Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Jeg har et raskt spørsmål angående bleeding.

 

Når man har en tank og skal fjerne luften, hvordan gjør man egentlig det? La oss si det er 0,5 cm klarering fra toppen av tanken til vannet, hvordan fjerner man den luften som ligger der, eller er det kanskje ikke nødvendig? Tenkte på alger og slikt, selv om det kanskje ikke er et problem med frostvæske, selv om pumpen uansett jobber bedre uten den luften der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Væsken vil uansett kondensere med tiden, så helt tomt for luft vil det aldri bli.

 

Det jeg gjør, er at jeg har et hull på toppen av tanken, hvor jeg har festet 10cm med slange, hvor all luften omsider vil samle seg. For å få luften dit lar jeg først systemet gå noen minutter på lav hastighet, så tipper jeg hele kabinettet rundt til alle kanter. Etter å ha repetert dette en par 3 ganger er som regel all luften borte fra "systemet".

 

Når luften har samlet seg i slange-stumpen jeg har på toppen, så etterfyller jeg, slik at ikke luften som samles opp der går inn igjen i systemet når jeg begynner å vende på kabinettet.post-61663-0-35319300-1299769821_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Wiki, hadde du giddet å puttet bildene som allerede er postet i galleritråden i spoiler(s) (om de ikke er lagt til i minimert versjon)?

 

Tråden er helt håpløs å browse... Ser på et bilde, så vips, loader den et nytt bilde, så må jeg scrolle tilbake å finne det jeg så på. Og sånn går det frem og tilbake. Tar også enormt lang tid å loade tråden uten fiber.

 

Kan også legge inn et påbud om enten å legge til bildene minimert, eller i spoiler. Tror jeg har foreslått dette før også...

 

En så fin tråd bør være oversiktlig og ikke minst brukervennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Væsken vil uansett kondensere med tiden, så helt tomt for luft vil det aldri bli.

 

 

Har det mye å si for kondenseringen hvor mye vann du har i tanken?

Jeg føler jeg har en syk kondensering i mitt system, sitter å følger med på vannstanden hver dag og etter bare en uke har vannstanden hvertfall synket 4-5mm

Er det fordi det er for varmt for vannet, eller har det det noe å si på vannstanden?

 

Vannet holder ca 30 grader..

 

og et sidequestion.. Er det 40 grader på i7 950 mye? føler den er så varm jeg..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke behøvd å etterfylle en dråpe, og har hatt vannkjølingen siden august/september i fjor. Altså ca et halvt år. Kanskje det har minket 1-2 mm, toppen.

 

Sorte slanger, ikke noe vindu i kabinettet, meget begrenset med lys inni der. Hva som er normalt aner jeg ikke, men bittelitt kondensering ville jeg ikke sett på som noe problem. 2cm på en måned derimot høres mye ut.

Lenke til kommentar

Wiki, hadde du giddet å puttet bildene som allerede er postet i galleritråden i spoiler(s) (om de ikke er lagt til i minimert versjon)?

 

Tråden er helt håpløs å browse... Ser på et bilde, så vips, loader den et nytt bilde, så må jeg scrolle tilbake å finne det jeg så på. Og sånn går det frem og tilbake. Tar også enormt lang tid å loade tråden uten fiber.

 

Kan også legge inn et påbud om enten å legge til bildene minimert, eller i spoiler. Tror jeg har foreslått dette før også...

 

En så fin tråd bør være oversiktlig og ikke minst brukervennlig.

 

Skal ordne det! :)

Lenke til kommentar

Hvorfor snakker man om faseskifte i feil rettning for vann som forlater systemet her?

Kondensering = Vanndamp går til væske. Er det vanndamp i vannsystemet deres som blir borde ved å bli flytende?

 

Fordampingsrate er komplekst, men med en dårlig forseglet vanntank vil det avhenge mye av vanntemp og overflateareale.

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg har forstått det så fordamper vannet inne i systemet, siger ut, og kondenserer når det forlater systemet pga. temperaturforskjellene.

 

Så ja, blir litt feil å bruke kondensering i denne sammenhengen, enig i det.

 

Tror forøvrig det skal uhyre mye til for å forhindre at dette skjer overhodet. Jeg har et tilsynelatende 100% vanntett (dog ikke damptett) system.

Lenke til kommentar

Tok en liten test iforbindelse med en kjøpstråd og må si at behovet enkelte har for "mange" radiatorer virker noe overdrevet.

Kunne godt sett for meg en diskusjon rundt dette?

Klart at støy er en faktor...

 

Er 100% sikker på at jeg kunne puttet inn et 5970 ekstra og fortsatt hatt akseptable tempraturer(mye bedre enn luftkjølt).

Litt av grunnen til jeg har bestemt meg for svakere vifter pga slik systemet er nå så er de jeg bruker way overkill :)

 

prime+kombustor i 15min som må vær en worst case scenario, tempraturene stabiliserte seg rimli kjapt..

 

post-166959-0-81226900-1300024274_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tok en liten test iforbindelse med en kjøpstråd og må si at behovet enkelte har for "mange" radiatorer virker noe overdrevet.

Kunne godt sett for meg en diskusjon rundt dette?

Klart at støy er en faktor...

 

Er 100% sikker på at jeg kunne puttet inn et 5970 ekstra og fortsatt hatt akseptable tempraturer(mye bedre enn luftkjølt).

Litt av grunnen til jeg har bestemt meg for svakere vifter pga slik systemet er nå så er de jeg bruker way overkill :)

 

prime+kombustor i 15min som må vær en worst case scenario, tempraturene stabiliserte seg rimli kjapt..

 

post-166959-0-81226900-1300024274_thumb.jpg

 

Hva er det du har vannkjølt? Og med hva?

 

Bra temperaturer i alle fall. Mye, mye bedre enn mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...