Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Postet innlegget litt feil sist gang, så prøver igjen:

Hmm, klarer ikke få noen skikkelig flow i en så stor "tank" (5L rundt kjølekompressoren), som igjen ser ut til å skape en del "slush" i systemet/tanken.

Maskinen har allerede slukt unna 3,5L frostvæske til 150kr, så ikke billig å fylle på loopen. Blandingen er vel rundt 50% (eller mer) som skal gi rundt -35 graders beskyttelse. Men er nok tvilsomt SÅ kaldt, så lurer litt på om frostvæska holder det den lover !
Skulle jeg brukt destillert også vann hadde det nok raskt kostet en 300kr eller mer for å fylle loopen en gang . :p

 

Tips fra Arni kan være at det bør blandes sammen når det har litt temperatur, så får kanskje kjøpe no mer.

Edit 2: Ser til og med at biltema selger frostvæsketester: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Frostvasketester-151409/

WOW! Det var rimelig billig for å sjekke konsentrasjonen jeg har fra før av. Får ta å kjøpe en slik og en 12L tank. ^^

Lenke til kommentar

Edit: Postet innlegget litt feil sist gang, så prøver igjen:

 

Hmm, klarer ikke få noen skikkelig flow i en så stor "tank" (5L rundt kjølekompressoren), som igjen ser ut til å skape en del "slush" i systemet/tanken.

 

Maskinen har allerede slukt unna 3,5L frostvæske til 150kr, så ikke billig å fylle på loopen. Blandingen er vel rundt 50% (eller mer) som skal gi rundt -35 graders beskyttelse. Men er nok tvilsomt SÅ kaldt, så lurer litt på om frostvæska holder det den lover !

Skulle jeg brukt destillert også vann hadde det nok raskt kostet en 300kr eller mer for å fylle loopen en gang . :p

 

Tips fra Arni kan være at det bør blandes sammen når det har litt temperatur, så får kanskje kjøpe no mer.

 

Edit 2: Ser til og med at biltema selger frostvæsketester: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Frostvasketester-151409/

WOW! Det var rimelig billig for å sjekke konsentrasjonen jeg har fra før av. Får ta å kjøpe en slik og en 12L tank. ^^

Var vel det jeg tenkte å spørre om, dvs. fylle opp, og blande, så starte? (Senke temp gradvis, dersom det er mulig?)

Det er ikke noen typer metall, som fjerner effekten til frostvæsken?

Lenke til kommentar

Var vel det jeg tenkte å spørre om, dvs. fylle opp, og blande, så starte? (Senke temp gradvis, dersom det er mulig?)

Det er ikke noen typer metall, som fjerner effekten til frostvæsken?

Glykol skal forhindre korrosjon, så det er få reaksjoner som kan skje.

En (litt simpel) måte å blande noe sånt på er å bruke to bøtter og helle fra den ene til den andre :p

Lenke til kommentar

Var vel det jeg tenkte å spørre om, dvs. fylle opp, og blande, så starte? (Senke temp gradvis, dersom det er mulig?)

Det er ikke noen typer metall, som fjerner effekten til frostvæsken?

 

Glykol skal forhindre korrosjon, så det er få reaksjoner som kan skje.

En (litt simpel) måte å blande noe sånt på er å bruke to bøtter og helle fra den ene til den andre :p

Har nikkel-belagt kobber, aluminium, og rent kobber i loopen. Heldigvis er frostvæske som Arni nevnte, det samme som anti-korrosjonsmiddel, så jeg skulle egentlig være trygg mot det. ^^

 

Har heldigvis plexi på tanken, så jeg kan jo se hvor det danner seg slush, og det er altså de ytterste delene av aluminiumsfinnene til kjøleradiatoren. (det stedet hvor det er lavest flow og lavest temp)

Kan også se at den smelter og dannes litt varierende etter hvor flowen velger å ta veien.

 

Mulig jeg bør sette på en egen pumpe som kun er for å skape ekstra sirkulasjon? (har en billig og dårlig sak fra før)

 

Det kan sies at jeg kan sirkulere flowen uten å ha på kompressoren. Så jeg kan justere ned tempen ved å skru av og på kompressoren, og pga mengden med væske så tar det noen minutter før man kan se en betraktelig endring i vanntemp. Jeg kan også sende prosessen i revers, som da gjør hele kjøleradiatoren om til en varmeradiator (varmepumpe), så om ønskelig kan jeg varme opp vannet etter eget ønske. :)

 

Så litt mulighet til å kontrollere temperaturen har jeg. Dessverre er det slik at hver endring av operasjonen til kompressoren gir en "penalty" på 3-4 minutter. Så jeg kan ikke switche varmepumpe/aircondition eller av/på så alt for raskt. ^^

Lenke til kommentar

Ok. Men må man gjøre dette, eller kan jeg ha på varmesprederen med delidd kittet? Høres fryktelig skummel ut å legge blokk rett på HIs, eller hva det heter.

? jeg datt lit av her jeg, nå har jeg vel og merke aldri hatt noen IVB eller SB. IHS = metallplata mellom kjernen og CPU-kjøleren. Når du har De-liddet så er vel hele poenget at du skal kjøre uten denne. (man kan jo sette den på igjen, men det er da ikke sikkert at du vil få noe bedre temps, og varmen må ta en mye lengre vei.

 

Nakne kjerner var slik prosessoren var før i tiden, for ikke å snakke om GPUer. men ja, er man ikek forsiktig så går det til helvette. har sett noobs som ikke har forstått hvorfor PCen ikke funker, når jeg i ettertid har sett at prosessoren hadde fått en grei sprekk hvor det også var brukket av noe.

 

Det var også liten forståelse fra kunde for at dette er ville stoppe PCen fra å fungere. :rofl: (ja, hva skal man vel med et par millioner transistorer som falt av? er jo fortsatt mange å ta av :wee: )

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

? jeg datt lit av her jeg, nå har jeg vel og merke aldri hatt noen IVB eller SB. IHS = metallplata mellom kjernen og CPU-kjøleren. Når du har De-liddet så er vel hele poenget at du skal kjøre uten denne. (man kan jo sette den på igjen, men det er da ikke sikkert at du vil få noe bedre temps, og varmen må ta en mye lengre vei.

Det er faktisk limet mellom IHS og kretskortet til brikka som skaper temperaturproblemene, limet er en millimeter tykt eller noe sånt og dette fører til elendig varmeledning mellom CPU og kjøler. Dette forklarer også hvorfor det er så ubegripelig stor variasjon fra prosessor til prosessor.

Lenke til kommentar

? jeg datt lit av her jeg, nå har jeg vel og merke aldri hatt noen IVB eller SB. IHS = metallplata mellom kjernen og CPU-kjøleren. Når du har De-liddet så er vel hele poenget at du skal kjøre uten denne. (man kan jo sette den på igjen, men det er da ikke sikkert at du vil få noe bedre temps, og varmen må ta en mye lengre vei.

 

Jeg har deliddet og fjernet all guffen mellom chippen og varmespreder, lagt ny kjølepasta og tatt på varmesprederen igjen. Det har funket utmerket med. Fikk 15-20 grader kaldere cpu.

Det er faktisk limet mellom IHS og kretskortet til brikka som skaper temperaturproblemene, limet er en millimeter tykt eller noe sånt og dette fører til elendig varmeledning mellom CPU og kjøler. Dette forklarer også hvorfor det er så ubegripelig stor variasjon fra prosessor til prosessor.

Akkurat det jeg mente ;-)

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Men hjelper det å bruke bedre kjølepasta, for som du nevnte Arni, så er det jo snakk om en viss avstand ( 1mm elns) avstand fra kjernen til IHS, og selve god kjølepasta er jo rimelig elendig til å lede varme effektivt, så skulle tro du ikke fikk så veldig mye bedre temps.

Men om du fikk hele 15-20 grader kaldere CPU så er jo det meget godkjent kalleklovn. ^^

 

Men hvorfor skal det være et problem å få på vannblokka når du har satt på plass IHS igjen?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man først har gått gjennom den møysommelige prosessen å delidde, så ser jeg ikke hvorfor man like greit dropper den ekstra mengden kjølepasta og kobber, og heller kjører naked. :closedeyes:

Man kan jo på samme måte som naked IVY ikke være sikker på at den gir sin opprinnelige beskyttelse når IHS har blitt løsnet.

Lenke til kommentar

Når man først har gått gjennom den møysommelige prosessen å delidde, så ser jeg ikke hvorfor man like greit dropper den ekstra mengden kjølepasta og kobber, og heller kjører naked. :closedeyes:

Man kan jo på samme måte som naked IVY ikke være sikker på at den gir sin opprinnelige beskyttelse når IHS har blitt løsnet.

Enig i det, poenget var jo at DERSOM han skal bruke IHSen, så brukes ikke naked ivy kittet ;)

Lenke til kommentar

MEN. Problemet er at selvom jeg i går satte på varmesprederen igjen, dro over bøylen som lukker cpu til hk, så går ikke blokka nedpå cpuen. Derfor trenger jeg lavere skruer. Eller er det jeg som gjør noe veldig galt?!

 

Vil resultatet bli såpass mye bedre at det lønner seg med naked istedenfor å sette på varmesprederen igjen?

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

MEN. Problemet er at selvom jeg i går satte på varmesprederen igjen, dro over bøylen som lukker cpu til hk, så går ikke blokka nedpå cpuen. Derfor trenger jeg lavere skruer. Eller er det jeg som gjør noe veldig galt?!

Da gjør du noe galt :p

 

Alle sockets burde ha 2011 løsningen, så lett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...