Hermansen1 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg har en avregistrert bil stående i garasjen til en kompis. Nå viser det seg at bilen må flyttes så fort som mulig, og jeg har enda ikke funnet noe nytt praktisk sted å sette bilen. Lurte derfor på hvordan lovgivningen er rundt parkering av avregistrerte biler på offentlig vei. Kan jeg parkere bilen over lengre tid på gata foran huset mitt så lenge den står lovlig parkert iht parkeringsbestemmelsene? Eller vil den kunne bli tauet bort fordi den står på offentlig vei uten betalt veiavgift? Det står en annen bil med prøveklistremerker litt lenger bort i veien som har stått der i to mnd nå, men jeg liker å være sikker før jeg gjør noe. Evt må jeg vet sette den på egen plen eller? hehe Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det står en annen bil med prøveklistremerker litt lenger bort i veien som har stått der i to mnd nå, men jeg liker å være sikker før jeg gjør noe. Det er restriksjoner mht til å parkere en uregistert bil på offentlig vei. Den kan bli fjernet. Bilen med prøveskilter er pr. definisjon uregistret (og ingen får prøveskilt som er gyldige i to måneder). Parkering på plen lar seg gjøre, forutsatt at denne er privat (eiet av noen du har avtale med). Kommunal plen medfører bortauing. Samme gjelder grøntområder i borettslag (hvis ikke avtale er inngått). Annen (ikke eiet av deg eller i henhold til avtale med eier, er også tabu. Lenke til kommentar
Dublo Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det hender at det kan stå biler i gata veldig lenge uten skilter. Men plutselig en dag kommer de og tar en "opprydding", og vips så er alle borte. Så det er ikke noe å satse på. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Forstår det slik at i gata deres er det parkering i gata(?) I såfall bør det ikke være noe problem å ha sin egen bil stående der, selv om den står uten skilter. I gata hvor jeg bor har det stått en bil uten skilter i sikkert nærmere 6 mnd nå. Ingen bryr seg siden vi har parkering i gata og bilen står ikke i veien for hverken renovasjonsbil eller utrykningskjøretøy. Så lenge bilen ikke står i veien for slike kjøretøy, bør den kunne få stå der inntil videre. Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 står den lenge nok blir den nok taua bort, mener det er noen regler på hvor lenge ureg. bil kan stå parkert, men er ikke sikker. Lar du den stå, legg en lapp med navn og nr så kanskje de ringer deg før den blir taua bort.... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Du kan stå parkert opp til 14 dagar på offentleg veg med uregistrert bil. Om nokon klager og ønsker bilen fjerna så kjem det ein representat frå kommunen eller parkeringsselskapet som dei har avtale med, det er då vanlig at dei bruker ei sprayboks og lager ein strek frå dekket og ned på asfalten. Så kjem dei tilbake etter 14 dagar, har bilen ikkje blitt flytta så tauer dei vekk bilen. Så du kan med andre ord ha bilen parkert i 13 dager, så på den dag 14 skaffer du deg prøveskilt, kjøyrer ei runde og parkerer igjen på ca samme plass. Dette kan du i prinsippet gjenta så lenge du vil sidan dei 14 dagane starter på nytt etter at du har flytta bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå