Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ser dette ut for dere gutta som kan dette:

http://bildr.no/image/1107062.jpeg

Såfremt du skal skaffe radiator et annet sted ser det fint ut. Jeg vet ikke om det medfølger nipler til reservoaret, men hvis ikke bør du kjøpe 2-3 nipler til.

På Laing D5 er det vel også 1/2"-slangetilkobling, men hvis du putter 10mm/3/8ID i kokende vann får du skviset de på :)

Noenlunde samme handlevogn på Techbay.no med Bitspower-reservoar koster ca. 2800kr forresten.

Lenke til kommentar

Tror det blir slik jeg allerede har vist, men legger til 2 nipler da jeg glemte radiatoren i regnestykket mitt :) Kunne noen sagt hvor jeg trenger nipler? Er litt/veldig ny på vannkjøling :p

2x per del. Får det er jo intak og utak på vær blokk, radiator, tank etc.

Så i midt tilfelle så har jeg 10 stykk!

Dette for 1x 240 rad, 1x 360 rad, 1x CPU blokk, 1x GPU, 1x Tank/pumpe kombo

Er du litt smart bestiller du 1-2 extra og noen 90 + 45 gradere.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Begge radiatorene skal monteres stående i front. slik: post-182316-0-71771000-1327324623_thumb.jpg

det har du ikke plass til.

uansett, ideelt kjører du radene i parallell og alt annet i serie.

Noen spesiell grunn til at raddisene er mer effektive i parallell?

Mindre motstand og mer flow i loopen.

Forskjellen på vanntemperatur mot lufttemperatur blir større.

Radiatorer foretrekker tydeligvis mindre flow framfor mer flow så lenge man ikke går for veldig raske vifter som du kan se her, Panaflo 12V er da 38mm 2700RPM-vifter. Det er ingen tester som viser om radiatorer kjøler bedre i parallell enn i serie, men teoretisk finner du noe som hinter begge veier.

Uansett får du bedre flow i loopen, så du får da potensielt mer pumpekapasitet. Det er samme grunn som hvorfor man gjerne kjører GPU i parallell framfor serie, mer total flow og temperaturforskjellen er minimal om ikke-eksisterende.

Fordeler og ulemper med hver:

Parallell - lavere motstand, økt flythastighet i systemet,

men det reduserer flythastighet i hver enkel radiator.

Mindre flyt = redusert varmeoverføring til luft.

Serie - høyere motstand, lavere flythastighet i systemet.

Høyere flythastighet i radiatorer bør øke varmeoverføring.

har du ei kraftig pumpe har jeg valgt serie, men med ei svak pumpe paralell

Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper med hver:

Parallell - lavere motstand, økt flythastighet i systemet,

men det reduserer flythastighet i hver enkel radiator.

Mindre flyt = redusert varmeoverføring til luft.

Serie - høyere motstand, lavere flythastighet i systemet.

Høyere flythastighet i radiatorer bør øke varmeoverføring.

har du ei kraftig pumpe har jeg valgt serie, men med ei svak pumpe paralell

Helt enig, men du må vel ha en rimelig heftig pumpe for å overstige 1.5GPM med 2-3 GPU-blokker i serie ;)

Du må også huske på at vanntemperaturen ikke vil bli påvirket av foregående GPU i loopen om du kjører parallell i motsetning til serie.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du får kjøpt vannkjølte PSU'er som f.eks denne.

Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å bruke maskinen til, men hvis det er snakk om noen hundre watt med varme bør du ha en gigantisk radiator for passiv kjøling. Et enklere og like stillegående alternativ kan jo være å heller bruke mindre radiatorflate og noen vifter på lav rpm, hvis støy da er årsaken til at du ønsker å kjøre passivt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg står imellom passiv vannkjøling, og vannkjøling med 5-6m og en vegg imellom maskin og radiator. Ender nok opp med sistnevnte alternativ og gjør det skikkelig, men passive radiatorer må også vurderes.

100% lydløst oppsett er et krav. Skal matche lydløsheten til nåværende oppsett som består av en alt for lang skjermkabel og en alt for lang usb-kabel + et hull i veggen.

Systemet vil bli bestående av et I7-hovedkort med mye minne og en moderat prosessor, og et gtx580. Orker ikke stresse med overklokking.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Med et GTX 580 i systemt har du ikke sjans til å kjøle ting passivt.

Uten og gå OVERKILL ja, vil tørre og påstå at vis du slenger inn 2x 140.9 mora så kan du kjøre et mid range i7 og et GTX580, temps blir ikke noe optimale og overclocking blir ekstremt begrenset, men det lar seg gjøre. Det at det er bortkastet det er helt klart, kast på noen 500rpm vifter på en 140.9 så er det ekstremt mye bedre og støyen i rommet vil overdøve viftene.

Lenke til kommentar

Støyen i rommet er ca. ikkeeksisterende. Vifter er ganske enkelt ikke et alternativ.

Hva som er bortkastet må være opp til meg å vurdere. Jeg er ute etter temperaturer det går an å leve med, uten noe som helst hørbar støy - i et rom med et relativt lavt støygulv.

Regner med at den praktiske måten å løse dette på er å gjøre en skikkelig jobb med å legge solide rør igjennom en vegg og ha radiator med vifter i et annet rom.

Lenke til kommentar

Støyen i rommet er ca. ikkeeksisterende. Vifter er ganske enkelt ikke et alternativ.

Hva som er bortkastet må være opp til meg å vurdere. Jeg er ute etter temperaturer det går an å leve med, uten noe som helst hørbar støy - i et rom med et relativt lavt støygulv.

Regner med at den praktiske måten å løse dette på er å gjøre en skikkelig jobb med å legge solide rør igjennom en vegg og ha radiator med vifter i et annet rom.

Har en følese at dette er snakk om et studio av noe slag. Det vil uansett være noe støy fra maskinen, harddisker, PSU, vannpumpe, etc etc. Du kan alltids, bytte om til SSD disker til alt, vannkjølt/passiv PSU, overkill vannkjøling (radiatorene det vil være snakk om her koster svin og et store. Jeg ville heller spart de sikkert 10.000,- det vil koste ekstra og bygge et slikt system og plassert maskinen i et annet rom og trukket kabler gjennom veggen, kjør alt stock (evt en grei vifte /H100 på cpu'en) og that's it. Slike dedikerte vannkjølinger er dyre nokk i seg selv, men vis det BARE er pga støy og ikke pga ytelse så er det bortkastet.

Lenke til kommentar

Hei, har fulgt med her litt, og har bygget meg vannkjøling for første gang :)

Er temmelig fornøyd, og utrolig morsomt å knote med.

Looking good, vannkjøling er utrolig artig ja.

BTW: Ville bare benytte sjansen til og kanskje bli kvitt litt her, noen som trenger noe av følgende?

Reservoar(Tanker)

XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir - Laing D5

EK-Multioption RES X2 - 150 Advanced

Radiatorer.

Swiftech MCR320 "Quiet Power" Triple 120mm Radiator

Black Ice® GTX Gen Two Xtreme 240

MagiCool SLIM Dual 240 Radiator

Annet.

PrimoChill Anti-Kink Coils - Clear

+ Div koblinger, niples, og slikt.

LMK

Lenke til kommentar

Har en følese at dette er snakk om et studio av noe slag. Det vil uansett være noe støy fra maskinen, harddisker, PSU, vannpumpe, etc etc. Du kan alltids, bytte om til SSD disker til alt, vannkjølt/passiv PSU, overkill vannkjøling (radiatorene det vil være snakk om her koster svin og et store. Jeg ville heller spart de sikkert 10.000,- det vil koste ekstra og bygge et slikt system og plassert maskinen i et annet rom og trukket kabler gjennom veggen, kjør alt stock (evt en grei vifte /H100 på cpu'en) og that's it. Slike dedikerte vannkjølinger er dyre nokk i seg selv, men vis det BARE er pga støy og ikke pga ytelse så er det bortkastet.

Er ikke noe studio elns sånt. Bare en helt vanlig pc som jeg sitter alt for mange timer framfor, gjerne til langt på natt.

Siden jeg ikke akkurat bor sentralt så er støygulvet lavt, spesielt på kveldstid. Så lavt at jeg har måttet bytte ut enkelte sparepærer og wall-warts fordi de bråker.

Løsningen jeg kjører i dag består, som beskrevet ovenfor - av kabler igjennom en vegg. Det fungerer langt fra optimalt - så jeg har spekulert lenge i å gjøre noe lurt for å slippe kabelstrekket på 6m.

Med rett pumpe burde det gå greit å skille pc-en og radiatoren med lange rør av grei dimensjon når målet ikke er ekstremt høy ytelse/gjennomstrømning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...