Gå til innhold

Hvordan får jeg tak i blankt filter til Cokin A Series?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva er hensikten med det blanke filteret i denne sammenhengen?

Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre, men har lyst på et filter som er helt uten effekt. Det ser så dumt ut uten filter, og det er tungvindt å skru det av og på for hver gang jeg skal bruke et filter med effekt. Så det blir egentlig mest for det estetiske.

Lenke til kommentar

Det er en dårlig ide, ettersom det filteret kun vil forringe bildekvaliteten uten å bidra med noe positivt. Du får to ektra flater (overgang mellom glass og luft), noe som kan gi negative effekter som nedsatt kontrast og økt mulighet for refleksjoner som strølys.

Anbefaler deg å la filterholderen stå på, men uten filter.

Lenke til kommentar

Kjøp deg et UV-Filter,fungerer perfekt til digitale kameraer over 3000meter for å fjerne ultraviolet lys i bølgelengder over 400mn.

Det er helt nøytralt "gjennomsiktig".

Men trenger han UV filter da? Vil vel tro at også video-sensorene har UV-beskyttelse innebygget, når sensoren til de digitale kameraene har det. Og selve filter-holderen gir bedre beskyttelse enn det et filter kan gi.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Tom her, blankt glass uten noe mål og mening utenom å se kult ut er uansett hvordan man snur på det ikke positivt. Kjør uten filter om man ikke ønsker noe optisk effekt av filteret; man kan jo selvsagt se på refleksjoner og redusert optisk kvalitet som en optisk effekt også, men i min enkle lille verden en effekt man prøver å unngå :)

Forøvrig filterholder uten glass gir bra beskyttelse.

Edit:

UV-filter foran en digital sensor (uansett om det er DSLR, kompaktkamera eller videokamera) er meningsløst, da alle sensorer har dette filteret innebygd.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Men trenger han UV filter da? Vil vel tro at også video-sensorene har UV-beskyttelse innebygget, når sensoren til de digitale kameraene har det. Og selve filter-holderen gir bedre beskyttelse enn det et filter kan gi.

Hvorfor ikke,folk kjøper en utslitt olabukse til 6k for å se kul ut :roll:

Ellers er jeg helt enig med dere,totalt bortkastete penger.

Både linseelementene og sensoren gir beskyttelse for uv stråler i forskjellige bølgelengde spekter < 400nm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Over til noe litt annet:

Hvor bør man kjøpe vidvinkel-linse?

Butikk med merkevare eller billig på eBay?

Var på butikk, og der fortalte han meg at forskjellen på vidvinkel og 'fisheye' er at vidvinkel ikke bøyer bildet. Jeg får altså ikke bøyde linjer som egentlig skulle være rette. Er dette en grunn til å kjøpe i butikk? Man vet hva man får? For det er så dyrt i butikk! Tror jeg sparte rundt 1500,- på å kjøpe uoriginalt ekstrabatteri til kameraet =\ Og det funker flott!

Lenke til kommentar

Over til noe litt annet:

Hvor bør man kjøpe vidvinkel-linse?

Butikk med merkevare eller billig på eBay?

Var på butikk, og der fortalte han meg at forskjellen på vidvinkel og 'fisheye' er at vidvinkel ikke bøyer bildet. Jeg får altså ikke bøyde linjer som egentlig skulle være rette. Er dette en grunn til å kjøpe i butikk? Man vet hva man får? For det er så dyrt i butikk! Tror jeg sparte rundt 1500,- på å kjøpe uoriginalt ekstrabatteri til kameraet =\ Og det funker flott!

Akkurat du bør nok handle på eBay. For der treffer du alle de flinke folkene du er etter...ehhh...

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Raynox HD6600 på mitt Canon HV20. Den har ypperlig kvalitet og minimal forvrengning (bøyde hjørner) i forhold til hvor vid den er (0.66x). Kjøpte den med 58mm gjengefeste og en stepring, da er den også stor nok til å gå på 50mm'ern på speilrefleksen. tror jeg ga rundt 600 med frakt på ebay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...