Gå til innhold

Mulig å overføre preinstallert Win7 til annen PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett er dette OEM lisenser, som er er koblet opp mot BIOS (SLIC 2.1) og et sertifikat på selve pcen.

Lisensnøkkelen er ofte heller ikke unik (altså alle pcene fra den produsenten og den modellen) bruker samme lisens.

Du får derfor ikke aktivert den om du ikke overfører den til akkurat samme type pc (produsent og modell).

Det går an å trikse litt med BIOS på andre pcer, men det er veldig risky, og du risikerer å ødelegge BIOS og dermed hovedkortet ditt. Så da spørs det om det lønner seg.

Og Windows WAT / WGA har begynt å flagge Windows versjoner som f.eks bruker Acer OEM lisens på f.eks Dell pc som piratkopier.

Lenke til kommentar

Du får derfor ikke aktivert den om du ikke overfører den til akkurat samme type pc (produsent og modell).

jeg tviler på om dette er riktig!

ett hovedkort fra en produsent har sitt eget id.

hvis du vil skifte en oem win7 til en annet pc fra samme produsenter så vil den oppdage en nytt hovedkort.

men dette er noe jeg tror etter ha lest " Rune Zakariassen sin verden "

forresten: God Påske alle samme på dette forumet :)

Lenke til kommentar

God påske ja...

Du har rett ang å overføre til ny pc av samme merke/type, men om du IKKE har aktivert pcen din enda, er ikke den lisensen låst mot det første hovedkortet. Da kan den flyttes.

Men dette gjelder butikk OEM versjoner.

Når det gjelder OEM versjoner fra pc produsenter, så kan du faktisk bruke Dell sin Windows 7 OEM produktnøkkel på en hvilken som helst pc med SLIC 2.1 og riktig sertifikat til det aktuelle hovedkortet.

Altså en pc med Asus hovedkort med SLIC 2.1 i BIOS + Asus sertifikat kan aktiveres med DELLs OEM lisens. Dette har jeg selv testet, så jeg vet det funker.

Men om du kjører et Asus hovedkort, med Dell sertifikat (ved at du f.eks kloner system disken fra en pc til en annen) og Dells produktnøkkel, så vil den bli flagget som piratkopi.

Lenke til kommentar

God påske ja...

Du har rett ang å overføre til ny pc av samme merke/type, men om du IKKE har aktivert pcen din enda, er ikke den lisensen låst mot det første hovedkortet. Da kan den flyttes.

Men dette gjelder butikk OEM versjoner.

Når det gjelder OEM versjoner fra pc produsenter, så kan du faktisk bruke Dell sin Windows 7 OEM produktnøkkel på en hvilken som helst pc med SLIC 2.1 og riktig sertifikat til det aktuelle hovedkortet.

Altså en pc med Asus hovedkort med SLIC 2.1 i BIOS + Asus sertifikat kan aktiveres med DELLs OEM lisens. Dette har jeg selv testet, så jeg vet det funker.

Men om du kjører et Asus hovedkort, med Dell sertifikat (ved at du f.eks kloner system disken fra en pc til en annen) og Dells produktnøkkel, så vil den bli flagget som piratkopi.

du vet sikkert hva du snakker om, men for meg blir dette litt for vanskeligt.

jeg forholder meg til en pc jeg kjøper ( dell, 4e ganger faktisk )og vet hva jeg kan gjøre med disse og jeg liker å følge med med

" Rune Zakariassen sin blogg " siden WinXP kom på markedet.

hilsen: en windows/dell fan

Endret av p@ge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...