Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

De færreste kjøper Iwaki til vannkjøling, rett og slett upraktisk.

Den er kraftig, men tar ikke vekk det at den er upraktisk.

De fleste vil gå for 1 eller 2x355\655:)

 

Men man kan ikke nekte for at den er god da;)

 

Cpu-blokk kan du ta EK-supreme HF på alle 3 nederste egentlig siden den er kåret som den som yter best i dag og hvis du vil at det skal koste mest mulig så ta den i 100% sølv.

 

Personlig så er nederste katorgorien for meg hvor mye man vannkjøler og hvordan, delene man får kjøpt i dag blir brukt i alle katogoriene( til en viss grad, siden EK suprene HF og EK LT skiller veldig lite så tar man LT hvis man vil bruke minst mulig. Er ikke stor forskjell på blokker og raddiser i dag )...men noen tar bare cpu, andre tar med gpu og man kan fortsette.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg ikke er så vant innenfor vannkjøling, hadde det vært best om du brukte hele navnet. "1 eller 2x355\655" sier meg ikke så mye. :p

Så jeg tar altså EK Supreme HF på de tre nederste, og LT på den øverste. Enkelt og greit, takk. :)

Hvordan er det med slanger og slikt? Finnes det virkelig noe som blir ansett som bedre enn annet, og hva er isåfall det mest populære / beste produktet?

Tilslutt, kan man utvide med kjøping for GPU uten at det påvirker resten av oppsettet?

Lenke til kommentar

 

Da er vi iallefall litt på vei. Skal vi se om vi får til noe her og nå. :)

 

Budsjett.png

 

Kabinett: Antec Nine Hundred Two

Vannblokk: EK-Supreme LT Acetal

Pumpe: Phobya DC12-260

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator

 

Reservoar: Swiftech MCRES-Micro Rev. 2

 

Cirka 1100 kroner for vannkjøling

---

Allrounder.png

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

 

Vannblokk: EK HF Supreme Full Nickel

Pumpe: Swiftech MCP 655 Vario

Radiator: HWlabs SR-1 360

Reservoar: IandH Stealth Res 225

 

Slanger: Primochill LRT 7/16" ID 5/8OD" 3m

 

Vifter: Noiseblocker BlackSilentPro PLPS PWM 3x

Cirka 3450 kroner for vannkjøling

---

Stillegende.png

Kabinett: ...

Vannblokk: ...

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

XXX: ...

 

XXX: ...

---

Entusiast.png

Kabinett: Lian Li PC-80

Vannblokk: ...

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

XXX: ...

XXX: ...

---

Sånn. Kunne dere kjennere fylt inn feltene hver for seg. Dersom resultatet er forskjellig, kan vi ganske enkelt ha en sivilisert diskusjon rundt hva som passer best. :)

 

Edit: Og ja, jeg vet virkelig ikke hva som feiler formateringen på Diskusjon. Den lever sitt eget liv.

 

 

Veldig, veldig bra. Dette fortjener en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Veldig, veldig bra. Dette fortjener en egen tråd :)

Nei, uff nei. Jeg har verken kunnskapene eller ambisjonene til å oppdatere et slikt oppsett over tid. Jeg ser det bare som en høyst nødvendig guide da det virker som om det er totalt mangelvare på alt-i-en-pakke informasjon av denne typen. Det hadde sikkert passet fint inn som et tillegg i din egen klistrede tråd, som i første instans behandler individuelle komponenter. Har satt pluss på alle innleggene i den fordi jeg synes det var bra arbeid. wink.gif

 

Men hvordan er det med ekspansjon til kjøling av GPU... Er dette noe som krever annerledes valg av komponenter knyttet til kjøling av CPU, altså at noen til dels overlapper hverandre?

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på en tråd hvor alle kan komme med sine forslag til oppsett, slik at man kan samle inn litt forskjellige meninger og anbefalinger :)

 

Og jeg mener ikke nødvendigvis at den må oppdateres til enhver tid. Kan sikkert legge til noen greier når jeg oppdaterer guiden :)

Lenke til kommentar

Flotte saker. Så angående det som ble nevnt tidligere med trippel radiator. Passer denne inn i Antec Nine Hundred Two? Er det slik at du må montere den utenpå, og isåfall, gjør dette bygget vanskeligere å få til? Hvor mye dårligere ytelse får man med dobbel radiator, og er en slik en vesentlig billigere?

 

v Det vi har så langt. Begynner å forme seg!

 

PS: Slanger kan jeg virkelig ingenting om, så kunne noen lenket meg til Tygon eller Primochill produktet som passer best til de diverse? :)

Budsjett.png

 

Kabinett: Antec Nine Hundred Two

Vannblokk: EK Supreme LT

Pumpe: Phobya DC12-260

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator (?)

 

Reservoar: Swiftech MCRES-Micro Rev. 2

Cirka 1100 kroner for vannkjøling

---

Allrounder.png

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

 

Vannblokk: EK Supreme HF

Pumpe: Swiftech MCP 655

Radiator: HWlabs SR-1 360

Reservoar: IandH Stealth Res 225

 

Slanger: Primochill LRT 7/16" ID 5/8OD" 3m

 

Vifter: Noiseblocker BlackSilentPro PLPS PWM 3x

Cirka 3450 kroner for vannkjøling

---

Stillegende.png

Kabinett: ...

Vannblokk: EK-Supreme HF

Pumpe: ...

Radiator: ...

Reservoar: ...

XXX: ...

 

XXX: ...

---

Entusiast.png

Kabinett: Lian Li PC-80

Vannblokk: EK Supreme HF

Pumpe: Swiftech MCP 655 X2

Radiator: Watercool MO-RA3

Reservoar: ...

XXX: ...

XXX: ...

---

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

EN MCP655 er ikke så veldig entusiast om du spør meg, da burde det heller vært to med i loopen - evt den Iwakien som jeg foreslo før (ja, den er litt vrien å plassere, men PC80 er et DIGERT kabinett - det fins masser av plass).

 

Skal ikke påstå at dette er det vanligste valget blant vannkjølere, men det har nok mer med tilgjengelighet og pris å gjøre enn at den skulle være uegnet - tvert imot er det "the best pump money can buy" ifølge enkelte poster jeg har funnet på nettet. Dessverre koster den endel penger, men det bør ikke være noe tema her (sålenge den ikke koster mange tusen, og DET gjør den ikke - betalte vel 1500 inkl. frakt fra USA for min). I tillegg gir det mer usikkerhet med to pumper om systemet overoppheter dersom bare en fungerer.

 

Mulig jeg gnåler for mye om denne pumpa, men entusiast er highend, og noe mer highend enn dette får du ikke :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig at den er bra...men Knopfler er seriøst opphengt i den pumpa:P, jeg ser på mitt oppsett som topp-oppsett og mange andre i den siste katogorien velger annet enn Iwaki.

Jeg bruker PC80 i prosjektet mitt nå og jeg hadde aldri anbefalt Iwakien til et prosjekt siden du trenger plassen kabinettet har fra før( hvis du bygger kabinett selv da er RD30 noe jeg hadde anbefalt uten problemer eller kjøper fra MM )...trangt blir det uansett når man skal vannkjøle det meste.

2x655\2x355 gir MER enn bra nok flow og den suppa, MEN hva sier dere til vi setter Iwaki RD30 og 2x355\2x655?

 

Argumentet om den usikkerheten gjelder alle pumper Knopfler:P

 

Men jeg plasserer de som vannkjøler cpu,gpu,hk og mer i den siste katogorien:)

 

RD30 er en utrolig god pumpe, men til et kabinett er den ikke så veldig "bra" og det faktumet at du får mer enn bra nok med 355\655 så syns jeg det blir litt rart bare og plasere den der bare for den er dyr osv.

 

Så min mening er og sette Iwaki sammen med 2x355\655.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

EN MCP655 er ikke så veldig entusiast om du spør meg, da burde det heller vært to med i loopen - evt den Iwakien som jeg foreslo før (ja, den er litt vrien å plassere, men PC80 er et DIGERT kabinett - det fins masser av plass).

 

Skal ikke påstå at dette er det vanligste valget blant vannkjølere, men det har nok mer med tilgjengelighet og pris å gjøre enn at den skulle være uegnet - tvert imot er det "the best pump money can buy" ifølge enkelte poster jeg har funnet på nettet. Dessverre koster den endel penger, men det bør ikke være noe tema her (sålenge den ikke koster mange tusen, og DET gjør den ikke - betalte vel 1500 inkl. frakt fra USA for min). I tillegg gir det mer usikkerhet med to pumper om systemet overoppheter dersom bare en fungerer.

 

Mulig jeg gnåler for mye om denne pumpa, men entusiast er highend, og noe mer highend enn dette får du ikke :)

Akkurat hva er det som er så bra med denn pumpa da? Flow? kraft? Lyd?

Hva gjør den bedre enn Feks Laing DDC?

Lenke til kommentar

du får bra flow på den, men du må ha egen psu til den også.

Og det du sier knopfler om pc80 er så DIGERT, jeg bruker det nå til prosjektet mitt og jeg har måttet bruke huet mye for og få plass til alt så Iwakien kunne jeg ha glemt.

Jeg legger til at et prosjekt vil man ha ryddig og pent.

 

"Skal ikke påstå at dette er det vanligste valget blant vannkjølere"

 

DEN setningen burde si mye egentlig, for hadde den vært overlegen 2x355 eller 2x655 så vet jeg om folk som hadde tatt den garantert.

 

Og 355\655 pumpene er utrolig gode, Iwakien er god....men jeg nektet på at den må stå på det siste oppsettet bare for den koster mer osv.

 

Forøvrig skal man bruke 2x355 eller 2x655 pluss dual-tank foreks. så blir det ikke direkte billig. Samt du får mer enn bra nok flow.

 

Er en grunn til at jeg mener de begge bør stå på siste oppsett.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Foreks. 355 og 655 får du med både bolter og støydempingsmatte med, boltene er såpass lange at du kan borre hull og feste de\den der du vil:)

 

De fleste radiatorer får du med skruer til og feste den i kabinettet og noen får du også med til vifter.

Men de man trenger til radiator hvis de ikke følger med får man kjøpt billig på en jernvarehandel:)

 

Angående Tygon sine 1\2 slanger og man vil bruke compression så anbefaler jeg Bitspower sine Tygon nipler siden man kan risikere at compression fra andre ikke passer perfekt som jeg har opplevd selv.

 

Linkene til slangene kommer om 2 strakser:)

 

Primochill: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=index&cPath=59_413_292&zenid=f7bafbeaab74e01c512c27bccc86a2e7

 

Tygon: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=index&cPath=59_413_414

 

tar også med BP sine comp.-nipler til Tygon: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_346_393_614&products_id=22626

 

De har de i flere farger:P

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

EN MCP655 er ikke så veldig entusiast om du spør meg, da burde det heller vært to med i loopen - evt den Iwakien som jeg foreslo før (ja, den er litt vrien å plassere, men PC80 er et DIGERT kabinett - det fins masser av plass).

 

Skal ikke påstå at dette er det vanligste valget blant vannkjølere, men det har nok mer med tilgjengelighet og pris å gjøre enn at den skulle være uegnet - tvert imot er det "the best pump money can buy" ifølge enkelte poster jeg har funnet på nettet. Dessverre koster den endel penger, men det bør ikke være noe tema her (sålenge den ikke koster mange tusen, og DET gjør den ikke - betalte vel 1500 inkl. frakt fra USA for min). I tillegg gir det mer usikkerhet med to pumper om systemet overoppheter dersom bare en fungerer.

 

Mulig jeg gnåler for mye om denne pumpa, men entusiast er highend, og noe mer highend enn dette får du ikke :)

Akkurat hva er det som er så bra med denn pumpa da? Flow? kraft? Lyd?

Hva gjør den bedre enn Feks Laing DDC?

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet alle detaljer om alle pumper, men da jeg bestemte meg for å kjøpe det som var "state of the art" for 3-4 år siden ca, så var det denne som ble foreslått, og det uten et eneste motalternativ.

 

 

Basert på disse speisifikasjonene: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id=20655 og http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id=26144 er hvertfall flow rate dobbelt så høy på RD30 som MCP355, og du har også 1/3 mer "head pressure". Støynivået på Iwakien er ikke ekstremt bra dersom du lar den ligge rett på aluminium, men om du hiver på litt gele (noe lignende er allerede foreslått med Swiftech sine i posten rett over denne - dette fåes også kjøpt der iwaki-pumpa selges), så er den stille. Her er specs for Laing DDC også: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_201&products_id=25841 - såvidt jeg kan se utifra de tallene er Iwaki'en overlegen på de fleste områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...