Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Er avhenging av potetchips!

AvidGamer

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp!

Jeg må være sterkt avhening av potetchips, og dette er jo ikke bra for helsen. Særlig når jeg spiler i pose uken (stor ikke små som potetskruer)! Jeg blir jo ikke yngre (er 34), og chips innholder masse salt og fett....har sikkert et hjerteinfarkt ventende på meg om ikke lenge! :(

Men jeg klarer ikke å stoppe. Selv om jeg klarer å styre meg å ikke kjøpe for 1 uke, klikker det for meg og jeg ender opp å kjøpe 2 poser neste uke!

Hvis jeg kjøper på tilbud tidelig i uken, for å spare til helgen klarer jeg ikke å la være å åpne den så straks jeg er hjemme.

Ser og mye film, og klarer ikke å se film uten å ha noe knask.

Det er bare noe skremmende avhengighets drivedne med den deilige knaske følelsen og smaken av krydder.

Har forsøkt disse "super chips", men disse er så blasse i smak at jeg takkler dem ikke.

Forsøkte rischips, men igjen, ekkel i smak.

Har dere tips/råd? Er desperat. Skulle ønske det fantes et pille som gjorde at chips endte opp å smake som dritt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viljestyrke.

Hvorfor klarer ingen å hjelpe seg selv lenger?

Dette dreier seg om mat avhengighet, som er et like seriøst tilstand som alkohol og annet avhengighets situasjoner. Og var ikke lett for meg å skrive dette.

Bare glem det. Har spurt admins om å slette dette, ser at folk er ikke seriøse på helse seksjonen av forumet.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Finne noe annet kanskje som sjokolade? :whistle:

Fra humor til alvor, avhengihet ligger i hjernen. Potetships er ikke noe kroppen må ha, men noe du må ha for å bli tilfredstilt. Gjerne spis potetships, vi alle er avhengi av noe. Men hold det til helgen og kun helgen.

Lenke til kommentar

Viljestyrke.

Hvorfor klarer ingen å hjelpe seg selv lenger?

Dette dreier seg om mat avhengighet, som er et like seriøst tilstand som alkohol og annet avhengighets situasjoner. Og var ikke lett for meg å skrive dette.

Bare glem det. Har spurt admins om å slette dette, ser at folk er ikke seriøse på helse seksjonen av forumet.

Du mener du har et fysisk avhengigshetsforhold til chips, à la dét alkoholikere har til alkohol? Kødder du?

Lenke til kommentar

Du mener du har et fysisk avhengigshetsforhold til chips, à la dét alkoholikere har til alkohol? Kødder du?

Ja helt riktig.

"Food addiction is a contemporary term used to describe a pathological disorder; the compulsive, excessive craving for and consumption of food. This condition is not only manifested by the abnormal intake of food, but the intake and craving for foods that are, in themselves, harmful to the individual. While society and the medical profession have readily understood alcoholism and drug abuse, it is only in recent years that there is an equal acceptance of the fact that persons may be addicted to food in the same way.

Food addiction, as with any other addiction, is a loss of control. The individual understands that their way of eating is harmful, but continues the destructive behavior. The phenomenon of food addiction is both physiological and psychological."

LES MER HER

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Her er redningen din: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19100

Med den kan du spise potetgull uten noe særlig dårlig samvittighet. :)

Hm, interesant. Ikke mulig å få fatt i noe lignende i norge?

Er usikker på om jeg leste riktig, men spiser du en pose i uka?

Minst 1 i uken brude jeg sakt. Som regel ligger det i 2-3.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nei, ikke som jeg vet om. Kunne gitt deg mitt sett om jeg ikke hadde manglet noen deler. :p Men tar jo kun et par uker fra DealExtreme å få dem da.

Men hvis du går for det settet der så må du være klar over at de første porsjonene som regel blir fiasko da du må ekspermientere deg frem til perfekt kryddemengde og "mikrotid" siden alt på esken står på kinesisk elns.

Lenke til kommentar

Uheldige avhengighetsforhold til mat kan forårsakes av mange ulike ting som f.eks

vane, næringsstoffmangel, følelser, tarmfloraubalanse etc.

I det du skriver virker det som det er en "må ha" greie du har utviklet som du føler du ikke har helt kontroll over, og det er jo litt dumt hvis du virkelig ønsker å slutte å spise det.

Har du prøvd å la være å spise det i 10 dager ?

Erfaringsmessig kan man avlære kroppen å¨be om spesifikke matvarer om man holder seg unna den i 10 dager, gitt at man har god ernæringsstatus ellers slik at man får dekket behovene. Hjelper også godt på om man ellers har normal avføring helst noen ganger pr. dag.

Du kan jo vurdere å ta probiotika (gode tarmbakterier) minimum bør inneholde Lactobacillus acidophilus. Spør etter det på nærmeste apotek eller helsekostbutikk.

Pleier alltid å anbefale å ta multivitamin/mineral og Omega-3 (EPA/DHA) daglig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Stivelsen i potetchips fungerer som sukker i kroppen, og vil skape en form for avhengighet.

Prøv å bytt til f.eks Bacongull, det inneholder lite stivelse, men inneholder salt og fett, og se om det hjelper.

Du kan også spise peanøtter eller andre nøtter.

Lenke til kommentar

Uheldige avhengighetsforhold til mat kan forårsakes av mange ulike ting som f.eks

vane, næringsstoffmangel, følelser, tarmfloraubalanse etc.

I det du skriver virker det som det er en "må ha" greie du har utviklet som du føler du ikke har helt kontroll over, og det er jo litt dumt hvis du virkelig ønsker å slutte å spise det.

Har du prøvd å la være å spise det i 10 dager ?

Erfaringsmessig kan man avlære kroppen å¨be om spesifikke matvarer om man holder seg unna den i 10 dager, gitt at man har god ernæringsstatus ellers slik at man får dekket behovene. Hjelper også godt på om man ellers har normal avføring helst noen ganger pr. dag.

Du kan jo vurdere å ta probiotika (gode tarmbakterier) minimum bør inneholde Lactobacillus acidophilus. Spør etter det på nærmeste apotek eller helsekostbutikk.

Pleier alltid å anbefale å ta multivitamin/mineral og Omega-3 (EPA/DHA) daglig.

Ja jeg VIRKELIG vil slutte.

Multivitamin og Omega-3 tar jeg daglig.

Har forsøkt å la være, har maks klart litt over 1 uke. Resultatet blir at jeg sliter med søvn, og blir VELDIG irretabel og kortlunta.

Ender opp at jeg stikker til et 24/7 bensin stasjon og kjøper....huff. Jeg føler meg ikke bedre etter å spist, skulle ønske jeg kunne spy det opp, men klarer det ikke.

Som nevnt det er hele opplevelsen av "knaske" lyden og tyggingen, samt kryddersmaken som gir meg et "rush".

Vet ikke om du har sett "Super Size Me" dokumentaren, men om du husker at han blir glad og litt "jumpy" når han spiser...vel...sånn blir jeg mens jeg spiser, men føler meg helt jævlig etterpå.

Jeg trenger noe som gir meg samme "knaske" opplevelsen og smaken, men uten det grusomme "side effects".

Stivelsen i potetchips fungerer som sukker i kroppen, og vil skape en form for avhengighet.

Prøv å bytt til f.eks Bacongull, det inneholder lite stivelse, men inneholder salt og fett, og se om det hjelper.

Du kan også spise peanøtter eller andre nøtter.

Bacongull liker jeg ikke, har forsøkt dem et par ganger. Heller ikke slike ostepops er gode...er for mye luft og ikke nok knask.

Godt forslag med peanøtter og nøtter. Takkler ikke peanøtter alene, men mulig disse frukt og nøtt blandingene er verdt et forsøk. Disse gir jo et "knaske" effekt ja?

Tror at "reddningen" blir å finne noe som kan erstatte chips.

Dumt jeg har hamstret inn masse chips for påske stengt...

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

I den dokumentaren lider han av svært varierende blodsukker. Han føler seg nesten dårlig før han spiser, og helt på topp etter et svært karbohydratrikt måtid.

Gjett hva som skjedde med blodsukkeret hans etter måltidet.

Edit: De frukt og nøtt blandingene er muligens ikke helt bra da tørket frukt inneholder mye sukker i forhold til vekten. Men siden blandingen inneholder mye nøtter er de sikkert bedre enn potetchips uansett :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Sant det.

Er trist dem ikke har chocolate covered raisins her i norge, spiser alltid det når jeg er i USA isteden for chips. Greit nok det er sjokolade, men rosiner er sunne, og sjokolade mengden er lite.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jo ja. Rosiner er ikke helt bra de heller av samme grunn som tørket frukt ikke er helt bra, desverre. Men godt er det :)

Mange liker selleri med rømmedip, da får man jo "knaset" og tilfører lite sukker/stivelse.

Desverre er det lite som er som potetchips, i allefall i Norge. Jeg mener å ha lest om noe i USA en gang. Mulig det er noen som importerer noe slikt her til lands også nå?

Noe slikt som dette:

http://www.shoptony.com/vitacost/keto-tortilla-20496.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...