Gå til innhold

Mennesker er idioter!


Anbefalte innlegg

Eldstedattera her kom hjem etter en religion/livsynstime,

læreren hadde sagt at hvis hun sa f-ordet så ville hun ikke komme

til himmelen og dø. (ganske sterk kost til en 3 klassing spør du meg:P)

(...)

Hadde læreren sagt det til min datter, hadde jeg utfordra vedkommendes autoritet med balltre.

 

Hehe:P

 

Vinneren var uansett dattera mi som valgte å gå for det hun så på som logisk.

 

At religion har noe med utdannelse å gjøre er jeg heller lite fornøyd med, det burde blitt tatt under samfunnskunskap/historie og ikke lært bort som faktiske hendelser etc

Endret av RoXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kritisk tenking er jo ikke eksisterende i den norske skole. Kun mating med informasjon. Men så er jo den norske skole bygd opp på kristne verdier og hvis folk begynner å tenke selv så vil de kanskje snappe ut av eventyret og Jesus og Gud. 1 time i uka med kritisk tenking for alle!

 

"The accumulated filth of all their sex and murder will foam up about their waists . . . all the whores and politicians will look up and shout, 'Save us,' and I'll look down and whisper, 'No."

 

Hehe, det minner meg om en hendelse i forrige uke.

 

Eldstedattera her kom hjem etter en religion/livsynstime,

læreren hadde sagt at hvis hun sa f-ordet så ville hun ikke komme

til himmelen og dø. (ganske sterk kost til en 3 klassing spør du meg:P)

Og spurte meg om det var sant, og jeg spurte henne hva hun trodde.

"nei, det høres jo bare rart ut" "jeg tror ikke på det så mye uansett"

 

Jeg har ingen problemer med å utfordre lærerens autoritet i slike saker,

men jeg vil heller at hun selv resonnerer seg fram til hva hun tror og ikke

tar min autoritet framfor en annens.

 

Vel, min lillebror havnet i en kristen barnehage pga plass mangel i andre barnehager. Han forteller om at Jesus bor i hjertene våre osv noe jeg som er en skikkelig anti-teist liker svært svært dårlig men jeg vil ikke at han skal høre en ting fra broren sin og en annen fra de i barnehagen. Han tror også på julenissen. ;D Alt vi må lære i livet og alt det vi tror er sant fordi vi har blitt fortalt det av myndige personer vi stoler på, som bare er vås.

Lenke til kommentar

 

Vel, min lillebror havnet i en kristen barnehage pga plass mangel i andre barnehager. Han forteller om at Jesus bor i hjertene våre osv noe jeg som er en skikkelig anti-teist liker svært svært dårlig men jeg vil ikke at han skal høre en ting fra broren sin og en annen fra de i barnehagen. Han tror også på julenissen. ;D Alt vi må lære i livet og alt det vi tror er sant fordi vi har blitt fortalt det av myndige personer vi stoler på, som bare er vås.

 

Og det er kjernen i det meste her desverre, vi lar andre stå for tenkingen og godtar det

som sannhet, ikke avhengig av logikken/fornuften/bevismengde men myndighet/autoritet/barnelærdom.

 

Samfunnsformene vi har idag med autoritært styresett er totalt avhengige av at flesteparten

ikke tenker selv. Og de som faktisk har alle forutsetninger for å se de opplagte feilene

i samfunnet fokuserer heller på mikroproblematikk alâ hvordan forbedre veinettet o.l

 

Som du sa litt tidligere Bloodwake, kritisk tankegang burde vært obligatorisk fag.

Lenke til kommentar

Existential philosophers retain the emphasis on the individual, but differ, in varying degrees, on how one achieves and what constitutes a fulfilling life, what obstacles must be overcome, and what external and internal factors are involved, including the potential consequences of the existence[10][11] or non-existence of God.[12][13] Many existentialists have also regarded traditional systematic or academic philosophy, in both style and content, as too abstract and remote from concrete human experience.[14][15]

 

 

Er det ikke dette dere diskuterer?

Lenke til kommentar

fordi vi har potensiale.

 

My idea is that every specific body strives to become master over all space and to extend its force (its will to power:) and to thrust back all that resists its extension. But it continually encounters similar efforts on the part of other bodies and ends by coming to an arrangement ("union") with those of them that are sufficiently related to it: thus they then conspire together for power. And the process goes on.

- Nietsche

 

spør du meg har vi lykkes veldig bra... hvilke andre arter er istand til å manipulere naturen til sin egen fordel på samme måte. vi sprer oss, erobrer og kontrollerer... og dette kommer mest sannsynlig til å fortsette en god stund til. stephen hawking mener at vi har gått inn i en ny fase av evolusjon; vi går fra organisk evolusjon til en teknologisk evolusjon. mange som forsker på kunstig intelligens mener at maskiner snart vil overgå oss og dermed kunne videreutvikle seg selv uten vår hjelp.

Lenke til kommentar

Teknologisk evolusjon ja. Bare se på produksjon av datamaskiner. Vi hadde ikke hatt en sjanse i havet for å produsere morgendagens datamaskiner uten dagens teknologi. CPU-produksjon for eksempel er helt avhengig av en evolusjonistisk utvikling og hadde vært helt umulig uten å ta det trinn for trinn.

 

Vi er en suksess (menneskeheten), men fallhøyden er derfor enda større. Vi kan rasere jordkloden vår på et slik vis at livet på denne blå planet for evig og alltid blir skadet. (verdenskrig).

 

Det er vår plikt og tenke fornuftig for de som ikke tenker fornuftig. Atomvåpenteknologi i hendene på nasjoner som forsatt har en æreskultur er livsfarlig.

Vekk med religion og fram med rasjonelle tanker!

Lenke til kommentar

Eldstedattera her kom hjem etter en religion/livsynstime,

læreren hadde sagt at hvis hun sa f-ordet så ville hun ikke komme

til himmelen og dø. (ganske sterk kost til en 3 klassing spør du meg:P)

Og spurte meg om det var sant, og jeg spurte henne hva hun trodde.

"nei, det høres jo bare rart ut" "jeg tror ikke på det så mye uansett"

 

Jeg har ingen problemer med å utfordre lærerens autoritet i slike saker,

men jeg vil heller at hun selv resonnerer seg fram til hva hun tror og ikke

tar min autoritet framfor en annens.

 

Godt sagt og flott at du respekterer hennes integritetutvikling, fortsett slik og hun kommer til å bli en reflektert ung dame med sterke egne meninger.

 

Selv om du bør la henne gjøre opp sine egne meninger, hvis denne påvirkningen er noe som er vanlig i hennes klasse så er dette noe jeg mener du bør ta opp med skoleledelsen. Det er brudd på opplæringsloven å drive forkynnelse, og autorative påstander som den du forteller om er høyst kritikkverdig. Læreren må gjerne påpeke at banning er noe man ikke vil høre av, men å bruke religion mot jentungen er å trå langt over streken.

Lenke til kommentar

Eldstedattera her kom hjem etter en religion/livsynstime,

læreren hadde sagt at hvis hun sa f-ordet så ville hun ikke komme

til himmelen og dø. (ganske sterk kost til en 3 klassing spør du meg:P)

Og spurte meg om det var sant, og jeg spurte henne hva hun trodde.

"nei, det høres jo bare rart ut" "jeg tror ikke på det så mye uansett"

 

Jeg har ingen problemer med å utfordre lærerens autoritet i slike saker,

men jeg vil heller at hun selv resonnerer seg fram til hva hun tror og ikke

tar min autoritet framfor en annens.

 

Godt sagt og flott at du respekterer hennes integritetutvikling, fortsett slik og hun kommer til å bli en reflektert ung dame med sterke egne meninger.

 

Selv om du bør la henne gjøre opp sine egne meninger, hvis denne påvirkningen er noe som er vanlig i hennes klasse så er dette noe jeg mener du bør ta opp med skoleledelsen. Det er brudd på opplæringsloven å drive forkynnelse, og autorative påstander som den du forteller om er høyst kritikkverdig. Læreren må gjerne påpeke at banning er noe man ikke vil høre av, men å bruke religion mot jentungen er å trå langt over streken.

 

Tror dette heller kom under kategorien "mangel på skremselspropaganda",

noe vi foreldre også har en lei tendens til å bruke. Alâ du må begynne på trollskolen

hvis du ikke begynner å oppføre deg etc.

 

Kjenner jo læreren så jeg vil ikke tro det lå noe mer i det enn nevnt ovenfor.

 

Men rent prinsippiellt synes jeg ikke religion har så mye i skoleverket å gjøre,

jeg har forøvrig ikke satt meg inn i hvordan denne undervisningen foregår kontra for 20 år

siden.

 

Til syvende og sist så er vi jo priveligerte i Norge med tanke på det brede utdanningstilbudet vi har, og ikke minst det generelle nivået til Norske borgere.

 

Problemet er de under utdanning , mer eller mindre blir "dyrket" fram mot en jobb.

De lærer å mestre samfunnets økonomiske/politiske mekanismer og går ikke

nok ut av "boksen" å ser på helhetsbilde.

 

Kan ta ett eksempel på min egen tenkning rundt ett "lokalpolitisk" spørsmål i trondheim,

og mine radikale spørsmål til politikerne.

 

Det har blitt satt opp en bomring i Trondheim for å betale diverse veiprosjekt i bykommunen,

dette for å dekke kostnadene.

 

Jeg spurte : Hvorfor trenger dere penger til prosjektet? Veier lages da vitterligen av asfalt, og ikke papirlapper. Asfalt er noe Norge er storprodusent av gjennom oljeutvinning.

 

Du kan se på spørsmålet ifra det perspektivet du har lært igjennom hvordan Norges samfunns mekanismer fungerer, eller man kan se på det opplagte... en vei lages ikke av penger.

 

Ikke det beste eksemplet, men hvis man kan slite seg litt unna konservative tankeganger

så er ikke spørsmålet så på jordet.

Lenke til kommentar

Idioter er ofte ikke farlige for andre enn seg selv. Det er verre med de som er noenlunde oppegående og samtidig litt hensynsløse i forhold til dem som ikke tilhører sin egen gruppe.

 

Husker en historie om en sjimpanseflokk hvor alle de aggressive hannene klarte få seg selv drept. Da ble flokken fredelig, en effekt som vedvarte over de neste generasjonene. Voldelige mennesker, derimot, vil ikke nødvendigvis stille i frontlinjen selv. Bedre å innbille mindre oppvakte medmennesker at en gud eller noe annet krever at de skal krige og dø for deg.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke idioter, bare det at flesteparten av oss er en flokk sauer... av en eller annen grunn så ble vi laget på den måten at det å tenke selv, og for så vidt det å stå for det, blir meget vanskelig for noen. Derfor vil menneskeheten alltid søke grupperinger slik at vi ikke skiller oss ut. Vi vet jo alle at den som står utenfor blir angrepet og den frykten spiller nok en stor rolle enda... Det som blir enda mer komisk er at sauen simpelthen slutter å tenke selv når den havner i grupper med mer en to. Den regner med at den blir ledet i riktig retning og lener seg tilbake og nyter livet. Jo flere i gruppen jo mindre tenker man selv. Desverre er det altfor mange som har skjønnt dette og bruker det til sin egen fordel. Dette ligger jo for så vidt også i menneskets natur, og som regel blir folkemengder ledet i positiv retning. Vi, menneskeheten, er jo ganske ung så litt feilskjær må man regne med. For å være helt ærlig så vet jeg ikke om vi overlever oss selv. Men poenget må jo være å prøve? Så får vi se da, hvor lenge det varer og hvor langt vi kommer. Om ikke annet så for nysgjerrighetens skyld.

Skal jeg være helt ærlig så har jeg en liten teori om at vi mennesker er veldig forskjellig. Jeg tror faktisk noen er født ledere, mens andre er født som arbeidere og soldater osv osv. Nesten som en maur koloni. Problemet er bevisstheten vår som hindrer oss i å dyrke forskjeller. For at menneskeheten skal kunne utnytte sitt potensiale må vi bli flinkere til å utnytte potensialet til det enkelte individ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...