Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal du ha under vann?

Det er ikke fastsatt. Jeg skal lage en guide som gjelder vannkjøling generelt (se her for samtlige oppsett). Kunnskapsnivået mitt rundt vannkjøling er lavt, så jeg gjør det både for å lære og fordi ingen andre har gjort det før meg. smile.gif

 

 

Siden det virker som om det knapt er noen som har den fulle oversikten og kan gi en "de facto" anbefaling, håper jeg på å få samle -gode- kandidater og så på freidig vis proklamere at dette er det "beste" på et amerikansk spesialforum. Da får jeg forhåpentligvis masse rettelser og pirking - nøyaktig hva jeg er ute etter.

 

Men akkurat nå vil jeg altså finne fram til den beste vannkjølingen for ikke-hørbar drift som kjøler godt og ikke er unødvendig dyrt (kan være dyrt, men ikke unødvendig). Jeg trenger forslag til hele oppsett fordi vannkjøling har komponenter som avhenger av hverandre.

 

5dBA vifter høres jo fantastisk ut, men det er ikke nevnt hvilke som er brukt, og i tillegg ikke hvilken pumpe som fungerer sammen med denne (og hvilken radiator som er best egnet til pumpen). Jeg trenger litt detaljer, folkens! smile.gif

Lenke til kommentar

 

Merk at om du øker flow rate ved og bruke en kraftigere pumpe så vil dette ha lite til ingen effekt, temp som du tjener ved økt flowrate vil være veldig lik den temp du taper pga temp den krafigere pumpen dumper inn i systemet.

 

 

Jepp, var dette jeg hadde i tankene... dog, ikke så langt som i å regne på det.

Men spørsmålet blir jo da, hva skal vi med de store pumpene

? :p

 

Ser poenget om man utvider loopen en del, men mtp at det er helst cpu blokkene som er restrektive så bør jo det ikke vær noe stress uansett..

 

 

Mhm er først når man har mange blokker feks Cpu, HK, GPUx2, Radx2 at man trenger disse kraftige pumpene. Fulldekkende HK blokker kan ha ekstremt stor restriksjon.

 

Jeg har hatt en 655 helt fra starten, da jeg kun hadde cpu og en rad så kjørte jeg den på 2. Nå som jeg har en del mer i loopen kjører jeg den på 5 hele tiden.

 

Det jeg er usikker på er hvor mye varme den vil dumpe inn i systemet på 1 vs 5 feks. Er vell en motstand inne i pumpa som reguleres, men usikker på hvilken effekt dette har på temp, slik jeg ser det er det ikke snakk om store tall, 655 på max trekker 24W, dvs at på 1 så trekker den ca 5W, 19W fra og til tror jeg ikke har store utslaget på temp.

Lenke til kommentar

Hva skal du ha under vann?

Det er ikke fastsatt. Jeg skal lage en guide som gjelder vannkjøling generelt (se her for samtlige oppsett). Kunnskapsnivået mitt rundt vannkjøling er lavt, så jeg gjør det både for å lære og fordi ingen andre har gjort det før meg. smile.gif

 

 

Siden det virker som om det knapt er noen som har den fulle oversikten og kan gi en "de facto" anbefaling, håper jeg på å få samle -gode- kandidater og så på freidig vis proklamere at dette er det "beste" på et amerikansk spesialforum. Da får jeg forhåpentligvis masse rettelser og pirking - nøyaktig hva jeg er ute etter.

 

Men akkurat nå vil jeg altså finne fram til den beste vannkjølingen for ikke-hørbar drift som kjøler godt og ikke er unødvendig dyrt (kan være dyrt, men ikke unødvendig). Jeg trenger forslag til hele oppsett fordi vannkjøling har komponenter som avhenger av hverandre.

 

5dBA vifter høres jo fantastisk ut, men det er ikke nevnt hvilke som er brukt, og i tillegg ikke hvilken pumpe som fungerer sammen med denne (og hvilken radiator som er best egnet til pumpen). Jeg trenger litt detaljer, folkens! smile.gif

 

Noen gode linker:

Test av rad på ulike vifter: http://skinneelabs.com/triple-radiator-comparison-v2/

Test av cpu blokker: http://skinneelabs.com/cpu-blocks/

Test av pumper: http://skinneelabs.com/pumps/

 

Er også mange andre gode artikler og tester på den siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok.. Var ikke klar over hk blokkene kan vær restriktive, men nyttig å vite siden det blir det neste som skal inn i loopen.

Tenkte igrun de var likt utformet som gpu blokkene(får jo på grensen til turbelens i tanken når cpu blokken er av bypasset i en 2 blokks loop)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

hei:)

Vurdere å kjøpe meg radeon hd 6990 skjermkort til sommeren, men vet av erfaring at slike kort bråker verre enn fly som tar av.

 

Så pga dette så jeg på PowerColor HD 6990 med water cooling.

 

PowerColor Hd6990

og for å legge opp vannkjøling ville jeg ha en ekstern.

Vurdere da denne:

ZALMAN RESERATOR XT TITAN

 

Zalman xt

 

Går dette bra sammen og vil dette fungere? Ikke plass til intern kjøling. Skal bare brukes til å kjøle gpu,da jeg allerede har ett lukket system til cpu som fungere bra(men kan ikke utvides)

Og er det noe mer utstyr jeg trenger?

Endret av isodemon
Lenke til kommentar

Gjentar spørsmålet: ATI/AMD skiftet referansedesign på 6970 i januar etter hva jeg forsto, jeg har først versjon, hvordan er det med vannblokk da?

der sa du noe jeg kanskje trenger å vite også, holdt på å bestille 6970 vannblokk istad

 

Var eg deg ville eg sendt en mail til blokk produsenten (koolance f.eks), for det første tjener de på å svare raskt og riktig (et salg), for det andre kan de gi deg detaljer om hvordan du skiller gammel/ny revisjon om det så finnes på serienummer og slikt - om det trengs.

 

det kunne jeg også tenkt meg å vist, så jeg håper at noen kan poste det her hvis de finner ut noe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...