Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

cpu blir nærmere 70-80 grader, dette er en i7 3930k @ 4Ghz

skjermkorta blir oppimot 60grader.

dette er i bf3.

cpu blir så varm pga den varmes opp av skjermkortene.

 

da tør jeg ikke vite hvor varm den blir i stresstest:P selv med 2700k @ 5,4 ghz blir cpun min 85 grader max. i prime 95 i 4 timer ca. ikke sunt ,men ikke så værst heller

 

Med H70 i push ***

 

 

i bf3 med 2700k @ 4,9 1.38 v på ca 60-65 grader.

Endret av aRCTII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke mer å si enn 2-3 grader hvor i loopen vannet kommer fra?.... Vanntemp stiger under 1C* sier de fleste jeg har sett som skriver/har filmer om vannkjøling.

 

jo, jo det har det.

 

@du over her, kan teste etterpå. :thumbup:

Endret av Balli
Lenke til kommentar

Har ikke mer å si enn 2-3 grader hvor i loopen vannet kommer fra?.... Vanntemp stiger under 1C* sier de fleste jeg har sett som skriver/har filmer om vannkjøling.

 

jo, jo det har det.

 

@du over her, kan teste etterpå. :thumbup:

 

tenker bare med sånne tall , da bør jeg kanskje ha en ekstra rad til skjermkortet. ellers er noe av vitsen borte med å kjøpe seg wc til nesten 7000 ,- :p bortsett fra att det blir lydløst iforhold til referansekjøleren som sitter på kortet da vel og merke:)

Lenke til kommentar

skjermkort ble 61grader og cpu ble 82 på den varmeste kjernen

dog, når jeg startet testen så var rom-temp på 27grader.

kjenner jeg må åpne vindu her :p

 

 

Heheh , ja blir bra varmt da! hvilken pumpe har du og hvor mange radiatorer og hvordan går loopen din? :)

 

 

Her er Loopen jeg skal prøve meg på etter litt hjelp fra folk på forumet her:)

post-269848-0-58709400-1331493277_thumb.jpg

Endret av aRCTII
Lenke til kommentar

Hva er GPM og "5C Delta"? :\ ny til vannkjøling.

 

Så lenge maskinen lager mindre/like mye lyd på idle enn hva 2x Akasa Apache på H50 gjør er jeg fornøyd. Load har lite å si, hører _hele_ tiden mine 3xNoctua S12B og 2xNoctua P14 på load, og de lager litt lyd...

GPM = Gallons per min = Flow, altså hvor mye vann det går gjennom systemet, dette har ikke så mye og si, men er anbefalt og holde det over 1 GPM og høyere gjør at radiatorer og blokker kjøler noe bedre.

 

5C Delta T = hvor mange grader over romtemp vannet holder. I dette tilfelle 5C.

Lenke til kommentar

har nevnt alt dette tidligere, jeg har en rad, som er coolgate sin 360*60

pumpa er en swiftech mc355

loopen er tank-pumpe-gpu2-gpu1-cpu-radiator-tank

skal en rad til in ettervert.

her er bilde hvis du er interesert:

 

 

20120302_135533.jpg

 

 

Endret av Balli
Lenke til kommentar

Hva er GPM og "5C Delta"? :\ ny til vannkjøling.

 

Så lenge maskinen lager mindre/like mye lyd på idle enn hva 2x Akasa Apache på H50 gjør er jeg fornøyd. Load har lite å si, hører _hele_ tiden mine 3xNoctua S12B og 2xNoctua P14 på load, og de lager litt lyd...

GPM = Gallons per min = Flow, altså hvor mye vann det går gjennom systemet, dette har ikke så mye og si, men er anbefalt og holde det over 1 GPM og høyere gjør at radiatorer og blokker kjøler noe bedre.

 

5C Delta T = hvor mange grader over romtemp vannet holder. I dette tilfelle 5C.

Takk for god info ;)

Lenke til kommentar

har nevnt alt dette tidligere, jeg har en rad, som er coolgate sin 360*60

pumpa er en swiftech mc355

loopen er tank-pumpe-gpu2-gpu1-cpu-radiator-tank

skal en rad til in ettervert.

her er bilde hvis du er interesert:

 

 

20120302_135533.jpg

 

 

 

Kun 1 stykk 360 rad på 2x skjermkort + CPU? :O

Min CPU blir aldri mer enn 78c selv med alt får mye volt, og skjermkorta har nærmet seg 60c under Furmark! Men da har jeg radiatorer som tilsvarer en 600 radiator:P

Lenke til kommentar

Å jada, her kommer det flere "smarte" spørsmål !:/ driver å koseleser på senga for å styrke lærdommen om vannkjøling . Gikk nettopp gjennom en random tråd om hva man skal ha i vannet, tenker da på korrosjon og alge beskyttelse og farver osv. Der var det også spørsmål om hvordan kobber og nickel gikk om hverandre i forhold til korrodering . Jeg gikk da inn på ek sine hjemmesider og prøvde å suge til meg litt opplysninger /info. Fant ikke stort , leita litt videre på Google for å se om det var ett stor problem, fant ikke noe konkrete svar. Mye var gammelt , kanskje samme prinsipp som tidlig i vannkjølingstiden da det ble mere populært. Man blir jo litt "skeptisk" og man prøver å finne ut av om kjøpet man har gjort er riktig( jeg syns selv det er mye å tenke på , ihvertfall når jeg er jomfru på området). - men igjen tenker jeg slik att produsentene har sikkert tatt høyde for att nickel blokker går bra selv med en 98% kobber radiator. Er mine teorier riktig? Jeg har valgt nickel på både gpu og cpu blokka mi. Håper for min del att det går bra!:) annen ting , er det dårligere kjøleevne med nickel kontra ren kobber ? Etter hva jeg har fått med meg er visst de delene jeg har valgt har kobberkjerne og en utrolig tynn nickelhinne/tynt lag. Jeg for min del har nok vært litt rask i svingene me å bestille deler, har blitt mye endringer under hele prosessen, man eller hvertfall jeg har ihvertfall funnet ut /lært mer ETTER att jeg har bestilt. Gjerne skriv eller legg igjen en kommentar om du har brukt lignende oppsett over lenger tid. Jeg for min del stoler ikke helt på alt produsentene sier. Stoler mere på Ola nordmann som faktisk har vært innenfor området i flere år og har testet og hjulpet andre nybegynnere til å komme dit hvor dem er idag. Folk blir mer kunnskapsrike jo lenger dem har vært i gamet. Slik er det for meg:) sikkert mange spørsmål og teorier dere har hørt/sett før opp igjennom tiden. Spør heller flere ganger en noen ganger for lite.

Lenke til kommentar

tl:dr

vil bare si:

hvis du har Ek blokker(da jeg regner med vann bryter ned blokker lettest) ville jeg kjøpt Ek vann,

hvorfor? hvis det skjer noe kan du klage til Ek, og når du da har brukt deres vann så kan de ikke si at det er det du har gjort feil.

for ikke å nevne at ek vannet er bedre en fezer one(med klumping osv) og Blood red(den jeg har) har en ganske kul rødfarge, blåfargen dems(har i en annen maskin) er ikke like imponerende i fargen men fortsatt grei.

Lenke til kommentar

tl:dr

vil bare si:

hvis du har Ek blokker(da jeg regner med vann bryter ned blokker lettest) ville jeg kjøpt Ek vann,

hvorfor? hvis det skjer noe kan du klage til Ek, og når du da har brukt deres vann så kan de ikke si at det er det du har gjort feil.

for ikke å nevne at ek vannet er bedre en fezer one(med klumping osv) og Blood red(den jeg har) har en ganske kul rødfarge, blåfargen dems(har i en annen maskin) er ikke like imponerende i fargen men fortsatt grei.

Hei , her er kjølevesken jeg har bestilt http://techbay.no/product.html/aquacomputer-double-protect-ultra-rod-1-liter?category_id=149 , har det noe å si hvilken type (tenker da på produsent) med kjøleevnen ? Så bildet av pcn din, den farven var for mørk for min del, kan være bildet som gjør den slik. Men er ikke så veldig viktig for meg med nøyansene så lenge det ikke er rosa eller rosaskjær i farven. Hvis de kicker over kjølevesketype då kicker dem vel over radiatoren som er en coolgate radiator?:p her er gpu blokka http://techbay.no/product.html/ek-vannblokk-for-skjermkort-ek-fc7970---acetalen-nickel?category_id=113 , her er cpu blokka http://techbay.no/product.html/ek-cpu-vannblokk-supreme-hf---acetal--en-nickel?category_id=82 , her er radiatoren http://techbay.no/product.html/coolgate-radiator-3x120-60?category_id=76 , her er niplene http://techbay.no/product.html/tygon-r3603-slange-1/2id--3/product.html?product_id=95&category_id=103&search_page=

Endret av aRCTII
Lenke til kommentar

aRCTII, nei det har ikke noe særlig å si, men hvis noe bryter ned blokkene så er det vanligvis vannet det er i kontakt med, og hadde du hatt Ek vann hadde ikke du kunne klaget på det, du kommer nok ikke til å angre på å kjøpe den fra aqua computer.

 

silent, skrudd fra hverandre blokkene? :hmm:

Lenke til kommentar

Men ser jo nå att ek har kun kobber radiatorer Så da er jo egentlig biff. De selger kobberradiatorer og nickel blokker, så da er det ikke noe problem med korrosjon:) var bare det jeg ville frem til med forrige innlegg. Leste meg også fram til att nickelblokker er rein kobber som er dekket med ett tynt lag med nickel da snakker vi typ 0,00000007mm . Det er ingen forskjell på kobberblokk me nickellegering mht kjøling. Eneste som kan være i tilfeller er att nickel legeringen eliminerer korrosjon etter hva jeg kom fram til. Jeg har nok ikke noe å frykte:)

Lenke til kommentar

aRCTII, nei det har ikke noe særlig å si, men hvis noe bryter ned blokkene så er det vanligvis vannet det er i kontakt med, og hadde du hatt Ek vann hadde ikke du kunne klaget på det, du kommer nok ikke til å angre på å kjøpe den fra aqua computer.

 

silent, skrudd fra hverandre blokkene? :hmm:

 

Jeg har også hatt kjøling her på samme cpu blokka i 3år, kan dele det jeg har opplevd:

 

1. Etter 3 dager elns så var temp alt for høy, brukte da Feser One Blue fra Digital Impuls (ikke deres skyld ofc)der hadde blåfargen skilt seg fra resten av væsken og klumpet igjen cpu blokka.

 

2. Byttet så til batterivann og Silvercoil, lot hele greia gå i 2 år uten og gjøre noe, og når jeg tok det fra hverandre var alt like fint.

 

3. Byttet så over til batterivann, Anti-coro fluid og biocide, det har gått her nå i ca 1 år og når jeg tok fra hverandre alt for en uke siden så det fortsatt like fint ut.

Lenke til kommentar

aRCTII, nei det har ikke noe særlig å si, men hvis noe bryter ned blokkene så er det vanligvis vannet det er i kontakt med, og hadde du hatt Ek vann hadde ikke du kunne klaget på det, du kommer nok ikke til å angre på å kjøpe den fra aqua computer.

 

silent, skrudd fra hverandre blokkene? :hmm:

 

Jeg har også hatt kjøling her på samme cpu blokka i 3år, kan dele det jeg har opplevd:

 

1. Etter 3 dager elns så var temp alt for høy, brukte da Feser One Blue fra Digital Impuls (ikke deres skyld ofc)der hadde blåfargen skilt seg fra resten av væsken og klumpet igjen cpu blokka.

 

2. Byttet så til batterivann og Silvercoil, lot hele greia gå i 2 år uten og gjøre noe, og når jeg tok det fra hverandre var alt like fint.

 

3. Byttet så over til batterivann, Anti-coro fluid og biocide, det har gått her nå i ca 1 år og når jeg tok fra hverandre alt for en uke siden så det fortsatt like fint ut.

 

Støtter meg på #2 her. Akkurat samme erfaring som jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...