Gå til innhold

Innkalt, skal bytte. Men hva burde jeg velge?

jevli

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har tenkt en stund (noen år nå faktisk) at når jeg skal inn i militæret, vil jeg i 2. bataljonen. På sesjonen valgte jeg hæren. Men nå ble jeg innkalt (dvs. jeg fikk varsel om innkalling) til HMKG (Garden).

Jeg skal ringe de og få byttet imorgen. Men nå ble jeg usikker på hva jeg burde velge...

Litt om meg/hva jeg liker:

Er elektrikerlærling. Liker veldig godt å være ute i naturen, campe ute og lignende. Velger å kalle meg selv over gjennomsnittlig sprek, og det at militæret kan bli slitsomt gjør meg ingenting.

Har vurdèrt fallskjermjeger men jeg frykter at da må jeg prioritere bort mye annet (paragliding , samboeren min, fagprøve og andre ting med jobben) til fordel for forberedelse og trening, for å ha sjangs til å komme med i troppen.

Hva burde jeg velge dersom jeg ønsker å prøve meg som skarpskytter?

En venn av meg (som var i 2.bataljonen) i fjor anbefalte panserbataljonen, hva slags "praksis" har de? Kunne panserbataljonen være noe for meg?

Anyone?

Mvh

Birger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har fått med seg, driver jeg og snikpromoterer Luftvernartilleribataljonen. Jeg er der selv, og stortrives! Du får være i nærheten av avansert teknologi, og du er med på det meste av det militæret gjør som f.eks grønn tjeneste, SLO, skytebanetjeneste osv. Du er i en av de eneste feltoperative avdelingen av luftforsvaret som luftvernartillerist. I luftvernartilleriet får du bruke kule gadgets, og du får en tjeneste som gir mening. Av fysiske utfordringer har vi mye av det som går igjen i forsvaret, selv om det må innrømmes at hæren slår oss ned i støvlene på dette området. Du får en allsidig tjeneste, med mye nytt.

Luftvernartilleriet holder til på Ørland Hovedflystasjon og Bodø Hovedflystasjon, hvorav Ørlandet er rekruttskolen for luftvernartillerister. Ørlandet er en flott leir, med flott kaserne, flott treningsstudio og gode velferdsmuligheter.

Koser meg som luftvernartillerist :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært i 2.bn et halvt år, og er i Panserbataljonen nå. Hva du burde velge avhenger litt på deg selv, 2.bn har nå blitt lett oppsatt. Dvs at de ikke har noen tunge kjøretøy lenger (Mer info om dette kan du finne på mil.no sine sider om du leter i 2 sekunder). Mye infanteritjeneste, dvs mye gåing opp Mauken, som igjen er det "elskede" fjellet ved leiren man må gå opp til for å komme på skytebanene. Kavesk (Oppklaring) i 2.bn tilbyr skarpskytterutdanning til de som viser seg egnet. KpB \ C er de mer kamporienterte kompaniene. Det er man får den grundigste kamputdannelsen for infanterister og mest action. Tilslutt har du støttekompaniet, med sanitetstropp, forsyning (stridstren) og kommandoplasstropp. I tillegg har du de 2 "kamp"troppene i støtte som er ganske offensive, nemlig BK troppen (bombekastere) og panserbekjempelse (Javelin system).

Grundigere info: HER

Panserbataljonen er en ganske tung bataljon med flere muligheter. Også her har du kavesk som tilbyr skarpskytterutdanning på lik linje med 2.bn. Dette er oppklaringseskadronen til Pbn, og er delt i 2 tropper. Patruljetroppen som går mye bak fiendens linjer, ligger i OP (observasjonspost for å observere) ol. Pansret oppklaring som er oppsatt på cv90 stormpanservogner med et fotlag på 8 mann bak. Disse går også mye med sekk, men trener i tillegg mer på strid med støtte fra cv90 enn patruljetroppen. Esk 2 er oppsatt på leopard 2 stridsvogner. Mye god tjeneste dersom du er interessert i forsvarets tyngste vogn. I panser finner du mest action i stormeskadronene 3 og 4. Dette er de såkalte stormerne, også disse er oppsatt på cv90 stormpanservogner og trener på strid, med og uten vogn. Dette er eskadronene du finner absolutt mest action i, men kavesk (gjelder både pbn og 2.bn) er nok den fysisk hardeste tjenesten. Esk 6, kampstøtte er lik støttekompaniet i 2.bn, bortsett fra javelin gutta.

Grundigere info: HER

Hva du burde velge er etter min mening panserbataljonen. Det er her jeg trives best og føler at den beste treningen er gitt. Har også inntrykket av at pbn har bedre økonomi og holder mer professionelle øvelser. Panser ligger også relativt sentralt i forhold til 2.bn, som ligger på det mer eller mindre øde stedet Skjold, så det er mer liv rundt deg. Setermoen hvor panser ligger er også en betydelig større leir enn Skjold så det er et større mangfold rundt deg. Panser har også innrykk i august, så det er mindre ventetid.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...