tingo Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Hvis jeg velger en Epson V300, eller V30 for den saks skyld for å skanne bilder (mest papirkopier, noen negativer), hva er det jeg går glipp av da, sammenlignet med en Epson V500? Jeg har sett over spesifikasjonene, men klarer ikke helt å se hva den store forskjellen er. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Med forbehold om at jeg aldri har sett noen av scannerne og bare lest spesifikasjonene - men har brukt diverse andre scannere, inklusiv Epson flatbedscanner og Nikon filmscanner har jeg følgende kommentar: Det er to forskjeller som gjør at V500 er "bedre", litt høyere Dmax og ICE. V500 har også noe bedre teoretisk oppløsning, men i praksis er det ingen scanner av denne typen som gir like høy oppløsning som den oppgitte optiske oppløsningen. For scanning av kopier er de fleste moderne scannere mer enn bra nok, papirkopier stiller meget moderate krav til Dmax, det er ingen vits i å scanne over 600dpi og ICE virker ikke så jeg vil si V300 og V500 gir scans som du sannsynligvis ikke vil se forskjell på. Ved scanning av negativ ville jeg imidlertid foretrukket V500 siden den har ICE, og ICE er en funkjson som automatisk fjerner støv og riper fra scanet (det er selvsagt grenser for hva denne funksjonen også kan fikse), ICE bruker en ekstra infrarød lyskilde for denne funksjonen og du kan spare mye tid hvis negativene ikke er helt rene. ICE fungerer mye bedre enn softwarebaserte løsninger. Det kan selvsagt være andre fordeler ved V500 som ikke går frem av spesifiksasjonene, for eksempel bedre byggekvalitet, men det vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 En veldig bra forklaring, mange takk. Hmm, ICE høres nyttig ut ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå