Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nizzen, du kunne jo vurdert å kjøre 2 looper, eller en ekstern radiator ala denne :)

Da ville du ha dimensjonert kjølinga på samme måte som du har grafikk og lagring ;)

 

Støtter denne, har en 9x140mm rad stående hjemme som enda ikke er satt i bruk. Sitter "bare" 18stk 140mm vifter på den så burde være kjølekapasitet nok for det meste der.

Lenke til kommentar

Da eg er over middels interessert i vannkjøling dukka det opp ei MCP35x pumpe i posten idag, har så absolutt ikkje brukt for den men nå er den nå her :)

 

Den er nå i serie med min første pumpe og det første eg merka er att den bråker ganske bra på 100% :confused: heldigvis kan den reguleres med software :)

 

Får 115 l/t når eg kjører MCP35x pumpa på 100% og Aquastream pumpa på minimum og rundt 130 l/t med begger på max. Merker at Aquastream pumpa bråker bra den og når den går på max så det blir nok å finne ein mellomting :)

 

Hadde trudd eg skulle få meir enn 130 l/t da men så har eg jo ein ganske stor loop :)

 

Har fått ett lite problem med luft da :p

 

tank_luft.jpg

 

Må nok flytte outlet til det midten og kjøpe ein filter ting som skal hjelpe å stoppe luft bobler :)

https://www.techbay.no/product.html/filter-juwel-jumbo-grov148x148x50-mm

Lenke til kommentar

Bruk hastighetsregulatoren til å få ut luftboblene. Om du kjører på 100% hele tiden så vil boblene nesten aldri forsvinne. Sett på maks, og når du ser at det kommer bobler inni tanken, så skrur du ned igjen. Når det meste av de store boblene er borte, så kan du kjøre på 50% for ikke å piske vannet. Tilslutt så kan du kjøre på full pupp uten at det blir mye bobler. Jeg hadde en iwaki md15, med den kunne jeg ikke kjøre med tank, på grunn av trykket. Ble bobler uansett.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du kjører pumpene i serie? Parallell er rimelig meningsløst: http://martinsliquid...-vs-parallel/2/

Uansett, det er mulig aquastream-pumpa stopper for maksimal flyt, eller at loopen din er såpass restriktiv at det er umulig å få høy flow uansett.

 

Den er i serie ja men ser at MCP35x pumpa leverer rundt 200 l/t i ein "very high resistance loop" (5 blokker) så vist 1x120 rad = 1 blokk da har eg 12 blokker så da er det vel ikkje så gale alikavel :)

 

35xpwm100.png

Lenke til kommentar

Jeg regner med du kjører pumpene i serie? Parallell er rimelig meningsløst: http://martinsliquid...-vs-parallel/2/

Uansett, det er mulig aquastream-pumpa stopper for maksimal flyt, eller at loopen din er såpass restriktiv at det er umulig å få høy flow uansett.

 

Den er i serie ja men ser at MCP35x pumpa leverer rundt 200 l/t i ein "very high resistance loop" (5 blokker) så vist 1x120 rad = 1 blokk da har eg 12 blokker så da er det vel ikkje så gale alikavel :)

http://martinsliquidlab.org/2011/10/13/aquacomputer-aquastream-xt-ultra/5/

2rzBr2h.png

60 l/h er ca 0.25 GPM, som tyder på at loopen din har en motstand på nesten 6 PSI ved såpass lav hastighet. Siden motstand i en loop øker jo mer vann som flommer gjennom, er det ikke usannsynlig at kravet til trykk øker til 9-10 PSI for å oppnå 120 l/h. Altså er det noe som ikke stemmer helt her.

Lenke til kommentar

Den er i serie ja men ser at MCP35x pumpa leverer rundt 200 l/t i ein "very high resistance loop" (5 blokker) så vist 1x120 rad = 1 blokk da har eg 12 blokker så da er det vel ikkje så gale alikavel :)

 

1x 120 Rad er er ikke 1 blokk mtp motstand. Faktisk så er det "ingen" forskjell på motstanden på en 360 rad vs 120 rad. Feks en sSwiftech MCR320 rad har ca 50% av motstanden til en cpu blokk.

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma. Har en MCP350, og loopen den skal kjøre består av 2x Thermochill PA120.3, 4x heatkiller 3.0 CU og en restop, som jeg da antar ikke skaper så mye ekstra motstand. Løftehøyden er ca 0.5m, og jeg må ha minimum to 90-gradersnipler i loopen, men også fire 90-grader til, som jeg evt. kan bytte ut med noen sånne: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_346_203_473&products_id=33099

 

Vil dette være såpass restriktivt at jeg burde cashe ut for de med min single MCP350?

 

Kjappe svar tas imot med særdeles stor takk, ta jeg skal bestille i løpet av kvelden pga en liten rabatt på performance som slutter i dag.

Lenke til kommentar

Vel.. du har dei som seier du må ha 240 l/t for ein optimal loop men eg trur det vil gå veldig fint med ein MCP350 sjølv om du kansje kun har 60 l/t,

 

På min loop er det kansje 0.5 C forskjell på 60 l/t til 130 l/t men det spørs jo litt kva varme dei 4x heatkiller 3.0 gir til loopen da og så må eg sei at eg ikkje veit hva ein "restop" er.

 

Men det er jo ikkje verre enn å kjøpe ei pumpe til vist det viser seg å bli litt lav flow... :)

Lenke til kommentar

Vel.. du har dei som seier du må ha 240 l/t for ein optimal loop men eg trur det vil gå veldig fint med ein MCP350 sjølv om du kansje kun har 60 l/t,

 

På min loop er det kansje 0.5 C forskjell på 60 l/t til 130 l/t men det spørs jo litt kva varme dei 4x heatkiller 3.0 gir til loopen da og så må eg sei at eg ikkje veit hva ein "restop" er.

 

Men det er jo ikkje verre enn å kjøpe ei pumpe til vist det viser seg å bli litt lav flow... :)

 

Restop er rett og slett at reservoir er koblet direkte til pumpa, som en tredjepartstopp.

 

60L/t høres snaut ut, og meg mistenker at jeg enten må modde til 355, eventuelt kjøre to looper, med to blokker og en raddis på hver.

Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på strømtrekket, lav flow vil jo si at vannet bruker lengre tid gjennom blokka, og hvis det er mer varme som må overføres så må vannet oppvarmes mer jo større effekt CPUen trekker, og da kan det kanskje bli varmt i blokk 4 dersom flowen er for dårlig. Fant en mcp355/ddc 1T plus til $45 i USA, samt en bundle med heatsink og restop til 80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...