Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Det var noe likt quick disconnects du nevnte som jeg har tenkt på - skal se om jeg finner det på nettet. I tillegg så har jeg lest noe om at det ikke alltid er bra at vannstrømningen er for rask - noe relatert til trykk?

 

Er det noen bra guides på nettet som forklarer (grundig) hvordan man bygger custom vannkjøling slik at jeg slipper å kjede dere til døde med så mange noob-spørsmål? :roll:

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikkje store magien å bygge greia. Det lærer ein seg fort, og det meste tåler greit vann bare nevnte vann ikkje er strømførande.

 

I dag trudde eg at eg hadde sikret builden når eg fant ut at eg hadde klart å nappe løs CPU blokka si slange litt for langt ut, så det lakk derfra på skjermkortet. Var ikkje verre enn å tørke det av, spesielt siden pcen var fremdeles bløding-stadiet.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikkje store magien å bygge greia. Det lærer ein seg fort, og det meste tåler greit vann bare nevnte vann ikkje er strømførande.

 

I dag trudde eg at eg hadde sikret builden når eg fant ut at eg hadde klart å nappe løs CPU blokka si slange litt for langt ut, så det lakk derfra på skjermkortet. Var ikkje verre enn å tørke det av, spesielt siden pcen var fremdeles bløding-stadiet.

 

Sist gang jeg rensket systemet (pga alger) så fikk jeg litt vann på skjermkortet (GTX 480) og da eksploderte en av de store runde greiene på skjermkortet noe som også skjedde med PSUen litt senere (kanskje det rant ned?). Hadde ringing i ørene flere dager senere… Jeg brukte Feser One UV Blå fra techbay.

Lenke til kommentar

Rent og øyeblikkelig, eller etter en tid? Det høres i allefall som virkelig uflaks. :(

 

Nesten øyeblikkelig og jeg hadde hodet bokstavelig talt inne i kabinettet for at jeg 'liksom' skulle være ekstra nøye med å ikke gjøre noe galt. Den dagen mistet jeg GTX 480 i 2-way SLI og en Corsair AX 1200W PSU (som jeg kjøpte på nytt senere). Ikke akkurat en lykkelig hendelse for en student som lever på stipend..

Lenke til kommentar

Nesten øyeblikkelig og jeg hadde hodet bokstavelig talt inne i kabinettet for at jeg 'liksom' skulle være ekstra nøye med å ikke gjøre noe galt. Den dagen mistet jeg GTX 480 i 2-way SLI og en Corsair AX 1200W PSU (som jeg kjøpte på nytt senere). Ikke akkurat en lykkelig hendelse for en student som lever på stipend..

Kjenner til det, hehe...

Lenke til kommentar

Da lar jeg det være. Tenker at jeg skal forsøke å bruke en ekstra case denne gangen dedikert til radiatorene, pumpen og reservoaret. Dersom jeg kjøper flere radiatorer kan jeg da redusere mengden med viftehastighet jeg trenger for å kjøle systemet eller er det irrelevant?

 

- Sist gang så hadde jeg problemet med å finne en effektiv løsning for å skifte vannet når det var nødvendig. Noe jeg fortsatt sliter med. Hva kan en god løsning være?

 

Flere radiatorer = mulighet for lavere viftehastighet.

 

For drenering kan du bare lage en t-linje med en stoppekran som plasseres på det laveste punktet i loopen. Kjøp f.eks noe sånt og en t-kobling så har du et godt utgangspunkt. En hurtigkobling er forsåvidt like enkelt det også, men det blir fort dyrere. Avhengig av hvordan loopen er satt opp så får man sjeldent drenert all væsken, men det er likevel til stor hjelp

Lenke til kommentar

Flere radiatorer = mulighet for lavere viftehastighet.

 

For drenering kan du bare lage en t-linje med en stoppekran som plasseres på det laveste punktet i loopen. Kjøp f.eks noe sånt og en t-kobling så har du et godt utgangspunkt. En hurtigkobling er forsåvidt like enkelt det også, men det blir fort dyrere. Avhengig av hvordan loopen er satt opp så får man sjeldent drenert all væsken, men det er likevel til stor hjelp

 

Da tenker jeg nok å fylle et ekstra kabinett med mange radiatorer og koble denne T-koblingen med ventilen i bunnen av kabinettet slik at det dreneres enklere. Når en drenerer kjølevesken: Burde jeg kjøre med pumpen på eller bare la kjølevesken renne ned?

Lenke til kommentar

Flere radiatorer = mulighet for lavere viftehastighet.

 

For drenering kan du bare lage en t-linje med en stoppekran som plasseres på det laveste punktet i loopen. Kjøp f.eks noe sånt og en t-kobling så har du et godt utgangspunkt. En hurtigkobling er forsåvidt like enkelt det også, men det blir fort dyrere. Avhengig av hvordan loopen er satt opp så får man sjeldent drenert all væsken, men det er likevel til stor hjelp

 

Da tenker jeg nok å fylle et ekstra kabinett med mange radiatorer og koble denne T-koblingen med ventilen i bunnen av kabinettet slik at det dreneres enklere. Når en drenerer kjølevesken: Burde jeg kjøre med pumpen på eller bare la kjølevesken renne ned?

 

Du kan alltids kjøre pumpen, men du må isåfall være ekstremt forsiktig så den ikke brenner seg. Jeg tviler også på at du får ut så mye mer væske med denne metoden kontra tyngdekraft. I mitt tilfelle så bruker jeg samme løsning som jeg foreslo til deg, og har i tillegg en fillport som jeg åpner når loopen skal dreneres. Dette medfører at væsken renner ut mye lettere, og forhindrer mao at det dannes vakum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...