SilentNET Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Heisann. Ja, jeg har tatt av blokken og sjekket 2 ganger. Alle paddene er inntakte med gode spor fra chippene. Jeg kan iallfall ikke annet enn å konkludere med at alt er montert som det skal. Jeg kunne jo eventuelt prøvd å bytte ut alle vddc paddene med en størrelse større padder om dere mener tempene på dem er alt for høye. Er det normalt at disse tempene skal være lik gpu temp selv med hard overclock ? Det er kun ved furmark over tid de blir så varme, og når jeg kjører 1.287V 970/1250 som er en ganske høy volt i forhold til stock. Ved gaming og lignende blir det aldri så varmt. Har heller aldri hatt noen problemer på noen måte, og jeg får 34.200 score på 3dmark vantage på kortet. Så foreløpig ser det iallfall ikke ut som det gir meg noe problemer. Jeg kaster meg på litt her. Er du helt sikker på at du har montert pads på _alle_ plassene du skal? På halvparten av stedene jeg har sett videoer, bilder, forklaringer osv på hvordan man monterer EK fullcoverblokk for 480 GTX så glemmer folk av enkelte komponenter fullstendig. Usikker på om det er like uklart på et HD5970 da jeg ikke har prøvd selv/sett nøye etter på PCBen til det kortet. 120 grader (selv med overvolt, overklokk og belastning) er mye når vi snakker om vannkjøling. Forsåvidt også hvis vi snakker luft. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Nå er pc'en oppe og ruller. Har en i7 930 @ 4070MHz med 1,25v og et 5970 @ 900MHz core/1200MHz mem med 1,2v. Disse er montert i et P6T deluxe v2 med 6GB Dominator ram (1600MHz, 8-8-8-24). Temps ligger på ca 60 grader på CPU og 50 grader på GPU ved 100% load. Har kjørt oppsettet stabilt med prime95 i 6 timer og furmark 1 time (ikke giddet lengre enn dette). Lurer på hva som er ansett som "sikre" volts for 5970? Bruker Afterburner og loader bare OC-profilen til 5970 når spill som crysis skal fyres opp. Ellers kun standard volt og frekvenser. Tror du ligger greit innenfor grensen for sikker volt. Jeg kjører mitt 5970 på 1.287V 970/1250. Med vannkjøling så er det ikke gpu tempen som sliter, men snarere VDDC tempene. Jeg hadde aldri tørd å kjøre furmark i 1 hel time uten å sjekke dem. Dem peaker fort på 120 grader med en brukbar overclock i furmark. Det er grunnen til at vi kjører skikkelig fullcover vannblokker Kjører også med EK FC5970-blokken. Har passet på at alle padsa sitter der de skal, inkl bygget opp med en ekstra over vddc slik som anvist i bruksanvisningen (demonterte en gang og så at alt sitter som det skal). Ift de volts som nevnes her, så har jeg fremdeles litt å gå på. Alltid gøy å skvise noen ekstra MHz ut av kortet. Hvor jeg sjekker vddc temps? Lenke til kommentar
doink Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Jeg kaster meg på litt her. Er du helt sikker på at du har montert pads på _alle_ plassene du skal? På halvparten av stedene jeg har sett videoer, bilder, forklaringer osv på hvordan man monterer EK fullcoverblokk for 480 GTX så glemmer folk av enkelte komponenter fullstendig. Usikker på om det er like uklart på et HD5970 da jeg ikke har prøvd selv/sett nøye etter på PCBen til det kortet. 120 grader (selv med overvolt, overklokk og belastning) er mye når vi snakker om vannkjøling. Forsåvidt også hvis vi snakker luft. Hei ! Ja, jeg føler også at det er noe høyt. Har lest endel om det og det ser ut som veldig mange andre også har høye vddc temps. Jeg har sett både på manualen, youtube tutorials og bilder på websider før jeg monterte. Jeg kan ikke forstå at jeg skulle ha glemt noe. Tempsene på vddc gikk ned idle til under 30 grader i fra rundt 50 grader når jeg monterte blokka. Så det er tydeligvis at det iallfall har effekt. Når vi nå først prater om dette så begynte jeg å tenke på om det kanskje rett og slett er vannkjølingsystemet som sliter med å holde tempen nede ved hard last som gjør at de tempene er høye. CPU tempen er iallfall uendret mens jeg tester. Kjører en trippel og en single rad på cpu, HK og GPU. Ti-guru: Du kan laste ned GPU-Z og sjekke under sensor der. Endret 23. september 2010 av doink Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Opplever du ustabilitet? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Nå kan man heller ikke sammenligne Furmark og et spill da;) Og med 480, 5970 og 5870 så er det veldig lett og treffe 120 grader i Furmark ja. Og en annen ting er at ditt system Silent dumper "litt" mer varme enn Doink sitt. Men hos deg så tror jeg veldig sterkt at det er varmen som blir dumpet. Hva load-temps har du Donkie etter noen timer med spilling? Her er en guide forøvrig om hvordan montere: http://www.clunk.org.uk/forums/water-cooling/29047-ek-fc-5970-water-block-installation-guide-ati-hd5970.html Har også spurt Minhund om han kan komme og skrive hva slags temps han har med 5970 kortet sitt siden han bruker EK også Endret 23. september 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Men 1.22v så får han 100grader i den linken jeg la til da så 120 grader med 1.28 er ganske så fornuftig. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Og Minhund sjekker temps nå på idle og 1000/1300 med 1,275v Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) hehe:P Jeg tror de fleste med 1.28v får over 100 grader i Furmark. Nå kommer han snart med furmark-temps:D Endret 23. september 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
doink Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Opplever du ustabilitet? Opplevde kun noe ustabilitet med en gang jeg fikk systemet opp å gå. Men fant da ut at det var cpu clocken som ikke var 100%. Etter jeg fikk den stabil på 4.2Ghz så har jeg ikke opplevd noe ustabilitet på noen som helst måte. Jeg har lagt ned utallige timer de siste ukene i sc2, just cause 2 og crysis med max instillinger uten et hint av ustabilitet. Amanita: Den guiden du linker var en av de jeg brukte som veiledning da jeg fikk det montert. Loadtempss under spilling har jeg ikke loggført. Men de gangene jeg har sjekket så er gpu mellom 35-70 og vddc mellom 40-80. Jeg skal spille endel ikveld, så jeg kan sjekke nøyere da. Hadde vært gøy å fått Minhund sine temps ja Gi beskjed når du får dem Minhund: Ser du la inn et innlegg nå Når du først er i gang. Hva temps har du på 980x'en din under load? Min i7-920 D0 på 4.2Ghz ligger jevnt på 70 med peak på 74 grader ved prime95 over natten. Endret 23. september 2010 av doink Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 stock-temps: GPUene ligger fra 40-43 og vdcc på ca 60 på alle kortene stoc hastighet Og med 1.275: GPUene ligger på 45-48 og vddc holder seg rund 100-115 Så vddcene blir faktisk veldig varme;) Dette er Minhunds temps Lenke til kommentar
doink Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Tusen takk for hjelpen. Da ser det ut til at ingenting er galt afterall. 1.287 V og tempene er litt høyere enn dine. Jeg får ikke 970 core clock stabil med lavere volt heller, så jeg må nok leve med det. Du har egen loop på gpu også ? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Kan skjekke hva jeg får på GTX295, med stock-kjøling. Vet at AMD har endel varme chip'er. Var storproblem med tredjepartskjølere på feks HD4870 for en stund tilbake. Men dersom man ikke opplever ustabilitet er det ikke for varmt Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Han har 3 looper, en for 5970..en for 5870ene og en for cpu:) Er uenig i den Wiki, selv om den er stabil på 120 grader så er det ikke bra i lengden;) Endret 23. september 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
doink Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) 3 looper ja Heftig wikipedersen: Nei, tipper de kortene er bygd for varme med tanke på stock tempsene. Jeg fikk sjokk da jeg fikk kortet og kjørte furmark uten overclock med stock vifte. GPU'ene gikk rett opp til 100 grader og VDDC til 120 grader. Og det var før jeg fikk hjertet i halsen og rakk å stoppe furmark. På dette tidspunktet bråket også viften som det skulle vært en jetmotor. Endret 23. september 2010 av doink Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Er uenig i den Wiki, selv om den er stabil på 120 grader så er det ikke bra i lengden;) Sant nok, men kortet sier fra før man ødelegger noe. Nå er ikke jeg guru på overklokking, men ett og annet har jeg fått med meg om kjøling. 120 grader er aldeles ikke bra i lengden, men dersom det var fare for å ødelegge noe, ville ting blitt ustabilt. Jeg tror nok det kan fikses med noen tykke pads. AMD er, som sagt, kjent for å ha varme chiper på kortene sine (om det har med chip'ene eller kjøleløsningene å gjøre vet jeg ikke). Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 du sier deg faktisk enig i det jeg sier da:P Over tid så er det ikke bra, bencher man så tåler kortet det. Men til 24\7 så vil man helst unngå 120 grader;) Men tror vi er ganske enige...som vi bruker og være:P Lenke til kommentar
doink Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Fikk testa nå temps while gaming. 44 gpu og 55 vddc. Ser ikke helt fornuften av å bruke furmark som pekepinn annet enn for å være 100% bulletproof Endret 23. september 2010 av doink Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Litt filosofisk spm: Hvordan tester folk her om klokken på GPU er stabil? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Furmark(kombustor) først og så bc2. Funker det, ja da er det stabilt Endret 23. september 2010 av Mumriken Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Hvor lenge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå