NavStar22 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hva er det egentlig de ønsker å oppnå med denne? Og hva slags konsekvenser kan det få for Gud? http://www.aftenposten.no/viten/article3331643.ece Skjønner ikke denne her, hva er det med denne higgs boson-partikkelen som noen tror Gud og naturen prøver å unngå? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Gud dras stadig inn i partikkelfysikken, fordi de forsøker å skape nye partikkler, men føler at Gud ikke helt samarbeider med dem. Denne "higgs boson-partikkelen" kaller de Guds partikkel. De snakker også stadig om universets skapelse. http://www.youtube.com/watch?v=biWz9poVC0Y Endret 31. mars 2010 av IHS Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hvordan effekt det kan få for Gud kan jeg strengt tatt ikke uttale meg om. De ønsker blant annet å lete etter Higgs-bosonet som kan gi mer støtte til/avkrefte standardmodellen. Alt i alt leter de etter svar på mange grunnleggende fysiske spørsmål. Dette er en spennende tid Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Mine innlegg ( Her vil det sikkert dukke opp underholdene lesing etterhvert.) Jeg gleder meg Lenke til kommentar
Gadgeteer Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 http://www.youtube.com/watch?v=biWz9poVC0Y Fantastisk type, han dansken. Det var ikke lett å få med seg hva han sa, og det er ikke fordi jeg ikke forstår dansk. Hvis jeg forsto han rett, så var poenget hans at LHDen kanskje gir oss et helt annet svar enn hva vi søker etter, nemlig at hendelser i framtida kan påvirke hendelser i nåtida. At han kaller dette for "Guds kraft" er vel ikke fordi han mente han satt på et bevis på Guds eksistens, men snarere at han er klar over at mediene og folk flest har lettere for å hive seg over en sånn uttalelse enn en tørr matematisk avhandling om partikler som eksisterer uavhengig av vårt tidsbegrep. Jeg måtte sjekke datoen da jeg så denne, men med mindre det var et opptak som har sluppet en dag eller to for tidlig ut av sekken, så var det spennede å prøve å følge hans noe springende, men utrolig entusiastiske forklaring på noe jeg egentlig ikke skjønte bæret av. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 En smule tunghørt den gamlingen. Roper jo nesten. "Suveræn måde at hype eksperimentet på..." som det ble sagt i en av kommentarene. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Flytte til vitenskapsdelen, much? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hva er det egentlig de ønsker å oppnå med denne? Og hva slags konsekvenser kan det få for Gud? http://www.aftenposten.no/viten/article3331643.ece Skjønner ikke denne her, hva er det med denne higgs boson-partikkelen som noen tror Gud og naturen prøver å unngå? Forstår ikke helt hvordan en vrangforestilling kan ha konsekvenser, men jeg er ikke overasket over at tilhengerne av den vitenskapelige bremseklossen kristendommen er livredde for at vi skal få mer kunnskap om The Big Bang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Flytte til vitenskapsdelen, much? Hvorfor det? Tråden handler jo mer om religion og overtro enn om vitenskap. Mine innlegg ( Her vil det sikkert dukke opp underholdene lesing etterhvert.) Jeg gleder meg Samme her Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 The Large HardOn Collider, som den også kalles i enkelte miljøer, har veldig lite med guder å gjøre. Tror nesten trådstarter må utdype hva hun mener; skal Tor og Odin liksom bli påvirket av den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Trådstarter, jkrist, spør hvordan den vil påvirke gud, uten å spesifisere hvilken gud noe nærmere. Han linker også til en artikkel der to forskere påstår at de har regnet ut at gud hater LHC, uten å spesifisere hvordan, hvorfor eller hvilken gud. Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Trådstarter, jkrist, spør hvordan den vil påvirke gud, uten å spesifisere hvilken gud noe nærmere. Han linker også til en artikkel der to forskere påstår at de har regnet ut at gud hater LHC, uten å spesifisere hvordan, hvorfor eller hvilken gud. "Gud" brukes fortsatt i ulike sammenhenger uten at det egentlig er den kristene/jødiske guden man tenker på, ref einstein's "God does not play dice" som svar til usikkerhetsprinsippet - Einstein var ikke religiøs og brukte i den sammenhengen "gud" som i universet dets naturlover. Er brukt på samme måte i artikkelen - er ikke noe religiøst med det, selv om religiøse kan være fristet til å hoppe på tanken. Artikkelen er gammel også, LHC gjennomførte et vellykket eksperiment for en ukes tid siden og de jobber med å analysere resultatene idag. http://press.web.cern.ch/press/ LHC research programme gets underway 30.03.2010Geneva, 30 March 2010. Beams collided at 7 TeV in the LHC at 13:06 CEST, marking the start of the LHC research programme. Particle physicists around the world are looking forward to a potentially rich harvest of new physics as the LHC begins its first long run at an energy three and a half times higher than previously achieved at a particle accelerator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå