nissansri Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Kjøpte meg nettop en Sigma 50mm F1.4 (fastobjektiv) til mitt Nikon D90 for å spe på med kit-objektivet (18-105mm). Tester jeg har lest gir meg god grunn til optimisme fremover! Lurte på om andre her på forumet har noen erfaring med denne linsen og om det er noe spesielt å "tenke på" med denne linsen? Litt tips og råd i forhold til anbefalt bruk, og i forhold til F verdier osv, mottas med stor takk! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Når du tar bilder på f1.4 og rundt der må du være kjapp på fingeren hvis du tar bilder av noe som beveger seg, som feks en unge. Det skal ikke mye til før det kameraet låste seg på er ute av fokus. Det er også nok at du svaier mens du holder kameraet.. Og, du trenger ikke bare ta bilder på f1.4-2.8 under dårlige lysforhold. Ellers er det bare å fyre løs. Det krever litt trening. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Endret emnetittel til noe mer besrkivende. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Noe man burde vurdere er hvilken brennvidde man trives best med. For å forklare kort, kan 50mm fort bli ganske kort innendørs, og det er muligens en bedre ide med noe rundt 28-35mm. Alternativer innen sistnevnte er i hovedsak Sigmas egen 30/1.4 og Nikons 35/1.8. Den enkleste måten å kartlegge behovet ditt på, er å sette 18-105-objektiver til 30/35 og 50mm, og finne ut hvordan du liker det. Selv har jeg brukt både Sigmas 30/1.4 og en eldre 50/2.0 til diverse, og sistnevnte er en smule trangt til generell bruk. Dog er det ikke så dumt i litt større rom, og det gir ofte stilige bilder når en må være litt kreativ (det blir generelt lite 'oversikt'). Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Eller så kan han jo bare bruke objektivet og se om det funker bra med den brennvidden (i og med at han/hun allerede eier det) Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Når vi snakker om at et 50mm kansje blir for trangt innendørs mener vi da 50mm for et 35mm kamera eller et 50mm objektiv på en D90 som blir 75mm? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Snakker om APS-C, ja. På den annen side kan 30mm ofte være en smule bredt, så det kommer jo anpå. Eller så kan han jo bare bruke objektivet og se om det funker bra med den brennvidden (i og med at han/hun allerede eier det) Kan tenkes at det er en greiere løsning, haha. Var nok for sent til at jeg registrerte innholdet korrekt. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Når vi snakker om at et 50mm kansje blir for trangt innendørs mener vi da 50mm for et 35mm kamera eller et 50mm objektiv på en D90 som blir 75mm? Som blir 75mm.. 50mm går helt fint, men ikke bra til å ta bilder av grupper av mennesker innendørs. Men av enkeltpersoner tror jeg og 75mm går fint Her er et bilde jeg tok med Sigmaluxen i går: http://www.ingardjensen.com/blog/wp-content/uploads/yapb_cache/mg_2024_print_16001.6syzi0o0e78k044gcosc4owk0.97bcdx3jiokcs4c8o4w8ss00s.th.jpeg Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 50mm er helt klart en flott brennvidde for spedbarn og det jeg kaller "sosiale portretter" (over bodet). Når krapylene blir litt større og mer mobile, vil nok ønsket om noe videre melde seg... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 50mm er helt klart en flott brennvidde for spedbarn og det jeg kaller "sosiale portretter" (over bodet). Når krapylene blir litt større og mer mobile, vil nok ønsket om noe videre melde seg... Og da mener du boareal håper jeg Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Bruk 50mm til alt en måned eller noe slik, så lærer du deg å bruke den i de fleste situasjonene. Prøv deg frem. Du kan for eksempel slenge deg med på Aprilfesten her på forumet, som går ut på å gi seg selv en utfordring relatert til fotografering. Jeg brukte sist oktoberfest og Uke 50mm til å bli skikkelig kjent med min Sigma 50mm. Lenke til kommentar
nissansri Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Her var det mange tilbakemeldinger! Hvilket kamera er det du har tatt det bildet ditt med Ingardj? Synes det var et flott bilde med gode og klare farger. Jeg vil oppleve at det blir litt "ugreit" å ta bilde av større forsamlinger altså? Takk for tips om Aprilfesten bareanton. Hva synes du om din 50mm? Skal ha meg en tur på hytten i morgen og teste den litt i forhold til sjø, sol og landskap. Noen andre tips å ta med meg i bagasjen? Takk til alle andre også! Kjøpte kamera i fjor sommer og føler enda jeg har veldig mye å lære om fotografering, men føler jeg har entret en helt ny verden etter kjøpet... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Man blir jo nødt til å gå veldig langt bak. Og det krever jo litt rom. Men jeg tror en 50mm gir så mye ellers at det er kjekt å ha. Du har jo 18-105mm så når du vil ta bilder av forsamlinger kan du jo bruke det. Jeg brukte en Canon 5D, A-modus, iso 800, f1.8 og mye lys fra vinduene. Det er rart hvor mye lys man egentlig må ha innendørs for å få raske lukkertider.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det ingen som har nevnt fokusfeil? Det må nesten nevnes, synes jeg... Om du kjøper en sigma 50mm så må du krysse fingrene og håpe at du er heldig, ellers må den nok inn til justering en gang eller ni. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det ingen som har nevnt fokusfeil? Hvorofr skape unødig usikkerhet? Om det er fokusfeil, så kommer det nok kjapt noen spørsmål. De fleste (sic!) får ikke problemer. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det ingen som har nevnt fokusfeil? Det må nesten nevnes, synes jeg... Om du kjøper en sigma 50mm så må du krysse fingrene og håpe at du er heldig, ellers må den nok inn til justering en gang eller ni. En overdrevet myte.. "fokusfeil" med blender 1,4 skyldes heller brukeren.. har en sigma 50mm 1,4 selv, og den feilfokuserer ikke, men det skal ikke mye til før det man tar bilde av er ute av fokus.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det ingen som har nevnt fokusfeil? Det må nesten nevnes, synes jeg... Om du kjøper en sigma 50mm så må du krysse fingrene og håpe at du er heldig, ellers må den nok inn til justering en gang eller ni. Det er vel hovedsaklig Canon-eiere som har det problemet. Uansett, han kan de neste årene sende objektivet til justering hvis problemet skulle vise seg å eksistere, gratis. Enig i den GSM, det er forferdelig lett å få ufokuserte bilder. Da jeg tok det bildet jeg viste lå jeg på gulvet og ungen lå i ro, så da ble det enklere. Men er han i bevegelse bør man stoppe ned til kanskje f4 for å være sikker.. Eller bare ta en masse bilder og håpe på det beste Lenke til kommentar
Krypt0 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg har god erfaring med mitt, har brukt det noen måner nå! Fungerer bra på mitt Eos 40D. Bruker det mye ute i naturen, og inne med familien. Syns breddevidden er super! Får alltid plass til det som er viktig. Nesten.. Dan. Lenke til kommentar
nissansri Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Takk for alle svar! Er dette med fokus problemer som dere snakker om? Er dette noe dere opplevde etterhvert eller med en gang? Hva er forresten nærgrensen til dette objektivet? Har hatt objektivet på en stund og fikk noen flotte bilder fra hytten når sjøen blåste opp Forstår nå hva dere mener i forhold til breddevidden, men stort sett har jeg fått plass til det jeg ønsker..om ikke har jeg tatt noen skritt tilbake der det er mulig. Krypt0: Fornøyd med objektivet som natur-objektiv? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Sigma har rykte på seg for å ha dårlig kvalitetskontroll, og at de derfor av og til leverer ut objektiver som feilfokuserer. Dette er noe objektivene gjør fra de er ny, så det kan du teste med en gang. Når det er sagt er det faktisk ikke helt enkelt å teste om objektiver fokurerer helt riktig; hvertfall ikke uten egnet utstyr. Mange av "hjemmetest"-metodene er ikke 100%, som sammen med at folk leiter ekstra etter feil pga nevnte rykter, er mye av grunnen til disse ryktene. Klart det finnes objektiver som ikke treffer med fokus, men tror det er lett for at det blir overdrevet en god del når alle skriver om det på nettet. Egentlig er ikke dette noe stort problem uansett. Er ikke objektivet ditt som skal skal være når du kjøper det så blir det jo dekket av garantien. Endret 6. april 2010 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå