatt. Samt for billige builds hvor jeg brukte strips til blokka for å få den til å passe.

Kunne selv kanskje trengt en ekstra MCP-655 pumpe som er litt slitt (sånn at det matcher ^^). Ene pumpa sliter en del mer nå som jeg har i store mengder frostvæske. :(





Lenke til kommentar

Og DA var prosjektet satt på vent. Gledet meg SÅÅÅÅ lenge og under testing om lekkasje rant det som f. Hvorfor? Jo fordi jeg har punkter radiatorrørene fire steder ved montering. Satan, nå ble jeg deppa. Alt annet var tett, så tror det gikk ok med komponentene ellers.

 

Så Techbay var tom for ek rad nå, er Techbay sine rads gode? Isåfall kjøper jeg 45mm på mandag. Snufse

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Og DA var prosjektet satt på vent. Gledet meg SÅÅÅÅ lenge og under testing om lekkasje rant det som f. Hvorfor? Jo fordi jeg har punkter radiatorrørene fire steder ved montering. Satan, nå ble jeg deppa. Alt annet var tett, så tror det gikk ok med komponentene ellers.

 

Så Techbay var tom for ek rad nå, er Techbay sine rads gode? Isåfall kjøper jeg 45mm på mandag. Snufse

hvor store? DI har 120/240/360 av Ek sine XT radiatorer og 120/240/360/480 av XTX radiatorene på lager.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...