Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optimal vannflyt for de fleste av dagens blokker ligger på 240 liter i timen (1 GPM) og oppover, da vil jeg ikke påstå at dine 60 liter i timen er akseptabelt.

 

Kva som er akseptabelt kjem jo an på systemet. Eg trenger så absolutt ikkje 240 l/t, har til eg med kjørt med 40 l/t i nokon månder uten problemer :)

Vel, jeg tenker som så at om man ikke sørger for at loopen kjører optimalt kan man like greit gå for luftkjøling.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tenker som så at om man ikke sørger for at loopen kjører optimalt kan man like greit gå for luftkjøling.

Men nesten alle pumper er uproblematiske for CPU+GPU og to radiatorer, som er det meste som er relevant for fleste...

Alle Laing-pumper ja :)

Sjekk linken min på forrige side, Aquastream XT leverer bare et trykk på 3 psi ved 1 GPM, det er for lite for CPU + GPU + 2x rad om du ikke har noen vanvittig lite restriktive blokker.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Endelig kan jeg også poste her.

 

Ek oppsett med 3-way gpu kjøling :)

 

Bunnen av kabinettet er ikkje ferdig med harddiskene, dermed tok jeg ikkje bildet av hele kabinettet :p

 

Flere bilder kommer nok, bare jeg får fått over bilder fra speilrefleksen. Så her er et mobilbilde.

 

post-42975-0-03115100-1350387209_thumb.jpg

 

Dette er FØRSTE gang jeg har hatt plass til vannkjøling i et kabinett, og første gang jeg har satt inn vannkjøling :blush:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Veldig pent, men virker rart å ha en såpass tynn radiator i toppen. Får du gode temperaturer med så lite kjøleareal?

Tynn radiator?

EK-CoolStream RAD XTX (480)

Får man særlig kjukkere da, uten å være noe ekspert :p

520x130x64mm

 

Ser kanskje tynn ut siden kabinettet er så stort

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vel, jeg tenker som så at om man ikke sørger for at loopen kjører optimalt kan man like greit gå for luftkjøling.

 

Sjølv om loopen min kansje ikkje kjører optimalt så har den forsatt bedre kjøleevne enn luftkjøling og støynivået er vel ~50 db lavere :)

 

 

Alle Laing-pumper ja :)

Sjekk linken min på forrige side, Aquastream XT leverer bare et trykk på 3 psi ved 1 GPM, det er for lite for CPU + GPU + 2x rad om du ikke har noen vanvittig lite restriktive blokker.

 

Berre for å vise at det ikkje er noko problem med 60 l/t kjørte eg Prime95 og FurMark i ein time, finn meg den luftkjølinge som kan gjera det samme like stille, viftene mine går på 800rpm på 100% :)

 

CPU + GPU + MB + 9x120 rad + ~3 meter slange.

Sensor ext. = rom temp. resten er vel ganske greit å forstå.

 

CPU_GPU_100_1T.jpg

Lenke til kommentar

50 dB lavere? Altså 0.001% av støyen man får med luftkjøling? Delv om du legger øret ditt inntil pumpa skal det ikke være en lyd da.

Desibel er logaritmisk (base 10) ja.

 

Nå vet jeg ikke om jeg tolker programmet rett, men avlesningen tyder på at du har en differanse på vanntemperatur til romtemperatur på rundt 15°C, det er 5°C mer enn hva man anser som optimalt, og sammen med den lave flyten ligger du nå sannsynligvis i nærheten av hva en Silver Arrow er istand til å kjøle med vifter på 1000 rpm.

 

;)

Lenke til kommentar

50 dB lavere? Altså 0.001% av støyen man får med luftkjøling? Delv om du legger øret ditt inntil pumpa skal det ikke være en lyd da.

Desibel er logaritmisk (base 10) ja.

 

Nå vet jeg ikke om jeg tolker programmet rett, men avlesningen tyder på at du har en differanse på vanntemperatur til romtemperatur på rundt 15°C, det er 5°C mer enn hva man anser som optimalt, og sammen med den lave flyten ligger du nå sannsynligvis i nærheten av hva en Silver Arrow er istand til å kjøle med vifter på 1000 rpm.

 

;)

 

50 db var for å sette det på spissen men systemet mitt er nesten lydløst ja, må sei at eg ikkje hører veldig bra da, det meiner iallefall kjerringa :p

 

Delta p på vanntemp (36,7 C) / romtemp (27,9 C) er nok 8,8C så da er eg innenfor hva som er optimalt da, flott :)

 

Og korleis vil du kjøle ned GPU'en min med den Silver Arrow kjøleren?

Lenke til kommentar

50 dB lavere? Altså 0.001% av støyen man får med luftkjøling? Delv om du legger øret ditt inntil pumpa skal det ikke være en lyd da.

Desibel er logaritmisk (base 10) ja.

 

Nå vet jeg ikke om jeg tolker programmet rett, men avlesningen tyder på at du har en differanse på vanntemperatur til romtemperatur på rundt 15°C, det er 5°C mer enn hva man anser som optimalt, og sammen med den lave flyten ligger du nå sannsynligvis i nærheten av hva en Silver Arrow er istand til å kjøle med vifter på 1000 rpm.

 

;)

 

50 db var for å sette det på spissen men systemet mitt er nesten lydløst ja, må sei at eg ikkje hører veldig bra da, det meiner iallefall kjerringa :p

 

Delta p på vanntemp (36,7 C) / romtemp (27,9 C) er nok 8,8C så da er eg innenfor hva som er optimalt da, flott :)

 

Og korleis vil du kjøle ned GPU'en min med den Silver Arrow kjøleren?

Dæven, 27.9C i rommet? Hvordan orker du? Riktignok er jeg en type som syns 10C er t-skjortetemperatur, men 28C i rommet er varmt.

Ville også trodd tempsensoren på pumpa vil varmes opp av pumpa, men jeg har ikke Aquastream XT fordi den som tidligere sagt ikke akkurat er kongen av trykk.

 

Kjøling for skjermkort: http://thermalright.com/products/?act=data&id=164&cat_id=30

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Lukket døra da eg såg på CSI mens full load test pågjekk, ville ikkje ha lys inn til kinorommet :)

 

Rom temperaturen ligger til vanlig på rund 24-25 C og eg sitter nesten alltid i t-skjorte og har ingen problemer med varmen :)

 

Vist du ikkje stoler på Aquastream vanntemperaturen så har eg faktisk ein temperatursensor i tanken og, den viste 35 komma ett eller anna men velger å bruke den i pumpa da den er med på screenshots :)

 

Ser bra ut den GPU vifta men den kjem nok ikkje i nærheten av 47 C med full load som er det eg har, den hadde 72 C full load på ett GTX 470 + den passer ikkje til GTX680 :)

 

http://www.tweaknews.net/reviews/thermalright_shaman_review/index9.php

Lenke til kommentar

Cpu er på 60-64 grader under spilling i bf 1+time. Skjermkorta er ca 44 grader.

Med prime + gpudødaren på alle gpuene så var cpu oppe i 80 grader! Men samma d... Så mye load skjer ikkje i normale tilfeller.

 

Konklusjon: Cpu liker lavere vanntemp enn skjermkort. Egen loop bare til cpu blir neste gang :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...