Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferdigattest på elektrisk anlegg - kjøpe gammel leilighet uten dette?

Monna

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en leilighet der huseier har lagt opp en del av det elektriske anlegge. Selger har fått elektriker til å se over det, men han ville ikke skrive ferdigattest siden det ikke var han selv som hadde lagt dette opp. Hvor vanlig er det å kjøpe gamle leiligheter som mangler ferdigattest på det elektriske arbeidet?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråden er feilpostet og flyttes til jussforumet. I tillegg er emnefeltet endret - ferdigattest kunne like gjerne betydd at du lurte på noe ang attest etter endt arbeidsforhold. Husk at et godt emnefelt = flere og bedre svar, raskere :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det å kjøpe gamle leiligheter som mangler ferdigattest på det elektriske arbeidet?

Veldig vanlig, tatt i betraktning at dette kravet om ferdigattest og dokumentasjon på det elektriske anlegget først kom i 1998-2000, med andre ord for ca. 10 år siden. Alle leiligheter eldre enn 10-12 år (og det er i mine øyne ikke spesielt gammelt, tatt i betraktning levetiden på et hus/bygård) mangler dermed i utgangspunktet slik dokumentasjon, med mindre det er gjort endringer etter den tid (som i ditt tilfelle), og da er det som oftest bare akkurat de endringene/ombyggingene som er dokumentert.

Lenke til kommentar

Vel, hvis det er åpenbart at deler av anlegget er installert etter dette året jeg ikke husker nøyaktig, og det mangler slik dokumentasjon, så er jo ikke det helt heldig, uansett hvor godt jobben er gjort. Men får du gjennomført en slik kontroll som dette, så bør du i alle fall være relativt trygg i forhold til forsikring og sånt. 20% rabatt på forsikringa i 5 år er jo heller ikke dumt... Få med i kjøpekontrakt at det som eventuelt blir funnet av feil skal utbedres for selgers regning.

Lenke til kommentar

Vel, hvis det er åpenbart at deler av anlegget er installert etter dette året jeg ikke husker nøyaktig, og det mangler slik dokumentasjon, så er jo ikke det helt heldig, uansett hvor godt jobben er gjort. Men får du gjennomført en slik kontroll som dette, så bør du i alle fall være relativt trygg i forhold til forsikring og sånt. 20% rabatt på forsikringa i 5 år er jo heller ikke dumt... Få med i kjøpekontrakt at det som eventuelt blir funnet av feil skal utbedres for selgers regning.

Arbeidet er gjort for 2-4 år siden...

Er det noen som vet hva en slik EL-sjekk ligger på i pris, sånn cirka? Eventuelt om dette er noe selger bør sørge for?

Kjempetakk for svar forresten!!! :)

Lenke til kommentar

Er huseigar utdanna elektrikar, automatikar eller liknande?

Alt installasjonsarbeid etter 1.1.1999 skal ha papirer, ellers er det ein mangel. Dersom du kjøper ein leilighet der forrige eigar har installert det elektriske utan å skrive samsvarserklæring på det kan du få problemer. Om du kan kreve dokumentasjon som kjøpar veit eg ikkje, men du burde i det minste prøve å avtale at eit sekssifra beløp blir haldt tilbake inntil du får folk inn som sjekker og (ikkje)/godkjenner det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Om han ikkje har papirene til å gjere det sjølv, er alt arbeidet utført ulovleg. Du burde ikkje kjøpe noko utan ein kontroll av heile anlegget der det blir gitt papirer på det. Han kan sjølvsagt ha gjort alt riktig, men det må sjekkes.

Du kan jobbe med elektriske duppedingser på båt og ha lov til å installere sjølv, så det seier veldig lite.

Spør lokale firma kva dei tar for ein sjekk. Eg har lese prisar på 1500-2000 kroner, avhengig av størrelse på anlegget.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja, skal undersøke nærmere med firmaer her i byen hva de tar for en slik sjekk. Skal og få med i kontrakten at eventuelle feil og mangler blir utbedret av selger. Tuuusen takk for all hjelp!!! :)

Ville satset på på selgers regning, og ikke av selge. Hvis han har installert det i utgangspunktet, og det er mange feil, ville jeg ikke satt han til å utbedre dem.

Lenke til kommentar

Tja, hva sier takstrapporten rundt dette da? Regner med at det foreligger en salgstakst eller lignende.

Uansett er det snakk om å sette inn et forbehold i budet om at selger skal utbedre dette, og for å si det ærlig så tror jeg neppe selger godtar dette hvis det kommer andre bud enn ditt.

Det er noe av de negative ved å kjøpe brukte hus og leiligheter, man kjøper også tidligere eiers problemer som vedkommende har solgt seg ut av. Uansett så er det ikke normalt å ha et slikt forbehold. Eventuelle mangler som man vet om gjenspeiles i det budet man avgir.

Du burde også vurdere andre leiligheter, med mindre dette er en meget spesiell leilighet selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Tja, hva sier takstrapporten rundt dette da? Regner med at det foreligger en salgstakst eller lignende.

Uansett er det snakk om å sette inn et forbehold i budet om at selger skal utbedre dette, og for å si det ærlig så tror jeg neppe selger godtar dette hvis det kommer andre bud enn ditt.

Det er noe av de negative ved å kjøpe brukte hus og leiligheter, man kjøper også tidligere eiers problemer som vedkommende har solgt seg ut av. Uansett så er det ikke normalt å ha et slikt forbehold. Eventuelle mangler som man vet om gjenspeiles i det budet man avgir.

Du burde også vurdere andre leiligheter, med mindre dette er en meget spesiell leilighet selvfølgelig.

De har ikke takst på leiligheta, så jeg må ta utgangspunkt i egenerklæringen. Skal i tillegg tegne eierskifteforsikring hvis det blir aktuelt med kjøp. Akkurat nå diskuterer vi pris, så hvis vi ikke blir enig om pris vil de annonsere den ut privat - men i utgangspunktet tror jeg de vil slippe unna visning og det styret der.

Egentlig har jeg mest lyst til å ta leiligheten selv om det ikke følger ferdigattest - dette forutsatt at vi blir enige om prisen. Innbiller meg at det er mange som ikke har ferdigattest på det elektriske, men er absolutt inneforstått med at jeg kan ta feil :) Leiligheta har jeg egentlig veldig lyst på, men blir litt usikker når jeg hører at dette er noe som bør være i orden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...