Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel du kommer vel til et punkt der vannet ikke burde gå raskere heller da, for å være effektivt nok. Og du har et lavt punkt også der den blokka som blir varmest varmer opp vannet akkurat passe.

 

Hvilke mengder dette er i hvilke enheter, det aner jeg ikke .P

Du skal ha ekstremt høy hastighet på vannet før det begynner å danne seg varmelommer eller friksjon i en loop.

Lenke til kommentar

5 C er jo litt men så sant nokon ikkje har tenk å blod overklokke så er det vel ikkje nødvendig med 3.5-4 GPM og med den flow'en så vil det vel bråke litt og.

Jeg har da ikke sagt at 3.5 - 4 GPM er nødvendig?

https://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=1+gallon+per+minute+to+litres+per+hour&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

1 GPM = 227 l/h

Fallet i temperatur fra 0.5 GPM til 1 GPM er mer enn dobbelt så stort som fallet fra 1 GPM til 2 GPM

Lenke til kommentar

"uten problemer" vil jo si uten ustabilitet. Hvis du ikke vil at temperaturen skal begrense overklokken i nevneverdig gradvil 5 grader være en vesentlig faktor.

 

Sweet-spot'en (om man kan kalle det det) i den grafen ligger mellom 1.5GPM og 2GPM, avhengig av blokk, ser det ut som. Iogmed at jeg faktisk skal kjøre 4 blokker i samme loop, vil jeg ende opp med 4 ganger denne temperaturøkningen fra første til siste blokk (?), og da er selvsagt 5 grader uakseptabelt.

 

Mulig jeg må finne meg i å investere i flere pumper og splitte opp systemene noe, selv med 355, da det nok blir en GOD del strømtrekk fra denne riggen - kan fort bikke 200-250W pr chip om ikke hovedkortet protesterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overklokker nokon så masse at 5 grader til eller fra gjer pc'en ustabil så vil eg sei at da er den klokket litt for høgt til normal bruk :)

 

I dei fleste looper så vil ikkje vann temperaturen variere med meir enn 1 grad rundt om i loopen så du skal ikkje få 4 ganger temperaturøkning fra første til siste blokk.

Lenke til kommentar

Så i ditt tilfelle så vil 20 grader fra eller til gjera pc'en ustabil? Kan ikkje heilt sei eg skjønte den...

 

Delta gjennom blokkene vil mest sannsynlig vera under 0.5 grader. Det går rett og slett ikkje at loopen er 5 grader høgare ein plass i loopen enn ein anna plass som for eksempel ut av radiator til inn på radiator da vannkjøling som me snakker om ikkje er store nok.

 

Her er din radiator og som du ser så er vann ut og vann inn berre på 0.5 grader delta.

 

RadiatorThermalTestingLog.png

Endret av X672
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et eller annet som skurret da jeg skrev det, derfor "(?)" :p

 

20 grader ville hatt alt å si. 20 grader er sikkert verdt 2-300MHz, og så mye har jeg ikke råd til å kaste bort. Får da være grenser, det hadde blitt et latterlig lite effektivt system. Men: hvis flowen er lav vil nok også økningen i vanntemperatur stige, så 0.5 grader pr blokk ved dårlig flow er kanskje litt snaut. Da vil jo vannet oppholde seg i blokka lenger, og dermed ta til seg mer varme - og HER kan man gange med 4.

Lenke til kommentar

Nå skal ikkje eg diskutere om 300 MHz vil gjera systemet latterlig lite effektivt da eg ikkje veit hva du skal bruke det til men trur ikkje det berre er til å gange med 4 da vannet vil også oppholde seg lenger i radiatoren også.

 

Alle grafene viser at jo høgare flow du har jo lavere temperaturer får du og det er jo dine penger så eg skal ikkje nekte deg å bruke dei :)

Lenke til kommentar

Det er jo vanntemperaturen ut av den varmeste blokka som er den begrensende faktoren, om du forutsetter at alle CPUene klokker likt. Jeg snakker om en delta fra starten på den første blokka til slutten på den fjerde og siste, og vannet vil da plukke opp like mye varme for alle fire blokkene, og dermed få samme temperaturøkning pr blokk, siden flowen er lik. Da vil et tap på 0.5 grader pr blokk tilsvare 2 grader totalt, noe som er til å leve med. Men: 2 grader vil si 8 totalt, og da er det plutselig en stor forskjell.

 

300Mhz er omtrent det du tjener på vann vs luft i de fleste tilfeller, så med et slikt tap er det ingen vits å kjøre vann overhodet - MULIGENS om du må ha et HELT støyfritt system, men det er for spesielt interesserte - selv i denne "bransjen". De fleste vil ha lav støy og god kjøleytelse, og da må du ha en flow som muliggjør sistnevnte, og jo fler blokker jo mer taper du. Kjører du bare en CPU-blokk har det betydelig mindre å si enn om du kjører tri-sli vannkjølt i tillegg. See?

 

Jeg har nok tatt et valg... dvs handle så mye som jeg har råd til. Skal dumpe noe hardware på brukten snart anyway :) 45 dollar for disse swiftech/laing-pumpene er jo cheap. Dog ålreit å diskutere uansett...

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

De fleste vil ha lav støy og god kjøleytelse, og da må du ha en flow som muliggjør sistnevnte

 

Det er der eg er litt uenig man må ikkje ha høg flow for å få god kjøleytelse og eg trur at mange vil få lavere temperaturer og støy med større radiator og lavere flow enn med mindre radiator og høgare flow.

 

Nå er det ikkje like lett å montere ein radiator som ei pumpe da men skal det overklokkes og rotes med så bruker man ikkje det minste kabinettet man finner :)

 

Hvor finner du swiftech/laing-pumper til 45 dollar? :)

 

Er all kjølevæske til PC ikke strøm ledende?

 

Nei, mange ferdigblandende kjølevesker leder strøm.

Lenke til kommentar

De fleste vil ha lav støy og god kjøleytelse, og da må du ha en flow som muliggjør sistnevnte

 

Det er der eg er litt uenig man må ikkje ha høg flow for å få god kjøleytelse og eg trur at mange vil få lavere temperaturer og støy med større radiator og lavere flow enn med mindre radiator og høgare flow.

 

Nå er det ikkje like lett å montere ein radiator som ei pumpe da men skal det overklokkes og rotes med så bruker man ikkje det minste kabinettet man finner :)

 

Hvor finner du swiftech/laing-pumper til 45 dollar? :)

 

Er all kjølevæske til PC ikke strøm ledende?

 

Nei, mange ferdigblandende kjølevesker leder strøm.

 

Er enig i det du skriver her, kurant radiator/viftekapasitet er nok viktigere enn flow - hvis du bare kan velge mellom en av de to. Akkurat i mitt tilfelle er raddisopplegget bestemt - en 60mm tykk trippel for 2 CPUer, så for min del handler det nok om å ha god nok flow til at jeg havner rundt sweet-spot'en i de temp vs flow-grafene, minst. Heller over enn under, dog. En 355 "vet" jeg holder, alternativt kunne jeg kjørt en 350 og en 355 i en 4P-loop, det gir en ekstra sikring også. Da må jeg bare finne en top som funker... må ha inn og ut i samme retning.

 

Kjipt å lete etter ENDA mer etter å ha svidd av 2500 kroner allerede, men sånn går det. Dyr hobby, men rasende festlig når ting funker. Vannkjølt, overklokket 4P-server er ikke daglig kost :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...