Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny, selvbygd PC vil ikke starte/boote

Anbefalte innlegg

Har kjøpt deler til ny PC, og montert dem, men maskinen vil ikke starte. Den gir bare fra seg et par-tre pip, og så skjer det ikke noe mer. I tillegg vises ingen signaler på skjermen. Viftene til HK og skjermkort går. Maskinen har følgende hardware:

HOVEDKORT:

ASUS P7P55D-E, P55, Socket-1156, DDR3, SATA 6Gb/s, USB3.0, ATX, GbLAN, Firewire, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16

PROSESSOR:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750, Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan

MINNE:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V,

HARDDISK:

Hitachi Deskstar™ P7K1000.C 500GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA

SKJERMKORT:

ASUS GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA, PCI-Express 2.0, "Dark Knight" DVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, 3Dstereo

STRØMFORSYNING:

Corsair HX-850W, 850 W

Noen som har en ide om hva som har gått galt? Det er noen år siden jeg bygde PC sist, så mye har skjedd på den fronten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fortell akkurat hvor mange pip som kommer, da finner vi fortere ut av det ;)

edit: du kan jo prøve og ta ut en ram-brikke, eller ta ut og inn begge brikkene, og du kan også ta ut og inn alt av kabler.

Endret av jonol
Lenke til kommentar

fortell akkurat hvor mange pip som kommer, da finner vi fortere ut av det ;)

edit: du kan jo prøve og ta ut en ram-brikke, eller ta ut og inn begge brikkene, og du kan også ta ut og inn alt av kabler.

RAM-brikkene er satt i slot 1A og 1B (det er 4 slot'er og brikkene er satt i den første og tredje, etter instruksjonsboka). Det kom et halvkvalt pip fra maskinen ved oppstart.

Skal etterpå prøve å ta ut og sette inn kablene.

Edit:

Har nå tatt ut og satt tilbake ram-brikker, skjermkort og kabler, men maskinen virker ikke for det. Nå kommer det ikke noen lyder fra Bios'en, og skjermen er fremdeles uten signal.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Du har symptomer på feilmontert cpu.

Har ikke sjekket om CPUen er feilmontert. Skal gjøre det.

Brukerveiledningen viser nøye hvilken vei den skal settes på plass. Det ene hjørnet er merket med en trekant. Den skal være nede til venstre, sett forfra. Jeg monterte den slik. Hva kan jeg evt. ha gjort feil ved monteringen av CPU?

Legger til at jeg la på et tynt lag med kjølepasta. CPU-viften fulgte med i esken. Går ut fra at den skal monteres uten noen endringer. For å feste den skal den trykkes ned i 4 sokler. Det skal komme et klikk fra hvert "bein" når det er festet i sokkelen. Så ble CPU-vifte-strømledningen montert på anvist sted.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Det kan være dårlig kontakt på noen pins eller at pins i socketen har blitt bøyd ut av stilling etter at du skrudde det til. Socket 1156 har ellvehundreogfemtiseks pinner som skal ha kontakt mellom cpu socket og undersiden av cpu.

Har nå montert CPUen på nytt. Men det var ikke noen endringer.

MEN så ble jeg klar over et rødt lys ved minnebrikkene. Det indikerer minnefeil. Finleste manualen 10 ganger om minne-montering, men det så OK ut det jeg hadde gjort. Kikket så på hovedkortet, og oppdaget at minnebrikkene var montert i feil slots. Det er de blå som skal brukes til de to brikkene (A1 og B1).

Endelig startet maskinen, og det kom skjermbilde.

Men i det jeg skulle begynne å installere operativsyste, jeg fikk en feilmelding: CPU fan error. Tok av CPU-vifta igjen, og monterte den igjen. Men har mine tvil om det er det som skal til...

Uff, nå er jeg frustrert!

EDIT:

Frustrasjonen er noe mindre nå :) Jeg må lære meg å lese! Hadde satt kontakten for viften på CHA-fan i stedet for CPU fan på hovekortet.

Så nå er håpet igjen tent om å få installert Windows og kunne bruke PCen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Edit. For sent. Ser du fant løsningen.

Hei.

Her er noe du kan sjekke ut.

Kan virke som hovedkortet ikke gjennkjenner at det er montert vifte. Er kontakten montert i riktig støpsel?(cpu fan)

Noen bioser har valg hvor du kan sette at du har enten trepins eller firepins kontakt til cpu -vifta. Sjekk om din bios har et slikt valg.

Evt så finnes det vanligvis et valg hvor du kan disable at pcen avslutter hvis vifta ikke går. Husker ikke helt, men du kan sjekke disse tinga og se.

Endret av bjørn roger
Lenke til kommentar

Edit. For sent. Ser du fant løsningen.

Hei.

Her er noe du kan sjekke ut.

Kan virke som hovedkortet ikke gjennkjenner at det er montert vifte. Er kontakten montert i riktig støpsel?(cpu fan)

Noen bioser har valg hvor du kan sette at du har enten trepins eller firepins kontakt til cpu -vifta. Sjekk om din bios har et slikt valg.

Evt så finnes det vanligvis et valg hvor du kan disable at pcen avslutter hvis vifta ikke går. Husker ikke helt, men du kan sjekke disse tinga og se.

Hadde satt i feil uttak, ja, men nå er kontakten satt i CPU-fan-uttaket.

Det er fire ledninger til CPU-fifta, så da dreier det seg vel om en 4-pins kontakt. Skal sjekke ut mer angående viftestyring i BIOSen litt senere.

Litt senere:

Er nå i gang med å installere Windows, og da er det bare å håpe på at maskinen fungerer fint framover.

Tusen hjertelig takk til dere som har hjulpet meg med råd og tips!! Dessuten har jeg lært mye.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...