Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

kjøpe på amazon

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe meg ny pc for ca 20k (bygge selv), og lurte på om det er en god ide å kjøpe deler fra amazon.com? Det er jo veldig billig og har større utvalg enn f.eks. komplett.no, men jeg har aldri kjøpt datadeler fra utlandet før og lurer på om det er noen som har erfaring med det.

(kommer f.eks mva i tillegg)? :hmm:

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske priser på elektronikk er ofte konkurransedyktige. I tillegg har du et godt lovverk som gir deg bra beskyttelse mot feil og mangler.

Det er MVA på så og si alle varer som selges i og importeres til Norge, unntatt f.eks bøker. Den berømte 200-kroners-grensa gjør at du kan kjøpe varer inntill den summen uten å betale MVA. Du skal ganske høyt i beløp før du trenger å tenke på toll.

Småtteri er jo OK å handle fra f.eks Dealextreme, men jeg tror jeg ville holdt meg til en norsk nettbutikk for hoveddelene til en PC.

Lenke til kommentar

Skal snart kjøpe meg ny pc for ca 20k (bygge selv), og lurte på om det er en god ide å kjøpe deler fra amazon.com? Det er jo veldig billig og har større utvalg enn f.eks. komplett.no, men jeg har aldri kjøpt datadeler fra utlandet før og lurer på om det er noen som har erfaring med det.

(kommer f.eks mva i tillegg)? :hmm:

Takker for svar :thumbup:

Det er langt fra billig å kjøpe PC-deler på Amazon.com. Ta prisen, gang med dagens kurs og gang med 1,25 i tillegg. Så kommer frakt, tollbehandlingsgebyr etc. Utvalget er heller ikke reelt bedre enn norske netbutikker, selv om det ser slik ut.

Og moms kommer i tillegg.

Faktisk er eneste grunnen for å kjøpe PC-deler i utlandet er i de tilfeller man er ute etter helt spesifikke deler som ikke selges i Norge. Eksempler kan være Seasonic sine kvalitets-PSU-er, som man mer eller mindre har sluttet å ta inn til Norge.

KAbler og slikt er lurt og kjøpe men du har ingen garanti på datadeler kjøpt via der. Og noe kan være fake.

Litt dumt og bruke penger på et klistremerke av en prossesor og en "vifte" laget i gips.

Nå er det neppe særlig med fake på amazon.com

Lenke til kommentar

amazon.com selger ikke data deler til norge, Bare USA

amazon.co.uk selger ikke data deler til norge, Bare England

bruk en NORSK nettbutikk som dustinhome.no, komplett.no, netshop.no, amentio.no

de selger etter norsk forbrukerlov i forhold til amazon som du må bruke loven i det landet du kjøper fra

ang seasonic

https://prisguiden.no/sok?pg-q=2v4wdfiqo12ccscs

og ja jeg pleier å kjøpe fra utlandet men det er bare kjølepasta (fra chilledpc.co.uk) blu-ray fra amazon.co.uk/com, dvd fra amazon.co.uk/com og sata kabler og små pc ting til under 199 kr fra dealextreme.com ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Litt dumt og bruke penger på et klistremerke av en prossesor og en "vifte" laget i gips.

Litt ny på netthandel, er vi?

Amazon ville med glede satt sitt navn og rykte som en av verdens beste nettdistributører på spill for å svindle en eller annen nordmann for noen tusenlapper.

Lenke til kommentar

WilliamRobertsen sikter til falske prosessorer sendt ut fra en aktør som er minst like stor som Amazon når det gjelder maskinvare. Hvis jeg husker riktig var det Newegg som sendte ut disse absurde "prosessorene". I og med at du ikke har fått med deg dette, er det ikke et sjakktrekk å slenge rundt seg med ferskinganklager.

Til trådstarter: småting kan du godt kjøpe utenlands, f.eks www.mymemory.co.uk sender til Norge. Jeg kjøper minnekort og sånt der. Kabler og lignende kan du greit kjøpte fra DealExtreme eller eBay etc. Deler som koster mer enn 200 NOK vil det neppe lønne seg å kjøpe inn, med mindre du skal til England eller kjenner noen som bor i England og skal hjemover til Gnore. Du går riktignok glipp av våre svært gode forbrukerrettigheter, så en hel maskin ville jeg definitivt ikke kjøpt i England.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...