Gå til innhold

Kan bli ulovlig å gå på rødt

Loff1

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7062575

Utdrag fra dagens lovtekst:

1086 Fotgjengersignal

Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen.

Hva sier loven om å krysse veibanen utenfor gangfelt? Kan man bevege seg to meter lenger opp i veien og gå over der dersom dette forslaget får gjennomslag?

Endret av AV-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ulovlig å krysse på rødt, unntaket gjelder selvsagt når følgende ikke er til stede : hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.

Forstår jeg lovteksten riktig så åpner den for at det er lov til å gå over gaten så lenge det ikke er noe fare for å bli påkjørt eller at man hindrer trafikken. Dette tolker jeg som at det er helt greit å krysse gaten på fotgjengerfeltet når det er Rødt så lenge det ikke er noe trafikk som kan hindres av deg (tom gate).

Lenke til kommentar

Det kom bort i spørsmålet ditt vet du...

Å få et slikt forbud betyr nok bare at billistene kan råkjøre enda mer, er man pålagt å kun stoppe når det er rødt lys og man vet at det er fotgjengerene som blir straffet når disse går på "rødt lys" så kjører man mindre varsomt når man har "rett til det"...

Personlig tror jeg heller at dødsfallene har mer med at folk er distrè , glatte føre , uoversiktelige overganger og ikke minst sjafører som ikke tar hensyn til gående.

Lenke til kommentar

På tide! Utrolig irriterende å jobbe som budbilsjåfør i Oslo sentrum, enkelte lyskryss er umulige, fotgjengerne strømmer over på rødt lys! Tuter man og peker på lyset får man stygge blikk. Det ender med at man må presse seg gjennom. Ikke bare blir jeg forsinket men jeg står også og sperrer hele krysset som nå har fått grønt i den andre retningen. Folk må få respekt for rødt lys og være mer våkne som fotgjengere. Dette gjelder også syklister. Jeg er en av få som ikke stopper for syklister som sykler over fotgjengerfeltet. De har vikeplikt for meg med mindre de går av sykkelen og triller (Jeg kjører de ikke ned hvis noen tror det, men jeg lar de vente). Rett skal være rett.

Endret av Dublo
Lenke til kommentar

Hehe. Ja, om vi hadde plassert 50 000 sør-koreanere på veiene i Oslo en ukes tid tenker jeg innbyggertallet hadde sunket drastisk :p

F.eks så beregner bilistene der borte med at fotgjengerne holder samme farten over hele fotgjengerovergangen. Det fører da til en ofte får biler kjørende i 50-60km/t rett bak hælen på skoa. Og stopper du er du nesten garantert å bli påkjørt.

Lenke til kommentar

En løsning på det problemet hadde vært obligatorisk fag i grunnskolen i trafikk fra 1. klasse. Da hadde man ikke kunnet klage lengre på manglende opplæring.. men det er jo noen som heller vil strø ut bøter og ta førerkort fra bilførere, som uansett er kriminelle fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...