Gå til innhold

Dessertgenerasjonen?

Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om dessertgenerasjonen - de som er født 1980++. De får som regel høre at de kommer til dekket bord og det blir sydd puter under armene. Men hva sitter de igjen med?

Klimautfordringer, økonomiske nedgangstider fordi verden har levd over evne i mange år, massiv innvandring, eldrebølge, infrastruktur i forfall. Det er snakk om at de unge som lever i dag må jobbe til de stuper (pensjonistalder 80 år), hvis de i det hele tatt får en jobb, og ikke blir danket ut av Øst-Europeere.

Onkelen min Rolf fra Drammen som regelmessig reiser til Thailand og Svinesund, har som regel negative holdninger til dessertgenerasjonen. Han har en fin og godt betalt jobb, men null utdanning, to svære SUV`s og hytte på Norefjell. Han begynner å bli lei av jobben, og vurderer å førtidspensjonere seg i en alder av 62 og flytte til Spania i en ferieleilighet.

Hvem er egentlig den virkelige dessertgenerasjonen? Er virkelig folk født 1980++ så heldige?

Endret av drutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye snakk om dessertgenerasjonen - de som er født 1980++. De får som regel høre at de kommer til dekket bord og det blir sydd puter under armene. Men hva sitter de igjen med?

Klimautfordringer, økonomiske nedgangstider fordi verden har levd over evne i mange år, massiv innvandring, eldrebølge, infrastruktur i forfall. Det er snakk om at de unge som lever i dag må jobbe til de stuper (pensjonistalder 80 år), hvis de i det hele tatt får en jobb, og ikke blir danket ut av Øst-Europeere.

Onkelen min Rolf fra Drammen som regelmessig reiser til Thailand og Svinesund, har som regel negative holdninger til dessertgenerasjonen. Han har en fin og godt betalt jobb, men null utdanning, to svære SUV`s og hytte på Norefjell. Han begynner å bli lei av jobben, og vurderer å førtidspensjonere seg i en alder av 62 og flytte til Spania i en ferieleilighet.

Hvem er egentlig den virkelige dessertgenerasjonen? Er virkelig folk født 1980++ så heldige?

Vel faktumet er at ingen av de problemene nevnt over har kommet ennå og finanskrisen påvirket ikke Norge i det hele tatt. 1980 generasjonen er latere enn de tidligere generasjonene og tror de kan få alt fritt. Det er mange som møter opp på jobb, har lavt fravær og lignende i den forrige generasjonen. Tviler på at det blir noen oppvask, andre land som Frankrike, og i enda større grad Portugal har gjort det mye dårligere og de har forsatt ikke forandret holdning. Eller du kan se til Sverige som er langt fattigere enn Norge er og som har langt flere sosiale problemer. F.eks. som sivilingeniør i Sverige tjener man ca 200K NOK etter skatt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er onkelen din som tilhører dessertgenerasjonen.

Du tilhører oppvaskgenerasjonen.

De som kaller den unge/oppvoksende slekt (født 1980+) "dessertgenerasjonen" gjør det uten egentlig å tenke over det, og de gjør det nok mest fordi DERES foreldre - krigsgenerasjonen - kalte DEM det. Men DE gjorde det med rette; det var de som ble født i etterkrigstiden som kom til dekket bord. Krigsgenerasjonen hadde derimot opplevd de harde tredveårene, de opplevde krig og okkupasjon og bygget så landet opp igjen.

Etterkrigsgenerasjonen har hatt det SVÆRT mye enklere enn sine foreldre. Vi har ikke hatt det spesielt mye enklere enn våre foreldre.

Jeg har hørt sagt at krigsgenerasjonen var Norges siste store generasjon. Det er nok noe sannhet i det, etterkrigsgenerasjonene kan iallfall ikke betegnes som store.

Om vi er "oppvaskgenerasjonen," vet jeg imidlertid ikke. Det er kanskje store problemer i vente over horisonten, men jeg tror det i hovedsak er neste generasjon som vil måtte hanskes med dem. Kanskje vil dette bli nok en stor generasjon. Time will tell.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det mange godt voksne og eldre legger merke til er holdningene blant unge i dag. Selv er jeg født i 87 så jeg vet ikke hvordan det var en og to generasjoner før meg men jeg har mine teorier. Jeg tenker vertfall at barndommen i nyere tid er mye enklere og lettere og at barn og unge er mer bortsjemte i dag enn de var for en og to generasjoner siden. Jeg tror nok at angående våre voksne liv, så er det like "hardt" å leve i dag som våre foreldre, i dag er karriere presse og behovet for høyere utdanning større og større, og vi ser dette på fruktbarheten i befolkningen at vi får færre og færre barn fordi blant annet utdanning og karriere blir viktigere og viktigere.

Men tilbake til barndommen og ungdommen så har de silkeputer og dessert. Disiplin i både skole og hjem er langt mindre i dag, fysisk straff er nå barnemishandling og barn og unge har det alt for lett ifølge en del fra den hardere generasjonen før krigen. Dagens barneoppdragelse bidrar selvsagt til andre holdninger og en annen form for "folkeskikk" blant barn og unge, enn det den godt voksne generasjonen og vertfall den eldre generasjonen er vant med. Mange barn og unge er i dag også usnut bortsjemte, jeg vet jo ikke hvordan det var før i tiden, men har hørt mange fra forgie generasjonen påpeke akkurat dette.

Jeg er enig i at de som er født lenge etter krigen, sånn midten av 60 tallet til 70 tallet ikke har noe å klage over når en ser tilbake på 30 tallet, krigstiden og før oljetiden.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Det å synes at å slå barn er barnemishandling har ikke med at man har for lite disiplin å gjøre, det har med at samfunnet har utviklet seg å gjøre. Alt var ikke bedre før, og det bør de fra "HARDHAUSKRIGSVETERANZOMG"-generasjonen forstå.

Lenke til kommentar

Det er mye snakk om dessertgenerasjonen - de som er født 1980++.

Begrepet "Dessertgenerasjonen" ble brukt første gang i 1966, så det har vært brukt mye om etterkrigsgenerasjonen. Jeg har hørt noen bruke uttrykket "glasurgenerasjonen" om folk født etter 1980, men hvis man ser på ting som pensjonsordningen og miljøutfordringene er det riktigere å omtale oss som oppvaskgenerasjonen..

Lenke til kommentar

The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.

- Sokrates (470-399 f.kr.)

Utrolig at vi likevel har klart oss i 2400 år etter det. Vi har jo tydeligvis bare blitt verre og verre med tiden. Moralen er; dessertgenerasjonen er et tomt begrep.

Lenke til kommentar

Men tilbake til barndommen og ungdommen så har de silkeputer og dessert. Disiplin i både skole og hjem er langt mindre i dag, fysisk straff er nå barnemishandling og barn og unge har det alt for lett ifølge en del fra den hardere generasjonen før krigen. Dagens barneoppdragelse bidrar selvsagt til andre holdninger og en annen form for "folkeskikk" blant barn og unge, enn det den godt voksne generasjonen og vertfall den eldre generasjonen er vant med. Mange barn og unge er i dag også usnut bortsjemte, jeg vet jo ikke hvordan det var før i tiden, men har hørt mange fra forgie generasjonen påpeke akkurat dette.

Krigsgenerasjonen har nok rett i det, ja.

At man blir "fet og lat" i fredstid, velstand og i et samfunn som egentlig ikke stiller store krav for at en skal klare seg, er en naturlig følge.

"Dessertgenerasjonen(e)" er ikke selv skyld i at de er en slik generasjon - vi er et produkt av systemet, samfunnet og levekårene. Det betyr selvsagt ikke at jeg synes noe om unge pøbler som har så liten respekt for de eldre at de raner bestemødre på åpen gate.

Lenke til kommentar

The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.

Utrolig at vi likevel har klart oss i 2400 år etter det. Vi har jo tydeligvis bare blitt verre og verre med tiden. Moralen er; dessertgenerasjonen er et tomt begrep.

Ikke annet en en holdning som eldre har på den oppvoksende generasjonen.

Lenke til kommentar

At noen har tatt feil før (om han en gang tok feil) så betyr ikke det at det ikke er rikitg i dag. Det er statistikk som viser fenomenet. F.eks. før hadde Norge et av de beste skolesystemene i verden. Nå har vi et av de dårligste. Antallet unge som uføretrygder seg har økt drastisk. De unge er også de som øker sykefraværet her i Norge, ikke de eldre som faktisk reduserer sitt sykefravær.

Lenke til kommentar

F.eks. før hadde Norge et av de beste skolesystemene i verden.

Dette har jeg faktisk aldri hørt om. Når var Norge på verdenstoppen i skolesystemer?

Internasjonale tester viser at voksne nordmenn har et av de høyeste kunnskapsnivåene i verden. Jeg klarer ikke å finne det lenger, men jeg snublet over noen statistikk som viste at Norge gjorde det ganske bra når man sammenlignet voksenbefolkningen. Hvis dette f.eks. var 2000-data vil de ha blitt utdannet fra 1935- 1975 altså før hippiene/feministene kom og raserte skolen.

Lenke til kommentar

Sokrates var sikkert en klok fyr, men dette sitatet passer ikke her. Poenget er ikke at den til oppvoksende slekt alltid kritiseres for å være uhøflig/umoralsk/whatever samtidig som den ikke er verre i så måte enn andre generasjoner. Poenget er at generasjonene blir forskjellige siden de vokser opp til ulike tider og under ulike vilkår. Å vokse opp i dag er SVÆRT forskjellig fra å vokse opp f.eks. på tredvetallet og så måtte hanskes med krig og okkupasjon. Lite kreves av oss, alt er fred og fordragelighet - vi nyter bare fruktene av andres harde arbeid. Vi kommer til dekket bord og kan sette i gang med desserten som er plassert foran oss på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Hvis dette f.eks. var 2000-data vil de ha blitt utdannet fra 1935- 1975 altså før hippiene/feministene kom og raserte skolen.

Heh. Jeg må bare spørre; hvordan mener du de du kaller hippier og feminister har rasert skolen? Du kan sikkert si noe om hvem disse "hippiene" og "feministene" er også, sånn at vi andre vet hvem du snakker om.

Man må gjerne kritisere skolen. Og man må gjerne være uenig i hvordan ting gjøres. Men skal man først peke ut en gruppe som noen forbanna syndere, og legge all skylda på dem, får man argumentere for hvordan man mener det henger sammen også.

Lenke til kommentar
Hvis dette f.eks. var 2000-data vil de ha blitt utdannet fra 1935- 1975 altså før hippiene/feministene kom og raserte skolen.

Heh. Jeg må bare spørre; hvordan mener du de du kaller hippier og feminister har rasert skolen? Du kan sikkert si noe om hvem disse "hippiene" og "feministene" er også, sånn at vi andre vet hvem du snakker om.

Man må gjerne kritisere skolen. Og man må gjerne være uenig i hvordan ting gjøres. Men skal man først peke ut en gruppe som noen forbanna syndere, og legge all skylda på dem, får man argumentere for hvordan man mener det henger sammen også.

Det var hippigenerasjonen som var utrolig venstrevridd og trodde at hvis man ikke stilte krav til elevene ville det gå mye bedre og konkurranse er inhumant. Hvem andre skal ha skylden for dette, de borgelige?

Lenke til kommentar

Hvis de borgerlige bare satt og så på at det kom noen å ødela utdanningsnorge, så mener jeg det helt klart er grunn til å kritisere den borgerlige fløyen. Men jeg synes ikke det kommer godt nok frem hvem det er du mener har ødelagt utdanningsnorge. Eller om utdanningsnorge er ødelagt i det hele tatt.

Du sier hippigenerasjonen som om det er innlysende hvem det er. Men for meg høres det kun ut som et ullent begrep som er enkelt å kaste fra seg, men som egentlig har ikke har noe begrepsverdi. Hvem var de, hva gjorde de, hvordan gjorde de det, og hva var bakgrunnen, motivene og formålet?

Innleggene dine reiser liksom flere spørsmål enn de svarer.

Lenke til kommentar

Hvis de borgerlige bare satt og så på at det kom noen å ødela utdanningsnorge, så mener jeg det helt klart er grunn til å kritisere den borgerlige fløyen. Men jeg synes ikke det kommer godt nok frem hvem det er du mener har ødelagt utdanningsnorge. Eller om utdanningsnorge er ødelagt i det hele tatt.

Du sier hippigenerasjonen som om det er innlysende hvem det er. Men for meg høres det kun ut som et ullent begrep som er enkelt å kaste fra seg, men som egentlig har ikke har noe begrepsverdi. Hvem var de, hva gjorde de, hvordan gjorde de det, og hva var bakgrunnen, motivene og formålet?

Innleggene dine reiser liksom flere spørsmål enn de svarer.

Hva skulle de gjøre? De hadde ikke makt på den tiden. AP fikk jo rundt 40% av stemmene på den tiden. I tilegg var det ingen som snakket om å kutte offentlige kostnader på den tiden.

Jeg bruker hippigenerasjonen som et litt mer bredt begrep. Jeg snakker om alle som hadde hippiverdier. Det var mange på den tiden og de raserte skolen. De var folk som mente at vi ikke burde ha karakterer, og at skolen ikke skal handle om læring.

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles til gode å høre noen fra Arbeiderpartiet, eller noen med "hippiverdier" (gudene vet hva det er), mene at skolen ikke burde handle om læring. Jeg har møtt mange som har vært uenig i framgangsmåten til tidligere regjeringer (både på høyreregjeringer og venstreregjeringer), og som gjerne har ønsket å framstille det som at de andre ikke er for læring i skolen. Men aldri faktisk hørt noen fra Arbeiderpartiet si eller gjøre noe som kan støtte opp om det.

En må gjerne være uenig, men å framstille det som om de man er uenig med kun er inkompetente idioter som kun ute etter å rasere det andre har bygget opp, bidrar ikke til å gjøre diskusjonen noe bedre. Du sier fremdeles at de raserte skolen, uten at det er noe videre innlysende hva det egentlig innebærer.

Kan du si noe mer om det?

Min påstand må være at hvis det faktisk er sånn at noen har rasert utdanningsnorge, så burde høyresida vært langt tydeligere på det underveis. Hvor er avisartiklene som med opprørte opposisjonspolitikere? Hvor er de gråtkvalte professorene? Hvor er katastrofeoverskriftene? Og hvorfor er det mange i høyere utdanning i dag, som klarer å opparbeide seg høy kompetanse og går av sted og skaper seg vellykkede karrierer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...