Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin tråd, sitti og lest nesten alle innlegg for å få litt informasjon i skallen. :)

Men jeg drømmer litt om å vannkjøle cpu på en dobbelrad i Antec p180 mini casen, da den og delene kommer i hus. Om jeg tar ut 2 hddbays i midtkammeret er det jo plass til 2x120mm vifter. Lurer på om noen vet om det går an å feste en dualrad der? Hadde vært rimlig fett å fått til det. Skjermkortet mitt trenger ikke vannkjøling, så null stress med å ha nok varmeoverføring for det også. Det idler på 40-38 og aldri over 70C, til og med med vifta på snaue 50%, første nvidia kortet mitt som ikke blir glohett, gtx260<3 :)

Noen som har et oppsett å anbefale til en BILLIG vannkjøling som yter til å overklokke en i5 eller x6 1055T til rundt 4ghz uten varmeprobs? Og som ikke trenger ekstremt kjappe vifter for å yte godt. Helst noe som yter fint nok til det på rundt 1000-1600rpm. :) Trenger alt, blir mitt første vannkjølingsprosjekt evt.

Lenke til kommentar

Prøver å finne noe på nett men finner ikke noe jeg kan bruke :/

skal lage såkalt vindtunell for radiator/vifte...

ved luftinntak og utblås tenker jeg å ha lamell gitter 5-10 cam dyp tynne vegger og 1 x 1 cm luftåpning i hver kanal, evt bikube celler i samme dybde. Helst like høy som radiator og 140 eller 290 cm bredde altså 420 x 140 eller 420 x 290 (140+140 + 10) skal ha vegg mellom 2 radiatorer.

tanken er at lamellene vil fjerne tubulense i luftstrømmen og støyen som genereres i vifter blir mindre gjennom slikt gitter... men hvor finner jeg slike ?

skjønte dere beskrivelsen tro ? Evt må lage gitteret selv.. blir masse arbeid :tease:

Lenke til kommentar

Free-air: +0dBA noise, 1480rpm speed

Shroud Suck: -2.7dBA noise (i.e. quieter), 1350rpm speed

Shroud Blow: -3.0dBA noise (i.e. quieter), 1460rpm speed

shrouds gjør det mere lydløs også :thumbup:

Den hadde jeg ikke lest, pent funn Idle :thumbup:

Push\pull er noe jeg alltid anbefaler også, må skaffe meg 3x140 til så jeg kan ha det Monsta :love:

har 6 x 140 vifter jeg :p

Lenke til kommentar

Har shroud til trippel-120, men ikke 140. Skal designe mine egne og få en kompis som jobber med metall og få de kuttet ut:)

Hva slags 140 vifter bruker du idle?

Bruker selv 3x140 Koolanze nå og på 1100 rpm kjenner jeg godt luften igjennom Monsta...som er ca. 3 ganger tykkere enn Quad black Ice og der kjente jeg luften så vidt på den hastigheten.

Så de har klart og gjort Monsta til en meget god all-around radiator. Stor er den og den passer langt ifra til alle, men har man kjøle-dilla og litt modde-delerium så er den ganske så lekker :thumbup:

Hadde de bare laget noen 140x38mm\55mm vifter på 3000rpm nå så hadde jeg vært glad.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Tusen takk Wiki! :) Så fint ut, og bare noen hundre kroner dyrere enn en god luftkjøler. mangler jo bare kjølevæske. :)

Men som jeg også lurte på, vet noen om det er plass til en dualrad i et Antec p180 mini, i fronten, om man fjerner de 2 hdd baysa?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Har shroud til trippel-120, men ikke 140. Skal designe mine egne og få en kompis som jobber med metall og få de kuttet ut:)

Hva slags 140 vifter bruker du idle?

Bruker selv 3x140 Koolanze nå og på 1100 rpm kjenner jeg godt luften igjennom Monsta...som er ca. 3 ganger tykkere enn Quad black Ice og der kjente jeg luften så vidt på den hastigheten.

Så de har klart og gjort Monsta til en meget god all-around radiator. Stor er den og den passer langt ifra til alle, men har man kjøle-dilla og litt modde-delerium så er den ganske så lekker :thumbup:

Hadde de bare laget noen 140x38mm\55mm vifter på 3000rpm nå så hadde jeg vært glad.

håper du ikke mister nattesøvnen om jeg nevner at jeg har 140 vifta til noctua...

Lenke til kommentar

trenger nesten 6 m^2 0.5 mm alu plate til å lage gitter til 'vindtunellen' :O

Wiki: Nei, var den perioden jeg var mye dårlig:(

Skal faktisk ta meg tid til og sjekke det om de fremdeles er der...men det er til 120 vifter da.

Idle: Du bruker 1 der og resten?

Edit: De som har nokenlunde kraftige 1400mm vifter til overs, send meg en pm :love:

1 ???? har jo 2 stk 3x 140 radiatorer du har vel kalkulator ja ? ;)

Lenke til kommentar

Blir nesten for mye arbeid å lage gitter :thumbdown:

lage 2 identiske 290 x 430,5 + 180 (bxhxd)

17 lameller i bredden og 25 lameller i høyden som skulle gi luftspalte på 15x15 mm veggtykkelse 0,5 mm

kappe til disse og skjære ut 23 stk slisser halvveis inn 90 mm så disse kan tres inn i hverandre. og lime sammen... gjennomførbart ?

420 kroner for materialer eks moms + kostnad for kapp :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...