Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Ja slik ja. Tror jeg allerede har gjort det på den måten. PSU-en holder jo, men den begynner å lage et helvetes leven når GPU-en går for fullt med OC på (som feks under furmark ol.). Høres ut som om den skal ta av... Tror nok denne lyden kommer fra at vifta begynner og stresse, høre i alle fall ikke sunt ut.

Dette er nok ingenting å bekymre seg over. Nå har ikke jeg tallene for akkurat din PSU, men at viften øker i hastighet under tung belastning er ganske normalt. Bare se på en gjennomsnittlig PSU test hvor dem måler støy. Grafene bruker å være ganske lave, helt opp til man kommer over 60-70% belastning. Jeg er ganske sikker på at det du hører rett og slett er viften som spinner raskere grunnet varmen i PSUen. Ved full load hører jeg faktisk lyd fra min Seasonic jeg også (men da snakker vi bortimot 100% belastning over tid). Den skal byttes ut med en 1200W Corsair AX før eller siden. Må bare prioritere laseroperasjon for øynene mine og litt slike ting først.

Du må huske at såfremt PSUen er spesifisert for kontinuerlig belastning på 1000W (og er av et godt merke) så skal ikke belastning på 1000W være noe problem for enheten. Ikke engang om du kjører FurMark eller annen software som belaster hele systemet ditt i mange, mange timer av gangen. Hvis vi snakker 24/7 så kanskje ja, men ikke noen timer nå og da.

PS: Nå har ikke jeg fått med meg hvilken hardware og overklokk du kjører forøvrig, men 1000W bør holde i massevis. 850W holder som sagt for meg, og jeg har 2x 480 GTX samt en relativt god overklokk på CPU (høy vCore dog, men det understreker i grunn bare poenget mitt enda bedre).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om butikker som selger Scythe Ultra Kaze vifter i Norge? Jeg finner Netshop/Microplex, men der er det ubekreftet dato. Skulle hatt 4 stk 2000 rpm UK vifter. Videre, er det andre som har opplevd at Noctua viftene begynner å tikke noe voldsomt fra lagrene etter å ha vært brukt horisontalt? Hos meg har 2 stk 140mm vifter begynt å tikke bare etter 4-5 timers bruk horisontalt. De to 120mm viftene mine kjører dog helt lydløst, og jeg mener det skal være samme lager i disse også.

Grunnen til at jeg spør er fordi Ultra Kaze visstnok også kommer med sleeved beering (en type lager), som visstnok ikke tåler å brukes horisontalt. MTBF er "bare" 30 000 timer, og ved horisontalt bruk faller denne kraftig i følge enkelte. Orker ikke kjøpe masse nye vifter bare for å få tikking etter 1-2 dager liksom. Har alltid vært veldig fornøyd med Noctua, men om denne trenden skal fortsette så blir jeg skuffet.

Enda et spørsmål mens jeg er i gang. Vil det være bedre å kjøpe UK 3000rpm, og stille disse ned til ca 7 volt, eller kjøpe UK 2000rpm og kjøre disse nærmere 12 volt for å oppnå noe av det samme resultatet? Noen som har drevet testing på slike ting? Jeg tror ikke at jeg orker støyen fra 4 stk 3000 rpm vifter nemlig. Da kunne jeg bare droppet å vannkjøle i utgangspunktet ;) Men om viftene mister mye av mottrykksegenskapene sine ved å kjøre på f.eks. 7 volt så er det kanskje like greit å kjøpe en vifte som er specced nærmere den hastigheten jeg regner med å kunne holde ut.

Hvis ingen har erfaringer på området så kanskje jeg kjøper 4 stk 3000rpm og 4 stk 2000rpm slik at jeg kan prøve begge deler selv. Kanskje et par nye Noctua PF1300rpm også, for å prøve 4 av dem. Målet må være minst mulig støy, men samtidig opprettholde greie temperaturer.

Lenke til kommentar

Oi beklager. Har selvfølgelig 850w i gaming PC-en. Er i serveren jeg har 1200w. Mente jeg hadde byttet, men ser visst ikke slik ut.

Da jeg oppnådde disse lydene kjørte jeg 5970 på 880/1150 med 1162mV, samt min q9450 på 3.6ghz med vcore opp mot 1.4v.

Får ingen slike lyder hvis jeg bare overklokker én av komponentene, men så fort jeg fyrer opp begge blir det bråk.

Resten av HW står i signaturen.

Lenke til kommentar

Har satt igang lekasje sjekk av hele vannloop inne 270 l/min

burde vel duge ?

blir vel noe slikt som 1,19 GPM.

Noen anbefalinger på å lage diskimage av boot sektor på ssd disk som jeg har på laptop ? tenker å flytte ssd disken til vannkjølte pc og sette tilbake vanlig hdd i laptop.. hva er enklest og mest safe ?

nevnte jeg at jeg klarte å kjøre skrutrekkeren halveis innunder tommelfinger neglen-.....

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

brukte windows 7 sin backup image, og recovery disk. Funka :)

Med psu koblet inn viser det seg at flow er oppe i 291 liter/timen :thumbup:

Skal straks tømme vannkjølingen for vann, fylle på destillert vann, la det surre i en times tid, tømme systemet for vann, ta av cpu blokk for å sjekke om det ligger noe rusk i mikrokanalene. Skifte cpu sette på vannblokken igjen og endelig fylle på destillert vann så skal maskinen være klar for bruk :love:

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

oooh, shit!! Har ett problem her. Kjølepasten er hard og umulig og smøre ut. Kanskje gått ut på dato? Kjølepastaen var NOctua som fulgte med CPU kjølern. Stock 920'n ligger atm på 61 grader :O

Så da må jeg kjøpe ny, men hvilken?

EDIT: Må man oppbevare kjølepasta i kjøleskap eller no så den ikke blir så hard eller no?

EDIT2: Fant ut dette da jeg måtte ha på ny pasta på CPU etter jeg bytta til RAMPAGE III EXTREME!!! Sykt fett hovedkort. Nå gleder jeg meg til å begynne å klokka :D

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

oooh, shit!! Har ett problem her. Kjølepasten er hard og umulig og smøre ut. Kanskje gått ut på dato? Kjølepastaen var NOctua som fulgte med CPU kjølern. Stock 920'n ligger atm på 61 grader :O

Så da må jeg kjøpe ny, men hvilken?

EDIT: Må man oppbevare kjølepasta i kjøleskap eller no så den ikke blir så hard eller no?

EDIT2: Fant ut dette da jeg måtte ha på ny pasta på CPU etter jeg bytta til RAMPAGE III EXTREME!!! Sykt fett hovedkort. Nå gleder jeg meg til å begynne å klokka :D

Bruker selv denne på både GPU og CPU, veldig fornøyd :thumbup: De har forøvrig nylig kommet ut med MX4 også, siden du skal til innkjøp nå.

Jeg oppbevarer den i romtemp i en PC-kasse fra Claes Ohlson

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Da var windows 7 lagt inn, klokket skjermkortene til core 1000 og mem 1200 med vcore 1,212 Volt ikke pusha så hardt på msi kumbustor... hvilke settings må jeg sette i kumbustor eller evt andre bench tester for å finne stabilt oppsett, evt noen tips om hvilke settings jeg skal sette på skjermkortene ?

Hva kan max være på gpu sensorene ? Bruker lavalys sin siste betabuild everest ultimate for å få frem temperaturene

vannsopper: hva anbefaler du meg å overklokke cpu med 980X altså.. og hva skal jeg starte med ?

Lenke til kommentar

Habitats: Hvis du snakker om 5870 klokking så fungerer ikke det slik lengre, core-klokking så fryser det seg eller noe...ikke ofte artifacts. 5870 og minneklokking er noe annet..siden 5870 har ecc-minne så det retter feil selv så må man kjøre bench helt fre mtil man får nedgang i poeng..da er minnet klokket for langt;)

Idle: Og klokke 980 bruker man bios sammen med programmet som følger med hovedkortet...nå husker ikke jeg hvilket hk du hadde da så:p

Men bios er plassen uansett:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er pc'en oppe og ruller. Har en i7 930 @ 4070MHz med 1,25v og et 5970 @ 900MHz core/1200MHz mem med 1,2v. Disse er montert i et P6T deluxe v2 med 6GB Dominator ram (1600MHz, 8-8-8-24). Temps ligger på ca 60 grader på CPU og 50 grader på GPU ved 100% load. Har kjørt oppsettet stabilt med prime95 i 6 timer og furmark 1 time (ikke giddet lengre enn dette).

Lurer på hva som er ansett som "sikre" volts for 5970? Bruker Afterburner og loader bare OC-profilen til 5970 når spill som crysis skal fyres opp. Ellers kun standard volt og frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...