Zethyr Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Finnes det noe som tilsvarer arrays og split funksjoner i andre språk implementert i VBA? (forklar godt, jeg er n00b) Lenke til kommentar
Legion Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 du spør som en n00b også...eller er det jeg som forstår som en n00b(?) hva er det du er ute etter egentlig? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Jeg vil kunne ha f.eks. tallet 432 og dele det opp i en array hvor tallene ligger lagret som [element 0 = 4,element 1 = 3,element 2 = 2,] Lenke til kommentar
pumpy Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Split funksjonen finnes i VBA hvis det var spørsmålet??? Dim variabel() As String 'Array Dim melding As String, n As Integer, streng As String streng="Kan;du;være;så;snill;og;formulere;spørsmålet;litt;bedre;neste;gang?" variabel=split(streng, ";") 'Strengen splittes med ";" som skilletegn For n=0 to UBound(variabel) melding=melding & variabel(n) & " " Next n MsgBox melding Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2003 Ja det var faktisk spørsmålet... jeg skulle lage et lite skript i VBA for fattern, men har ikke hatt tid til å gå gjennom masse bøker. Takker og bukker!! For å få tilgang til ordet "være" i ditt eksempel skriver man variabel(2)?? Lenke til kommentar
pumpy Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Det stemmer det. Ordet "være" vil da være den tredje oppføringen i array variabelen. Siden den første oppføringen starter med variabel(0), vil da "være" ligge under variabel(2). Det er en fordel om du bruker dynamisk array i stedet for en fastsatt array når du bruker split, i og med at man vanligvis ikke kjenner antallet elementer strengen blir delt inn i. Dim variabel() As String I stedet for: Dim variabel(20) As String Bruk så UBound (UpperBound) for å finne antall elementer i array variabelen: antall = UBound(variabel) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå