Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Nja, hvis min antagelse om at kjøleeffekten går omtrent som e^-x, vil en dobling av arealet gi e^-x bedre kjølekapasitet for radiator nummer to vs nummer en. Da forutsetter jeg at alle gangene legges ut som en lang linje. Noe urealistisk, men svaret er hvertfall langt unna en dobling. Grunnen er enkel: vannet kjøles ned mens det går gjennom radiatoren(e). Hvis du går fra en 2x120mm til to av samme, rett etter hverandre, vil den andre ha mindre varme å fjerne enn den første, siden delta T er mindre ved inngangen til den enn ved inngangen til den første.

Jepp, det er sant det, men hvis påstanden om at det kun er to-tre grader forskjell før og etter radiatoren stemmer, vil denne forskjellen være relativt liten i forhold til forskjellen mellom luft og vann. (Antar at vannet holder minst 30 - 35 grader og luften ca. 20 grader.)

 

Som GullLars poengterer vil dette fungere bedre med høy flow, da det vil gjøre temperaturforskjellene mindre. Med andre ord, hvis du har tilstrekkelig lav flow vil det finnes en maksimal grense på antall radiatorer du klarer å utnytte.

 

Min teori er derfor at når flow kommer opp på et visst nivå, hvor alle komponentene kan utnyttes bra, vil det ha liten hensikt å øke den mer.

 

Viftehastigheten er selvsagt relevant, men det er jo ikke sånn at om du putter 3x120mm delta på tusenvis av RPM så vil du ha ambient temps på vannet. For meg lukter det som at du mister endel turbulens med ekstremt høy viftehastighet, og turbulens er en VIKTIG del av kjøleeffekten - uten turbulens vil mye av luften fly rett gjennom uten å berøre finnene, og de molekylene er dermed unyttige for oss.

Enig, i forhold til at det antakelig finnes en maksimal luftflyt som man klarer å utnytte. Men man vil aldri tape på enda større luftflyt, det er bare ikke sikkert at man tjener på det.

Jeg er ikke enig i at større fart gir mindre turbulens, snarere omvendt. (Eller misforstod jeg deg?)

 

Det med høyere temperatur etter høres underlig ut. Heller motsatt, siden en høyere sluttemperatur vil gi høyere varmeoverføring totalt sett, og dermed være relevant når det er mye varme i omløp pr "runde".

Mener du det med at høy flow kan gi høyere temperatur etter radiatoren?

Det er ikke noe jeg har sjekket, bare noe jeg kan tenke meg basert på at høyere flow vil gi jevnere temperatur i systemet, og hvis temperaturen blir jevnere må den nødvendigvis bli høyere et sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, hvis min antagelse om at kjøleeffekten går omtrent som e^-x, vil en dobling av arealet gi e^-x bedre kjølekapasitet for radiator nummer to vs nummer en. Da forutsetter jeg at alle gangene legges ut som en lang linje. Noe urealistisk, men svaret er hvertfall langt unna en dobling. Grunnen er enkel: vannet kjøles ned mens det går gjennom radiatoren(e). Hvis du går fra en 2x120mm til to av samme, rett etter hverandre, vil den andre ha mindre varme å fjerne enn den første, siden delta T er mindre ved inngangen til den enn ved inngangen til den første.

Jepp, det er sant det, men hvis påstanden om at det kun er to-tre grader forskjell før og etter radiatoren stemmer, vil denne forskjellen være relativt liten i forhold til forskjellen mellom luft og vann. (Antar at vannet holder minst 30 - 35 grader og luften ca. 20 grader.)

 

Som GullLars poengterer vil dette fungere bedre med høy flow, da det vil gjøre temperaturforskjellene mindre. Med andre ord, hvis du har tilstrekkelig lav flow vil det finnes en maksimal grense på antall radiatorer du klarer å utnytte.

 

Min teori er derfor at når flow kommer opp på et visst nivå, hvor alle komponentene kan utnyttes bra, vil det ha liten hensikt å øke den mer.

 

Viftehastigheten er selvsagt relevant, men det er jo ikke sånn at om du putter 3x120mm delta på tusenvis av RPM så vil du ha ambient temps på vannet. For meg lukter det som at du mister endel turbulens med ekstremt høy viftehastighet, og turbulens er en VIKTIG del av kjøleeffekten - uten turbulens vil mye av luften fly rett gjennom uten å berøre finnene, og de molekylene er dermed unyttige for oss.

Enig, i forhold til at det antakelig finnes en maksimal luftflyt som man klarer å utnytte. Men man vil aldri tape på enda større luftflyt, det er bare ikke sikkert at man tjener på det.

Jeg er ikke enig i at større fart gir mindre turbulens, snarere omvendt. (Eller misforstod jeg deg?)

 

Det med høyere temperatur etter høres underlig ut. Heller motsatt, siden en høyere sluttemperatur vil gi høyere varmeoverføring totalt sett, og dermed være relevant når det er mye varme i omløp pr "runde".

Mener du det med at høy flow kan gi høyere temperatur etter radiatoren?

Det er ikke noe jeg har sjekket, bare noe jeg kan tenke meg basert på at høyere flow vil gi jevnere temperatur i systemet, og hvis temperaturen blir jevnere må den nødvendigvis bli høyere et sted.

 

Jeg tror nok egentlig vi ikke er så uenige, det handler vel mest om å finne "sweet spot" - og da snakker vi uansett om "godt nok".

 

Skjønte ikke helt hva jeg skrev ang det med radiatorene til slutt der :p jeg er nok tilbøyelig til å være enig i at den kan gå noe opp ved høy flow ved utgangen, men jeg vil også gjette meg til at temperaturen rett etter radiatoren(e) vil øke en god del mindre enn temperaturdroppet ved "inn" på radiatoren(e). Men, så er det meningsløst å pøse på med pumpekraft fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å tjene en grad eller to ved "inn" etter hvert som flowen stiger. Iogmed at pumper er relativt små ville jeg personlig ikke tatt noen sjanser her. I så måte er det et større inngrep å legge til en radiator til, så rent byggeteknisk er det kanskje radiatorene man br optimalisere, og heller guffe på med pumpekraft.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært aktiv her nå, godt å se at det fortsatt er noe liv på denne delen av forumet!

 

Jeg er i gang med planlegging av oppgradering, og snuser i den sammenheng på Aquacomputer sin nye variant av D5-pumpen. SItter samtidig på en eldre versjon av Aquaero (4), og ser at pumpen bare er kompatibel med den nye versjonen av Aquaero (5). Mitt spørsmål er da som følger; vil jeg fortsatt kunne styre pumpen via USB i den eldre versjonen av Aquasuite (4.72)?

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg her, jeg. Skal bygge en ny maskin og har egentlig tenkt å benytte Corsair h100 til CPUen. Men nerden i meg ønsker custom vannkjøling. Spørsmålet er pris og resultat. Kan noen gi meg et overslag på hva det vil koste komplett med alt jeg trenger til å kjøle ned en i7-3770K og et GTX 670 skjermkort (hvilken produsent er ikke bestemt). Ønsker ikke det dyreste og råeste, men noe stillegående som slår H100.

 

Hvis noen kan hjelpe meg med det, så blir jeg utrolig glad :D

Lenke til kommentar

Takk, Drunkenvalley! Hvilken nettside er det du har satt opp den listen i?

 

Jeg skal bygge helt ny rigg, så kabinett er heller ikke helt avgjort. Hadde Fractal Design Define R3 XL eller R4 Midi i tankene. Så vidt jeg vet er det vel bare R4 som har mulighet til radiator (begrenset størrelse tipper jeg). Grunnen til at jeg har sett på de kabinettene er ene og alene at jeg liker designet. Enkelt og stilrent. Hvis jeg først går for vannkjøling kan jeg vel kanskje tillate et vindu i kabinettet. Forslag til forholdsvis diskret kabinett tas gjerne imot :)

 

Hvis systemet blir tilnærmet lydløst, er det fort verdt 3.000kr i mine øyne. Også er det jo litt moro å fikle med slikt ;)

Hvordan gjør dere det om dere skal flytte en vannavkjølt PC? La og si jeg skal ta den med hjem til mine foreldre i en ferie eller lignende. De bor 6-7 mil unna og PCen må fraktes i bil. Bør jeg tømme systemet først da? eller stoler dere på niplene og forseglingene?

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Det var absolutt billigste løsningen av god kvalitet jeg kom på i farten og antok trippel radiator. Handlelisten ble laget på techbay.no.

 

Jeg anbefaler heller Nanoxia Deep Silence 1 om du vil ha vannkjøling i veldig Define R4 aktig kasse. De er spytt like til stor grad, men Nanoxias nye kabinett er desidert mer egnet for vannkjøling ifølge techbay selv. (Som var litt arg over mangel på kommentar i dette emnet hos hw.no sin test.)

 

Det er en del varianter også, og det er veldig viktig at du sjekker det utstyret du konkret har. F.eks kan vannblokken være ukompatibel med skjermkortet ditt, så anbefaler å sjekke http://coolingconfigurator.com/

 

Personlig ville jeg testet Nanoxia kabinettet i lag med noe mer ala dette, men store deler er personlige meninger:

post-160649-0-92270300-1352763443_thumb.png

 

F.eks bruker jeg kompresjons-nipler. Det kan være mer relevant for deg å bruke bare vanlige nipler. Bitspower er rimelig dyre på førstnevnte som du ser.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk opp for meg at jeg glemte vifter. Anbefaler personlige Scythe Gentle Typhoon eller Corsair sine nye SP120 deriblant.

 

Førstnevnte er å finne på techbay her. Mange anbefaler i banen av AP-15 varianten (1850 RPM), men jeg liker mer 800RPM variantene.

 

Sistnevnte er å få tak i på f.eks dustinhome.no her. (Søk på Corsair og SP120.) Anbefaler personlig Quiet Edition. Du kan få dobbel-pakke med vifter, som pleier å være litt billigere per vifte.

Lenke til kommentar

Takk for god hjelp. 5000+ blir litt drøyt i mine øyne. Er det virkelig nødvendig med 2 radiatorer? Tenker å kjøre middels overclocking. Ser også at det går an å spare endel på nipler, ja.

 

Jeg ville glatt gått for 2 radiatorer, men det er ikke "påkrevd," bare lite vits i å kjøre én relativt liten radiator. Du vil få rimelig lite ut av bare én 240 for skjermkort og CPU, spesielt sammenlignet med en H100 og greier.

 

Når det angår nipler vil det variere enormt. Bitspower er blant de dyreste, men de er veldig gode produkter.

 

Personlig vil jeg si at med mindre du er interessert og klar til å legge ut markante summer for kjølingen (3000 vil jeg påstå bare er blod på tann...) må jeg anbefale at du ikke går i nærheten av vannkjøling. Det blir fort veldig, veldig dyrt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg si at med mindre du er interessert og klar til å legge ut markante summer for kjølingen (3000 vil jeg påstå bare er blod på tann...) må jeg anbefale at du ikke går i nærheten av vannkjøling. Det blir fort veldig, veldig dyrt.

 

Dette er så sant som det kan bli, eg begynte med et vannkjølingsett veldig likt dette for ca 7 år sia.

 

Har bytta ut radiatoren med ein 9x120 som eg nå har hatt i rundt 6 år.

Har bytta ut tanken 4 ganger.

Har bytta ut CPU blokk 2 ganger.

Har bytta ut GPU blokk 3 ganger, med SLI/Crossfire så har kjøpt totalt 5 GPU blokker.

Har kjøpt ca. 20 vifter.

Har kjøpt ei pumpe til.

 

++ Flowmeter, temperatur måler, viftekontroll, slange og ein haug med nippler.

 

Er vel best å ikkje regne ut kva dette blir i kroner :p

Lenke til kommentar

Etc.

Dette vil jeg mene varierer. Med skjermkort spesielt blir det fort veldig dyrt om du er noe entusiastisk om å skifte komponenter, og da ryker det på med ny vannblokk også om du ikke har en universal en...

 

Men kanskje det bare er jeg som er gæern og ruger på flere pcer og skjermkort enn jeg kan bruke.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Dette vil jeg mene varierer. Med skjermkort spesielt blir det fort veldig dyrt om du er noe entusiastisk om å skifte komponenter, og da ryker det på med ny vannblokk også om du ikke har en universal en...

 

Men kanskje det bare er jeg som er gæern og ruger på flere pcer og skjermkort enn jeg kan bruke.

 

Joa, men om du bare ser på f.eks. skjermkortblokk og f.eks. nye festebraketter til CPU-kjøleren så er det slett ikke så ille i forhold til det du får igjen. Noe annet trengs vel ikke å byttes, kanskje litt slange, men det er en liten kostnad.

Lenke til kommentar

Joa, men om du bare ser på f.eks. skjermkortblokk og f.eks. nye festebraketter til CPU-kjøleren så er det slett ikke så ille i forhold til det du får igjen. Noe annet trengs vel ikke å byttes, kanskje litt slange, men det er en liten kostnad.

 

Mye sant. Men jeg vet representerer i det minste ikke miljøet så godt mistenker jeg. Har tre forskjellige vannkjølere til CPU, tre vannblokker som ikke er i bruk og et HD 7970 med vannblokk som ikke er i bruk. :D

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...