a_aa Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) 4/3rumors melder om at Canon-fotografen Jeff Ascogh for tiden tester et nytt speilløst kamera. Jeff Ascough har twitret om saken og har lagt ut bilder (og fjernet dem igjen) på sin blogg. Han sier intet om hvilket merke kameraet har (bare at det er "a game changer"). Følgende synes å være rykter med noe belegg for: * Det er et ekte rangefinderkamera (i MF-modus) med VF. * Det har i tillegg en god autofokus. * Det er snakk om et fullformatkamera, litt større enn Leica M9. * Det er foreløpig tre objektiver, hvorav en er 35mm f/1.2. Noe av de mer spekulative greiene: Det er en Epson R-D2! En videreutvikling av R-D1 gjennomført i samarbeid mellom Cosina (som bla lager Nokton 35mm/1.2) og Epson (EVF-ekspertise). Det er en Canon! Canon hadde tung tradisjon for rangefindere tidligere, kan lage sensorer med mikrolinser, har en tung utviklingsavdeling og må komme på banen på spoeilløs-markedet med et brak - og Jeff Ascough er en Canon-mann. Det er en Nikon! Jeff Ascough er en avledningsmanøver! Det er en Sony! Sony har visstnok søkt patent på sensorintegrert fasedetektert autofokus, noe som kan forklare påstander om svært god AF. Og de har kommet på FF-banen, og de jobber med elektronisk lukker. Det er en ny Leica! Jeff Ascough brukte Leica tidligere... Det blir noe som likner på Contax G - RF med AF, ikke sant! Det blir et kamera som kan ta gammelt rangefinder-glass og funke som en Rangefinder, og samtidig funke som en P&S når man setter på ny AF-optikk! Ikke vet jeg - blir spennende å se... Men hvis dette ikke er en Leica, og halvparten er sant, ville jeg solgt aksjene i Leitz Camera om jeg hadde hatt noen... Edit: Ascough, ikke Ascot... Endret 30. mars 2010 av a_aa Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 En digital Bessa hadde ikke vært dumt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Du glemte denne spekulasjonen: Aprilspøk Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 En digital Bessa hadde ikke vært dumt. Det var en god beskrivelse på Epson R-D1, da Må innrømme at en R-D2 var det første som slo meg også, spesielt da objektivet ble spesifisert til 35mm f/1.2 - men jeg kan ikke skjønne hvor AF-kompetansen kommer fra... Du glemte denne spekulasjonen: Aprilspøk Glemte du spoiler'n Lenke til kommentar
ramses Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Herlig. Håper Canon og NIkon har noe på gang på dette. Iom at den har autofokus så er det vel mest sannsynlig en av dem. Og de kan vel ikke sitte på gjerdet lenger nå. Blir overrasket om det er FF. Har mere tro på 1,3 eller 1,6. Dette blir spennende. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 AF = April Fool Vel, vel - det hadde vært flott om det hadde vært sant, og reaksjonene og diskusjonene rundt om på diverse forum tyder på at markedet for det imaginære bløffe-kameraet faktisk er helt reellt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Pokker. Det måtte være for godt til å være sant. Men jeg har fortsatt lyst på en digital Bessa ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 ..Det er en Polaroid! En ny Contax G hadde vært über - prisene på bruktutstyr hadde gått himmelhøyt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå