Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

case_antec02_Full.jpg

Som du ser er det ingen plass til en 360 rad inne i kabinettet, så på nine hundred 2 må det bli ekstern montert radiator. Med mindre man er villig til å modde (men dette skulle vel unngås?)

 

Angående nipler så kommer det ann på hvilke størrelse man bruker på slangen. Jeg liker bedre kompresjonsnipler, men de er dyrere enn push on.

Unngå plastikknipler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som du ser er det ingen plass til en 360 rad inne i kabinettet, så på nine hundred 2 må det bli ekstern montert radiator. Med mindre man er villig til å modde (men dette skulle vel unngås?)

 

Angående nipler så kommer det ann på hvilke størrelse man bruker på slangen. Jeg liker bedre kompresjonsnipler, men de er dyrere enn push on.

Unngå plastikknipler!

 

IMG_9492-500x333.jpg

 

 

Hvordan er egentlig ytelsen på en dobbel radiator slik som denne her? Man skulle tro at de var billigere og dermed i utgangspunktet passer bedre til budsjettbygget, men jeg skal ikke stille kompromiss dersom ytelsen forfaller vesentlig ved et slikt valg (?).

Lenke til kommentar

 

 

Som du ser er det ingen plass til en 360 rad inne i kabinettet, så på nine hundred 2 må det bli ekstern montert radiator. Med mindre man er villig til å modde (men dette skulle vel unngås?)

 

Angående nipler så kommer det ann på hvilke størrelse man bruker på slangen. Jeg liker bedre kompresjonsnipler, men de er dyrere enn push on.

Unngå plastikknipler!

 

IMG_9492-500x333.jpg

 

 

Hvordan er egentlig ytelsen på en dobbel radiator slik som denne her? Man skulle tro at de var billigere og dermed i utgangspunktet passer bedre til budsjettbygget, men jeg skal ikke stille kompromiss dersom ytelsen forfaller vesentlig ved et slikt valg (?).

 

 

 

La meg quote meg selv:

når det kommer til dobbel rad vs trippel rad så har jo det med kombinasjonen av vifter og størrelse på rad'en, men du kan ta utgangspunkt i dette: større kjøleareal = bedre kjøleevne .

 

i utgangspunktet får du 2/3 av kjøleevnen til en 360 radiator, men dette varierer veldig på hvilken radiator det er, og hvilke vifter du har kombinert den med.

 

Om det holder til budsjettbygget kommer an på hvilke komponenter som skal kjøles, og ønsket kjøleeffekt.

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar

aha, for jeg har f.eks bare plass til en 240 i topp, og kan modde bunnen litt, og få plass til en der, og så linke de sammen med slanger, og det blir jo på en måte en todelt 480 :)

 

Men tror jeg skal prøve meg med lukket vannkjøling først. da jeg aldri har hatt vannkjøling, har bare hatt sykt lyst på det.

Lenke til kommentar

Men det finnes vel mellomledd via de andre komponentene? En 360 radiator gir f. eks. ikke plutselig 1/3 bedre kjøling totalt i forhold til en 240 radiator, ikke sant? Strengt tatt er jeg veldig uvitende når det kommer til hvor mye hver enkelt komponent faktisk bidrar til temperaturer.

Slik jeg har oppfattet det er det 4 hovedfaktorer som bestemmer kjøleevnen til et sett, rett meg gjerne om dette er feil: Radiator areal, airflow gjennom radiator (vifter), vannhastighet (pumpe), og vannblokk.

Beregnet ca 120 radiator pr 120W som skal kjøles for lik/bedre kjøleevne enn luftkjølere. 240 radiator pr 120W for å holde vanntemp innen 5(-10C?) av omgivelser (med gode vifter. Vannflyt har også noe å si, spesielt om den er under et kritisk nivå). Vannblokk sammen med pumpe gir delta temp vann til kjerne.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Agentspoon: Det bildet du linket tl er et helt kurant oppsett hvis du bare kjøler cpu og itilegg har du mulighet til og utvide hvis man vil:)

 

Angående temp så med vannkjøling så får man aldri kaldere enn romtemp med vanlig vannkjøling og det ikke står i vinduet med minusgrader ute:P

 

 

240 vs 360 innen kjøling gir betraktlig bedre kjøling, på en godt klokket cpu så merker man forskjell.

Er ikke bare lavere temps det går på, men også hvor lenge det går før alt vannet er oppvarmet.

Jo mindre raddis jo mindre varme forsvinner fort for og si det enkelt.

 

Det med flow, har man en 355\655 og har et vanlig vann-oppsett så får man mer enn bra nok flow.

Lenke til kommentar

Takk GullLars og Amanita Muscaria. Til AM, tror du at du kunne fylt ut de siste feltene i oppsettene ved å bare sitere innlegge her og redigere. Vi trenger vifter til radiatorene, samt nipler til samtlige oppsett. På det stillegående oppsettet mangler vi nesten alt, men her er det såvidt jeg har forstått mest pumpen og viftene som lager lyd? Kjempefint om du kunne satt inn noe der også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...