Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Er det noen som tilfelldigvis har en Testbench/Benchtable (kall det hva du vil) de vil bli kvitt?

 

Trenger ikke noe monster stor greie, radiatoren står for seg selv så er ikke noe krav til radiator fester osv men må helst støtte E-ATX eller i det minste ATX kort.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette er et greit tidspunk å spørre om noen her i tråden bygger slike custom oppsett som hobby, og kunne tenke seg å gjøre det for andre? (for litt kompensasjon og materialer selvfølgelig)

Det gjelder ikke meg, men jeg kan tenke meg noen andre som følger tråden kanskje kunne tenke seg noe slikt.

Lenke til kommentar

Kanskje dette er et greit tidspunk å spørre om noen her i tråden bygger slike custom oppsett som hobby, og kunne tenke seg å gjøre det for andre? (for litt kompensasjon og materialer selvfølgelig)

Det gjelder ikke meg, men jeg kan tenke meg noen andre som følger tråden kanskje kunne tenke seg noe slikt.

 

Vis du med custom prosjekt mener vannkjøling i "normale" kabinetter og lignende så er jeg gledelig og hjelpe til der, har satt opp en del vannkjølinger "i min tid" så har grei kontroll på det, men videre utover det, altså stor modding av kabinetter, pulter osv så har jeg liten erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om H100 kvalifiserer som vannkjøling slik det er snakk om her, men kanskje noen her kan hjelpe?

Jeg har nylig satt opp en 3930K rigg i et CM HAF-X kabinett med H100 montert i taket. 2x Noctua NF-P12 vifter på insiden i push, og medfølgende 200mm CM vifte i taket som kjører pull over mesteparten av radiatoren. Temp er veldig gode IMO i forhold til hva jeg forventet. ΔC rundt 3-6 idle (26-29C) og ca 30 (50-55C) på 3,5GHz med intel burn test. Problemet mitt er at om jeg øker turbo til selv 3,6 for alle kjerner nekter den å passere POST. Jeg har opprettet en tråd med mer info her, hadde satt pris på om noen med peil hadde stoppet innom og sett om de har noen forslag. Hittil vurderer jeg å prøve å flashe BIOS, men siden BIOS bråka en del under OC forsøk er jeg skeptisk.

 

EDIT: Glemte å nevne, viftene kjører ikke for fult ved temperaturene over. De går rundt 50-60% tenker jeg. Jeg har koblet de i H100 kontrolleren, og 200mm viftene i HK. Ingen av de går i nærigheten av maks. Er det forresten meningen at H100 pumpa skal lage lyd som ligner på når en tynn kabel kommer forsiktig borti en vifte?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Noen som har planer om å bestille fra Aquatuning? Jeg trenger fire sett skruer de har "bare" der (hvertfall finnes disse ikke innenlands).

 

Jeg skal straks sette igang en ganske stor ordre der, men en del av varene er ikke på lager så det kan fort ta en stund før det blir sendt og kommer igjennom tollen. Så har du det travelt er det nok raskere å få det sendt med brevpost privat.

Lenke til kommentar

Noen som har planer om å bestille fra Aquatuning? Jeg trenger fire sett skruer de har "bare" der (hvertfall finnes disse ikke innenlands).

 

Jeg skal straks sette igang en ganske stor ordre der, men en del av varene er ikke på lager så det kan fort ta en stund før det blir sendt og kommer igjennom tollen. Så har du det travelt er det nok raskere å få det sendt med brevpost privat.

 

Vi kan jo diskutere det. Jeg tipper det tar 3 uker elns om jeg bestiller nå... han fyren jeg kjenner er erketreg med å sende ting.

Lenke til kommentar

Ønsker en pekepinn på hva folk mener er "trygge" temperaturer å ha en 3930K gående på 24/7. Jeg testet akkurat med en klokk jeg vurderer og fikk 64 - 70C temperaturer med IntelBurn Test etter 10-15 minutter (hadde stabilisert seg etter 5). Idle uten strømsparing ligger i område 35-40C. (4.2GHz @ 1.30V i BIOS). Vinduet er såvidt på gløtt, så jeg tviler på det blir mer enn 3-5 grader varmere enn det er nå i løpet av sommeren om jeg åpner vinduet helt. Skal la Prime95 gå i 12 timer fra jeg legger meg, eller mer om jeg har andre ting å gjøre tidligere på dagen i morgen.

post-163450-0-06844800-1339111532_thumb.png

Lenke til kommentar

Med IBT så får du veldig høye temperaturer, som du ikke vil se når du ellers bruker maskinen. Når du får 64-70 grader under IBT, så tror jeg ikke cpu'en kommer over 60 grader under spill eller andre tunge oppgaver. Prime og IBT tester man stabiliteten til en cpu, og ikke en pekepinn på hvor varm cpu'en blir under normalt bruk. Du trenger ikke å bekymre deg om tempen din.

Lenke til kommentar

Før denne hadde jeg en Phenom II x6 1090T klokket til ca 4,0GHz i sommerhalvåret og 4,2-4,4 i vinterhalvåret. Temperaturene på den gikk aldri noe særlig over 50C selv under folding@home.

Jeg vurderer å starte opp F@H SMP på denne, i alle fall til den værste sommervarmen treffer, derfor spørsmålet om temperatur :)

Jeg har kjørt Prime95 i natt, og den rapporterer maks temp til 72C på en av kjernene. Nå ligger den varmeste på 68C. Tenker å la den gå ferdig 12 timer.

Om jeg går for F@H kommer jeg nok til å putte inn et par ekstra vifter i kabinettet (eller bytte ut medfølgende med Noctua)

Lenke til kommentar

Jeg kjører 1.506V gjennom min 2600k nå, og skal fortsette å gjøre det inntil den dør. Hvor lang tid det vil ta er jeg noe usikker på, men har ikke opplevd et eneste tegn til sviktende overklokk eller andre problemer etter 6 måneder nå. Loadtemps er under 85C i IBT (som ender opp på under 70C under vanlig bruk,) så jeg vil påstå du har endel å gå på med bare 72C ved IBT.

 

Avhengig av hvor kritisk det vil være om prosessoren din ryker altså ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop, så det er ingen krise dersom jeg kan kjøpe ny CPU og få den på plass på under en uke, men det vil være plagsomt, og sansynligvis gi meg et lite rage fit akkurat når/om det skjer:P

Rundt 4000kr er ikke koselig at går dukken, men det ødelegger heller ikke økonomien.

 

Jeg leste at degradering av Sandy Bridge (E?) prosessorer starter fra rundt 1.5V og oppover, så jeg er ikke bekymret for volten jeg kjører gjennom den. Phenom II x6 som var 45nm kjørte jeg på 1.45 - 1.55V.

Kanskje jeg heller burde høre med folka i F@H tråden, da de kjører sine på 100% load 24/7, og presser de nære grensen til stabilitet.

Lenke til kommentar

Og akkurat da jeg skulle bestille en ny CPU-blokk bytter EK den ut med deres nye Supremacy. Klarer ikke helt bestemme meg om jeg liker den eller ei. Har alltid likt frosta glass, men da synes jo vann og eventuelle misfarging ikke så bra. Og det kan jo fort ta en stund før den blir tilgjengelig og testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...