Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

hehe, du er litt morsom til tider.

Tallene er en ting..hva får man igjen av temps osv. er det viktige.

OG man bør gå utifra 2x355 eller 2x655 på siste oppsett, og 2x655 ligger ikke mye bak RD30.

uansett da, samme hva du velger så får du det beste oppsettet:)

 

 

Den er bra til sitt bruk sier jeg enkelt, nødvendig for og ha en monster av vannkjøling..nope, det har jeg bevist og samtidig ikke klare og få lavere temps. Samme hvor bra en pumpe er eller raddis så får du ikke bedre enn romtemp uansett;)

 

Og hadde Iwaki vært overlegen i bruk så hadde mange flere valgt den, noe som ikke er tilfellet.

Men nå har vi begge på lista da og det mener jeg selv er det riktige for Iwaki er en pumpe som har blitt mye oversett.

Drømmen min r at de lager en versjon som ikke trenger den herskens ekstra psuen og litt mindre. Trenger ikke å være så kraftig som RD30 engang.

Og har man ikke stort nok oppsett så kan den trykken som RD30 gir faktisk gjøre at den er ikke stort bedre enn high-end pumpene som du kobler igjennom molex eller veggen.

 

EDIT: HVIS det er noen som vil ha RD30 så anbefaler jeg at dere leser om den for den er ikke som de pumpene som er laget spess. for vannkjøling:)

Siden man kan oppleve kjipe ting hvis ikke man setter seg litt inn i det som foreks. at slangene spretter av pga. trykket:P.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært en fordel om pumpen gikk overens med de andre valgte komponentene uten å gjøre skade, ja. blush.gif

 

Hvorfor har det seg at Primochill er nesten dobbelt så dyre som Tygon sine slanger? Hvis begge har cirka samme kvalitet / holdbarhet mtp avstivning, så velger jeg Tygon for alle med de niplene du foreslo (hvor mange trenger man egentlig?).

 

Hadde også sett for meg et forslag til reservoar for entusiastbygget. Anyone? :)

Lenke til kommentar

Pumpen er trygg som andre pumper, bare at man må passe på at alt er litt bedre tettet enn vanlig:)

 

Prisforskjellen vet jeg ikke, kan være litt merket også for den saks skyld:)

 

2 for hver komponent som trenger nipler trenger man, angående tank så vil jeg foreslå dual-tank for 2x655 og 2x355 oppsettet. Den er en tank der du fester begge pumpene og samtidig har en tank for begge:)

Lenke til kommentar

EN MCP655 er ikke så veldig entusiast om du spør meg, da burde det heller vært to med i loopen - evt den Iwakien som jeg foreslo før (ja, den er litt vrien å plassere, men PC80 er et DIGERT kabinett - det fins masser av plass).

 

Skal ikke påstå at dette er det vanligste valget blant vannkjølere, men det har nok mer med tilgjengelighet og pris å gjøre enn at den skulle være uegnet - tvert imot er det "the best pump money can buy" ifølge enkelte poster jeg har funnet på nettet. Dessverre koster den endel penger, men det bør ikke være noe tema her (sålenge den ikke koster mange tusen, og DET gjør den ikke - betalte vel 1500 inkl. frakt fra USA for min). I tillegg gir det mer usikkerhet med to pumper om systemet overoppheter dersom bare en fungerer.

 

Mulig jeg gnåler for mye om denne pumpa, men entusiast er highend, og noe mer highend enn dette får du ikke :)

Akkurat hva er det som er så bra med denn pumpa da? Flow? kraft? Lyd?

Hva gjør den bedre enn Feks Laing DDC?

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet alle detaljer om alle pumper, men da jeg bestemte meg for å kjøpe det som var "state of the art" for 3-4 år siden ca, så var det denne som ble foreslått, og det uten et eneste motalternativ.

 

 

Basert på disse speisifikasjonene: http://www.performan...oducts_id=20655 og http://www.performan...oducts_id=26144 er hvertfall flow rate dobbelt så høy på RD30 som MCP355, og du har også 1/3 mer "head pressure". Støynivået på Iwakien er ikke ekstremt bra dersom du lar den ligge rett på aluminium, men om du hiver på litt gele (noe lignende er allerede foreslått med Swiftech sine i posten rett over denne - dette fåes også kjøpt der iwaki-pumpa selges), så er den stille. Her er specs for Laing DDC også: http://www.performan...oducts_id=25841 - såvidt jeg kan se utifra de tallene er Iwaki'en overlegen på de fleste områdene.

Vet ikke om jeg vil ha så mye "head pressure" pga slangene som lettere hopper av nipplene ved høyt trykk, høyt trykk betyr ikke bedre flow for du får ikke bedre flow enn den mest restriktive blokka i loopen.

Les dette for da får man litt aha opplevelse når det gjelder flow:)

http://www.evga.com/...b.ashx?m=805177

 

Edit: Jeg får dårligere temps når jeg kjører min MCP 655 på maks(5) enn når jeg kjører den på 3.

Endret av minhund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stod mye nyttig i den tråden der. Både om 1 og flere looper. Antall blokker, rads å res's. En sa han fikk 2-5 grader bedre temp med enn delt res.

Men har ikke RP-450X2 delt kammer?? Kan ikke helt med di derre varianntene der.

 

Det virker sånn att du bør kjøre lavt trykk istart, øke og sjekke forskjell.

 

Dele opp looper med helst så få rads så mulig, på grunn av att jo mere du kobbler på i en loop vil bare "øke" total tempen din.

 

Skal du ha 2 pumper i en loop, så må du passe på så den ikke er kobblet slik att den kan syge ut vann fra eventuellt en blokk å lage ett luftrom. Som igjenn vil bli ett varme punkt..

 

Det sikkre er vertfall att flere looper er å foretrekke om du skal kjøle noen deler å vil ha lavere temps da..

 

Må bare korrigere meg på ting om dere ikke er helt enige. Er ikke nå fasit jeg :tease: Bare noe av deg jeg fikk med når jeg skummet over innlegget hunden vår linket til :thumbup:

Lenke til kommentar

Koolance sine RP-450X2 for highflow og higpressure 450 pummper.

 

Du har XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir for Dual Laing DDC

 

Tecnofront "Challenger X2" 5.25" DUAL Bay Reservoir, det er bare res da.

 

Koolance RP-450X2 Dual 5.25" Reservoir for 1-2 PMP-450/S Pumps, den deler ett kammer på 2 pumper.

 

Danger Den Monsoon Premium - D5 Dual Bay Reservoir, det er bare ett kammer å en pumpe, men i 3 farger

 

Så har jo flere delte 5.25" tanker som bare er delt eller single

Lenke til kommentar

Amanita: du snakket tidligere om å sette 2 655 sammen med en annen pumpe, mulig jeg misforstod hva du mente. Men man vil jo bare lage problemer hvis en av pumpene er sterkere enn den andre hvis de er i samme loop.

 

Trykket vil bli lavere etter den svakere pumpen, og sterkere etter den sterkeste pumpen, det gjelder forsovet også flow, eller er logikken min helt på bærtur? :hmm:

 

når det kommer til dobbel rad vs trippel rad så har jo det med kombinasjonen av vifter og størrelse på rad'en, men du kan ta utgangspunkt i dette: større kjøleareal = bedre kjøleevne .

 

Hadde man basert entusiast oppsettet på bare pris hadde man fått ett rimelig dritt oppsett (imho) :ph34r:

Lenke til kommentar

Dia: jeg har snakket om 2x355 og 2x655 og Iwaki..men ikke blande noen av de nei:)

og de dualtankene kan du treygt ha en litt svakere versjon av 355 enn den andre siden de jobber ikke sammen de tar hver sin loop:)

 

Hvis du skal ha dual-topp så er de tsterkt anbefalt at begge pumpene er kliss like, men dual-topps er det sterke meninger om angående om det sliter ekstra eller ikke.

Dual-ank der 2 pumper er koblet til men jobber hver for seg blir det samme som og ha det utfor uten tank så der er slitasjen uansett den samme som enkel. Man sparer plass med de rett og slett.

Lenke til kommentar

Ting begynner jammen å falle på plass. Jeg kunne trengt besvart om trippelradiatoren fungerer til Antec Nine Hundred Two, og så en litt mer konkret beskrivelse av hvilke nipler man trenger (type og antall). Ellers trenger man litt input på stillegående deler. Vi racer mot mållinjen her, så hiv dere utpå! :)

Budsjett.png

 

Kabinett: Antec Nine Hundred Two

Vannblokk: EK Supreme LT

Pumpe: Phobya DC12-260

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator (?)

Slanger: Tygon 3603 1/2" ID (3/4" OD)

Reservoar: Swiftech MCRES-Micro Rev. 2

 

Cirka 1100 kroner for vannkjøling

---

Allrounder.png

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

 

Vannblokk: EK Supreme HF

Pumpe: Swiftech MCP 655

Radiator: HWlabs SR-1 360

Reservoar: IandH Stealth Res 225

 

Slanger: Tygon 3603 1/2" ID (3/4" OD)

 

Vifter: Noiseblocker BlackSilentPro PLPS PWM 3x

Cirka 3450 kroner for vannkjøling

---

Stillegende.png

Kabinett: ...

Vannblokk: EK-Supreme HF

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

Slanger: Tygon 3603 1/2" ID (3/4" OD)

---

Entusiast.png

Kabinett: Lian Li PC-80

Vannblokk: EK Supreme HF

Pumpe: Swiftech MCP 655 X2

Radiator: Watercool MO-RA3

Reservoar: Koolance RP-450X2

Slanger: Tygon 3603 1/2" ID (3/4" OD)

---

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...