Gå til innhold

Oppgradering av prosessor

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha dratt frem pcen min fra 1 års nedstøving og vender tilbake til spillingen så føler jeg et lite behov for oppgradering..

Her er oppsettet jeg nå har på pcen

XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz

MSI P7N SLI Platinum, nForce-750i SLI

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Fortron/Source Epsilon 600W

Skal kjøpe nytt xfx radeon 5850(5870), så lurer da egentlig på hvilken prosessor jeg burde gå for? Og er det behov for å bytte ut selve hovedkortet og? Skal nok flekke opp litt mer ram også..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo vor mye peng du vil legge i en oppgradering.

Vil du legge litt peng i det så oppgraderer du til amd oppsett(am3). hk, cpu og ram.

amd prossoren drar 5870 bedre enn en i7 feks.

Men viss du ikke vil legge i så mye peng, så kan du jo kjøpe deg en god kjøler å klokke cpu.

Lenke til kommentar

Klokking er uaktuelt ettersom jeg ikke har peiling på hvordan det gjøres og ikke orker å prøve ut det for øyeblikket.. Er det AMD som er tingen nå om dagen? Kan i verstefall bytte ut hk også, men hvis det ikke er ytterst nødvendig vil jeg ikke gjøre det, for da er jeg oppe i så mange komponenter å bytte ut at jeg like gjerne kan kjøpe en ny pc:)

Lenke til kommentar

Du kan gå to veier her. Enten kjøpe en raskere intel prosessor og 2 gb mer minne eller kjøpe nytt hovedkort, prosessor og minne.

Uansett så er det fordeler og ulemper her.

Å bytte prosessor er nok det billigste alternativet men du er bundet til en sokkel som det ikke lages nye prosessorer til.

Å kjøpe et nytt system med amd eller intel koster mere men er lettere å oppgradere senere.

Forslag til enkel oppgradering: 2055,-

Nytt Amd oppsett: 3479,-

Nytt Intel oppsett: 3380,-

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke sikkert at du kan putte en ny intel cpu på det hovedkortet ditt, selvom det har samme sokkel. Av og til må en BIOS oppdatering til og noen gang er det ikke mulig å oppgradere den engang. Hadde uansett ikke kjøpt den dualcoren listet i forslag til oppgradering, hadde gått for en quad som q9550 hvis jeg absolutt skulle oppgradert.

Lenke til kommentar

Ville fortsatt gått for klokking. Kjøp ny kjøler som også kan brukes til i5/i7 og AM3 og mer RAM.

Å få prosessoren opp til 3,2GHz tar deg 30 minutt om du ikke kan en pøkk. Kan du overklokke får du det til på 2 minutt.

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke sikkert at du kan putte en ny intel cpu på det hovedkortet ditt, selvom det har samme sokkel. Av og til må en BIOS oppdatering til og noen gang er det ikke mulig å oppgradere den engang. Hadde uansett ikke kjøpt den dualcoren listet i forslag til oppgradering, hadde gått for en quad som q9550 hvis jeg absolutt skulle oppgradert.

Jeg sjekket cpu support listen til hovedkortet hans før jeg satte opp en handle kurv. Kortet støtter alle Sokkel 775 prosessorene på 45nm teknologi som f.eks E8400/8500/8600 og Q9550. Han må nok uansett oppdatere bios da han har en ganske gammel prosessor nå.

Grunnen til at jeg satte opp en to kjerner er at denne er langt raskere i de fleste spill som han ønsker å bruke maskinen til enn en Q9550.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...