Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Er avhenging av potetchips!

AvidGamer

Anbefalte innlegg

Jo ja. Rosiner er ikke helt bra de heller av samme grunn som tørket frukt ikke er helt bra, desverre. Men godt er det :)

Rosiner er tørket druer, men andre ord de innehoder druesukker som er et naturlig sukker, er ikke det samme som bord sukker, som du sikekrt tenker på. Rosier er sunne de, men som alt er store mengder ikke bra for deg. Kan lese litt om det her.

Men med sjokolade, så faller det argumentet litt borte. ;)

EDIT: Men nok off topic.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kutt ut litt etter litt. Om du et 3-4 poser i veka, begynn med å gå ned til 2-3. Kjøp pærer, bananer og anna god frukt. Å bytte ut chips med anna salt mat er ikkje så lurt, då held du behovet ved like. Du kan og kjøpe mindre posar i staden for, så lenge du trappar ned.

Eg åt mykje chips tidlegare, fort 2-3 posar i veka. Bestemte meg ein dag for å trappe ned, sidan har eg knapt kjøpt chips. Passar på at eg alltid har fersk frukt liggande, går sjeldnare på butikken og unngår alt søtt og salt godteri.

Du har nok eit større behov enn det eg hadde, men at du har bestemt deg for å ta eit tak og trappe ned er positivt. Den beslutningen er ofte mykje av jobben. Mitt tips er altså å erstatte chipsen med noko. Å ha eit godtesug utan noko betre enn brødmat å ete på kan være grusomt. Har du ei banan, pære og litt druer liggande får magen noko å jobbe med og du noko å tygge på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jo ja. Rosiner er ikke helt bra de heller av samme grunn som tørket frukt ikke er helt bra, desverre. Men godt er det :)

Rosiner er tørket druer, men andre ord de innehoder druesukker som er et naturlig sukker, er ikke det samme som bord sukker, som du sikekrt tenker på. Rosier er sunne de, men som alt er store mengder ikke bra for deg. Kan lese litt om det her.

Men med sjokolade, så faller det argumentet litt borte. ;)

EDIT: Men nok off topic.

Rosiner hever blodsukkeret nesten like mye som rent sukker, så det er ikke å anbefale skal en unngå blodsukkerstigningen og dermed eventuell avhengighet.

Så nei, rosiner er ikke sunne og heller ikke å anbefale såfremt de ikke blandes med store mengder nøtter.

Lenke til kommentar

Rosiner hever blodsukkeret nesten like mye som rent sukker, så det er ikke å anbefale skal en unngå blodsukkerstigningen og dermed eventuell avhengighet.

Så nei, rosiner er ikke sunne og heller ikke å anbefale såfremt de ikke blandes med store mengder nøtter.

Okay, nå diver vi å gå LAAAAGNT av sporet. Men jeg har aldri hørt om det du sier nå, og selv etter å googlet det du nå hever fikk jeg ingen treff som kan bekrefte dette. Gi meg noe som kan bekrefte det du sier.

Leste du linken jeg gav deg om rosiner?

EDIT: Fant dette. Se her: "The fruit sugar in raisins is more digestible than the cane sugar and raisins will not wreck havoc with your blood sugar levels."

KILDE

Prøv å kutt ut litt etter litt. Om du et 3-4 poser i veka, begynn med å gå ned til 2-3. Kjøp pærer, bananer og anna god frukt. Å bytte ut chips med anna salt mat er ikkje så lurt, då held du behovet ved like. Du kan og kjøpe mindre posar i staden for, så lenge du trappar ned.

Eg åt mykje chips tidlegare, fort 2-3 posar i veka. Bestemte meg ein dag for å trappe ned, sidan har eg knapt kjøpt chips. Passar på at eg alltid har fersk frukt liggande, går sjeldnare på butikken og unngår alt søtt og salt godteri.

Du har nok eit større behov enn det eg hadde, men at du har bestemt deg for å ta eit tak og trappe ned er positivt. Den beslutningen er ofte mykje av jobben. Mitt tips er altså å erstatte chipsen med noko. Å ha eit godtesug utan noko betre enn brødmat å ete på kan være grusomt. Har du ei banan, pære og litt druer liggande får magen noko å jobbe med og du noko å tygge på.

Hm, ja. Det kan være et forsøk. Jeg driver nå å forsøke å holde det nede til 1 pose uken og kunn som helgkos, men er ikke lett. Ofte krasjer jeg og kjøper/spiser en pose på onsdagen...

Men selv med dette, ender jeg opp med store lengsel eller mer. Men skal gjøre som du sa å ha frukt tilgjengelig i hus. Var smart den.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Okay, nå diver vi å gå LAAAAGNT av sporet. Men jeg har aldri hørt om det du sier nå, og selv etter å googlet det du nå hever fikk jeg ingen treff som kan bekrefte dette. Gi meg noe som kan bekrefte det du sier.

Leste du linken jeg gav deg om rosiner?

Jepp, men den var bare generelt om rosiner og sa egentlig ingenting nyttig.

Det jeg snakker om kalles glykemisk indeks, og viser til hvordan de forskjellige matvarene påvirker blodsukkeret i praksis.

http://www.diabetesnet.com/diabetes_food_diet/glycemic_index.php

Lenke til kommentar

Eh, ja. Og det er hovedsakelig aktuelt for folk med blodsukkersyke....ikke ellers. Joda det øker, men er lite fare for folk uten denne tilstanden.

Er en grunn til at alt om blodsukker nivåer finne du på diabetes websider....og at den glykemisk indeks er presentert på et diabetes side.

Uansett, jeg setter en stopper for dette rosin/sukker greiene her. Mer blir rapportert og bet slettet.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

PL610, jeg fatter godt hva du forsøker å si ang sukkeret, men det med rosinen blir for tullete. Det er det jeg vil ikke snakke om mer.

Ang sukker, så spiser jeg svært lite sukker ellers i kostholdet. Faktisk så liker jeg ikke snop noe særlig, heller ikke brus. Så jeg tviler på at sukker er grunnen til dette.

Tro det eller ei, så har jeg god peiling på kosthold. Og har svært mangen leger og helsepersonal stilling innen famlien.

Jeg spiser ellers veldig bra, og er ikke en overvektig. Mulig litt kraftig bygget pga mine tidligere light-weight kroppsbygger årene. Litt fett på magen, men er ikke det en kan kalle "feit".

Som nevt er det selve knaskingen og smaken. Har vært stor chips spiser helt fra da jeg var liten. Egentlig når jeg tenker meg om, så er det hovedsakelig alt av "harde" snop jeg liker best. Innen sjokolade er det Daim jeg foretrekker.

Sykt egentlig, mulig jeg har en "crunchie fetish"?? haha! :!:

Lenke til kommentar

Prøv deg med andre alternativer. Du kan for eksempel prøve med beef jerky, som kan være sunnere. Dette er ganske dyrt i Norge, men bestilling fra USA eller å lage selv er også alternativer. Dette eller lignende er nok den beste måten å komme over avhengigheten på. Evt. kan du prøve grønnsaker med dipp laget på f.eks kesam.

Og forresten voks deg et par nøtter, slutt å sutre, spise søppel og kom deg ut på trening så sparer du deg selv for den skrantende helsen du bekymrer deg for. Det er enklere enn du tror, bare gjør det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror også at du gjør lurt i å finne et produkt som kan erstatte potetgull. Men jeg tror også det kan være en god ide å holde seg opptatt. Gjør aktiviteter som krever mye konsentrasjon, slik at du glemmer at du må ha potetgull. Unngå f.eks å se for mye på film, sitte for mye ved pc-en og slikt som har gitt deg vanen å måtte ha noe å knaske på. For selv har jeg også dette behovet når jeg skal gjøre ting som å sette seg ned med en koselig film. Hva med å bare begrense sånt til helger?

Når du føler at du ha potetgull kan du jo tvinge deg selv til å støvsuge, vaske noe skittent, ta deg en løpetur, pusse tennene, spise noe annet slik at du blir mett osv? Du kan også drikke masse vann, og tygge litt tyggis.

Mulig jeg er på bærtur, men det var noen av mine tips.

Endret av KittyCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Peder

Jeg syns du ihvertfall kan unne deg én pose i uka. :thumbup:

Trener du noe? Jeg har samme problem som deg, når det kommer til mat, men trener 3 dager i uka, i treningsstudio. Nå kommer jo også våren, så da er det mulighet for å jogge. :)Om du ikke trener, start med det! ;-)

(kanskje litt off-topic, men er tipset mitt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...