Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett og slett en stor skuffelse :thumbdown:

Kan ikke en av dere vannkjølings guruer sende en søknad til hw.no om og bli skribent eller noe også lage noen skikkelig vannkjølings artikkler? Tester osv? Vi fra forumet her kan jo støtte dere. Vi kan lage et eget forum hvor vi sender in artikkler f.eks som en av skribentene kan sende inn til hw.no

Endret av MikalD
Lenke til kommentar

Jeg har en ide. Hva om hver av dere veteraner innenfor vannkjøling kom opp med deres egne preferanser for vannkjøling innenfor disse kategoriene (eventuelt bare det dere har mest peiling på):

• Entusiast: Om penger ikke er et problem (innenfor rimelighetens grenser).
  • Stillegående: Mest mulig stille.
  • Verdi for pengene: Det de fleste har råd til hvis de er interessert i vannkjøling og gir kapabel ytelse.

Tenk gjerne også variabler som CPU eller CPU + GPU, samt integrert og ekstern system. Tilslutt kan vi ha en diskusjon på hvilke oppsett som er best. En slik offentlig diskusjon hadde gjort det enklere å sette press på HW med tanke på tester, og klagene deres hadde også fått mer medhold blant brukerne. Jeg tviler nemlig ikke på at dere har rett, men dere må utfolde denne kunnskapen deres litt tror jeg. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Skal vi gjøre noe sånt tror jeg man nesten må ignorere kabinetter :hmm:

Det første som slår meg vil være valg av radiator, da en radiator kan passe i ett kabinett som i utgangspunktet har plass til 120x3, men så kan den bli for stor til ett annet.

Det enkleste kan muligens vær å lage oppsett, og så heller si hva som trengs for å feste radiator utpå kabinettet hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Dere kan jo ta utgangspunkt i et populært kabinett som er relativt high-end og beryktet for å være godt til vannkjøling. Corsair 800D kanskje? Dere vet bedre enn meg hva som er populære kabinett til dette formålet. Men gjør noe, fordi dette hadde vært utrolig flott om dere fikk til. Det finnes så vidt jeg vet ikke en høyaktuell oversikt per dags dato, og dere har kompetansen. :)

Lenke til kommentar

Dere kan jo ta utgangspunkt i et populært kabinett som er relativt high-end og beryktet for å være godt til vannkjøling. Corsair 800D kanskje? Dere vet bedre enn meg hva som er populære kabinett til dette formålet. Men gjør noe, fordi dette hadde vært utrolig flott om dere fikk til. Det finnes så vidt jeg vet ikke en høyaktuell oversikt per dags dato, og dere har kompetansen. :)

Nå vil jeg si dette er en sannhet med modifikasjoner.

Akkurat som påstanden min krever 800D modifikasjoner for å virkelig by på kjølingen.

Det er ikke verre enn å drille ut nagler, og skjære opp taket, og det er vel kanskje en vannkjølingsentusisast villig til å gjøre.

Det var vel en tid hvor en 360 rad kunne kjøle ned det meste som krøp å gikk, men med et high-end i7+GPU oppsett så blir det fort skrantene med kjøling, og det er desidert klart mangel på kabinetter som har nok plass til alt man har lyst på at radiatorer uten å sette det på veggen eller henge den utenpå kabinettet.

Alikevel så er vel kanskje 360 standard størrelsen, og det er ikke alle som trenger en super high-end 2-5'C delta fra luft temp.

Jeg kan slenge med at et 800D har plass til, med lette modifikasjoner.

480/420 i toppen, og en 240 i bunn, og en 140 Slim i exhaust. Personlig syns jeg de to første blir mest aktuelle.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Maccan jeg er enig i at entusiastene klarer å borre ut plugger og kutte hull i toppen på et 800D men det er ikke de dette skulle rettes mot.

Det jeg tenkte på var å lage en liste på hvilke radiatorer etc passer rett inn i de forskjellige kabinettene.

Eksempel: 800D har plass til en standard 360(120x3) radiator i toppen med vanlige 25mm tykke vifter og en 140mm eller 120 mm radiator både i bunn ved siden av PSU og på eksosplassen på bakveggen der det sitter en 140mm vifte nå der er det også hull til 120mm vifte/radiator.

Her er et bilde på hva man KAN trykke inn i et 800D uten å borre eller kutte i kabinettet.

xs1x.jpg

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig at vi etablerer et fast utgangspunkt å gå ut i fra.

Så er Corsair Obsidian 800D det beste av sitt slag for vannkjøling? Bedre enn f. eks. Cooler Master HAF X og Lian Li PC-A71? Og hvorfor er Cooler Master Cosmos også et såpass vanlig kabinett for slik kjøling uten E-ATX? :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Når vi snakker om kabinett og radiator kompabilitet er det kanskje greit å også nevne klassikere som Antech 300/900/1200 og sonata?

Jeg lurer også på hvordan det er med viftevalg for radiatorer. Selv har jeg ikke vannkjøling, men har vurdert det og vurderer det fortsatt. Viftene jeg har er alle Noctua (NF-P12/14) bortsett fra medfølgende i kabinetter.

Hva mener dere om denne vifta?

Demonstrasjonsvideoen påpekte noe rundt luftflyt som jeg ikke har tenkt noe særlig på, er det noe i dette?

Lenke til kommentar

Hva om samler den infoen vi sammen sitter på og legger ut en liste på hvilke type radiator som passer i de forskjellige kabinettene?

Fin jobb for oss kompis siden vii har en haug med raddiser begge 2:)

Pluss vi har mye og måtte teste fremover også.:p

Agentspoon: Hva som er best osv. er det så mye tester av på nett av proffe folk med sikkelig målings utstyr som jeg og Minhund venter forøvrig på.

Så den delen er ikke så mye og bevise..MEN en ting jeg er veldig enig med deg i er hvor mye penger MÅ man egentlig legge i for og få god kjøling.

Som ikke er så mye nå lengre som før:)

Og sette press på HW angående tester innen vann...jeg håper vi får en gjeng her som tester jeg når det gjelder det. Jeg og minhund har ting i gang der med sikkelig måleutstyr osv. som vi legger ut på sider der det hører hjemme.

Personlig vil jeg heller ha folk som tester selv her ( såklart med måling osv.), for jeg tviler så mye på at hw.no tar den delen seriøst nok. Da sammenligner jeg med Skinnee foreks.

Kabinett så tar jeg foreks. Lian li sitt PC80 over corsair sitt...pga du får plass til quad raddis otg Feser monsta uten de store problemene.

Finnes mange gode kabinetter til vann, Corsair sitt er helt klart bra.

Men der er flere som man kan se på...alt etter prisnivå såklart:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

En liten ting ang. tester... om dere skal sammenligne resultater fra flere brukere på samme type komponent må dere ha en klart definert testbenk - ellers blir det dårlig sammenligning. Faktisk bør dere bruke SAMME komponenter for å få det mest mulig likt - å kjøre f.eks. en i7 920 på 4 GHz / 1.25v hjelper lite om den ene CPUen er "født" kaldere enn den andre :)

Lenke til kommentar

Jeg har et Lian li v2120 kabinett som jeg vil putte vannkjøling i.

Jeg har vurdert mange løsninger, men har kommet frem til at det er best å sette sammen et sett selv. Alle komponentene skal være inne i kabinettet vis dette lar seg gjøre..

Ettersom det ikke er allverdens med ledig plass har jeg funnet ut at 2 single 120mm radiatorer er løsningen. (Én radiator forran i 5,25 brønnene. Og én i bakkant ved 120mm vifteplassen.)

Vil dette være tilstrekkelig med kjøling for følgende?

-i7 2600K

-Radeon hd6970

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...