Naranek Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Prøvde å finne igjen artiklene jeg refererte til, men fant dem ikke. Jeg fant derimot denne videoen, der han blir intervjuet på dansk TV: http://www.youtube.com/watch?v=biWz9poVC0Y Så nå er jeg enig i at det bare var tull. For øvrig en ganske fascinerende person. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Nå er sjangsen for at higgsbosonet ikke er påvist bare 1/36. Det ferskeste resultatet kom nettopp fra Tevatronakseleratoren ved Fermilab i USA. Selve akseleratoren ble nedlagt i fjor, men først nå kommer resultatene av utregningene fra de siste forsøkene der. Og de viser funn av noe som kan tolkes som higgsbosenet i det samme eV-området som Cern påviste noe med LHC tidligere. Forskerne er dog ikke klare til å sprette sjampanjen riktig ennå, for det er jo fortsatt en liten mulighet for at målingene skyldes en måle- eller regnefeil, men de feirer likevel resultatet med litt godt til kaffen. Jakten på higgsbosonet startet i 1964, det var da flere forskere foreslo higgsfeltet som forklaring på at de aller minste elementærpartiklene i standardmodellen har masse. http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8025120 Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Grunnen til at det blir omtalt som "Gudepartikkelet" er boken til Lederman "The God PArticle" Han ønsket opprinnelig at tiitlen skulle være "The Goddamn paricle", men forlaget nektet, og kalte heller boka "The God Particle". Det har altsa ingentig med noen gud å gjøre... 1 Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Denne her er ganske god for å forklare higgs, handler også litt om standardmodellen og streng-teori. - Kolbjørn 2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Første gang på lenge at jeg lærte masse nytt! Takk, Kolbjørn. Endret 9. mars 2012 av Dohvakiin Lenke til kommentar
H3N Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Bare en liten anekdote, mange fysikere bruker begrepet "Gud" uten å nødevendigvis legge veldig mye i det, men som en slags metafor for naturens lover osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå